تحصیل در اروپا


قاره اروپا یکی از مقاصد اصلی برای دانشجویان جهت مهاجرت و ادامه تحصیل میباشد .

قاره اروپا به ویژه برای دانشجویانی که میخواهند تحصیل کنند (به ویژه تحصیل رایگان ) و اخذ ویزای دانشجویی (ویزای تحصیلی ) و نهایتا اخذ اقامت و تابعیت داشته باشند بسیار مناسب میباشد. دانشگاه های اروپا معمولا از نظر رتبه بندی دانشگا هی در رتبه خوبی قرار دارند. در این مقاله قصد داریم که تحصیل در اروپا به خصوص تحصیل رایگان در اروپا را شرح دهیم و کشورهایی که در قاره اروپا قرار دارند و دانشجوی خارجی میپذیرند بدین مفهوم که میتوان ویزای دانشجویی و اقامت تحصیلی را اخذ کرد را به طور خلاصه شرح دهیم . در ابتدا در مورد قاره اروپا توضیحاتی ارایه میکنیم و سپس موضوع تحصیل در اروپا به خصوص تحصیل رایگان در اروپا را توضیح میدهیم .

قاره اروپا :
قاره اروپا در نیمکره شمالی کره زمین قرار  گرفته است و از نظر اندازه بعد از اقیانوسیه دومین قاره کوچک زمین میباشد. این قاره به دلیل آب و هوای پرباران قاره سبز نیز نامیده میشود . وسعت قاره اروپا در حدود 10 میلیون کیلومتر مربع میباشد . این قاره به نسبت مساحت آن قاره پر جمعیتی میباشد و جمعیتی بالغ بر 730 میلیون نفر در این قاره زندگی میکنند. اگر بخواهیم در مورد مردم قاره اروپا صحبت کنیم باید بگوییم که مردم اروپا از اقوام مختلفی هستند و به زبان های انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی ، هلندی ، دانمارکی ، اسپانیولی ، روسی ، مجاری ، یونانی ، ایتالیایی ، نروژی و فنلاندی صحبت میکنند . مردم این قاره بسیار پرکار هستند و همین باعث شده که اکثر کشورهای اروپایی اقتصاد پررونقی داشته باشند . و در واقع این قاره از ثروتمندترین قاره های باشد.
اروپا را عموما به دو بخش اروپای شرقی و اروپای غربی تقسیم بندی میکنند . البته این تقسیم بندی در هیچ پیمان یا توافق نامه ای ذکر نشده و این تقسیم بندی به سالهای قبل برمیگردد که کشورهای اروپای شرقی پیرو شوروی سابق بودند .
توافق نامه و پیمان هایی که در اروپا وجود دارد ولی از مهمترین این پیمانها میتواند به پیمان شینگن و پیمان ناتو اشاره کرد.

تحصیل در اروپا:
تحصیل در کشورهای اروپایی و در هر کدام از کشورهای این قاره دارای شرایط متفاوتی میباشد . که بستگی به قوانین هر کشور دارد . در تعدادی از کشورهای اروپایی تحصیل به صورت رایگان میباشد و در تعدادی از این کشورها ی قاره اروپا هزینه تحصیل بسیار اندک میباشد و در تعدادی دیگر از کشورهای قاره اروپا تحصیل به صورت هزینه دار میباشد .
پس بنابراین اگر بخواهیم تقسیم بندی از نظر هزینه ها برای تحصیل داشته باشیم  کشورهای اروپایی را به سه دسته تقسیم کنیم
دسته اول: (تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی )  کشورهایی که از نظر تحصیل جز تحصیل رایگان میباشد در واقع تحصیل در این کشورهای اروپایی رایگان میباشد . این کشورها شامل : نروژ ، فنلاند، آلمان ، فرانسه میباشد . تحصیل در این کشورهای اروپایی کاملا رایگان میباشد. در کشورهای نروژ و فنلاند و آلمان و فرانسه تحصیل در تمامی مقاطع ( لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری ) کاملا رایگان هست در برخی موارد به خصوص در مقطع دکتری به دانشجویان علاوه بر بورس تحصیلی حقوق نیز تعلق میگیرد . البته لازم به ذکر است که برای پذیرش گرفتن در مقطع دکتری در دانشگاه های این کشورها دانشجویان باید روزمه قوی داشته باشند.
دسته دوم : ( تحصیل نیمه رایگان)  کشورهایی که جز این دسته قرار میگیرند هزینه تحصیل بسیار اندک دارند مثل اتریش که تقریبا رایگان تلقی میشود چون هزینه تحصیل در هر سال بین 1000 تا 1500 یورو میباشد و این هزینه بسیار کمی هست . از دیگر کشورهایی که در این دسته قرار میگیرد ایتالیا ، مجارستان ، لهستان، اسلواکی ، اسپانیا و پرتقال میباشد که با هزینه اندک میتوان در آنجا به تحصیلات خود ادامه دهید .
دسته سوم : ( تحصیل هزینه دار) کشورهایی که در دسته اول و دوم قرار نگرفتند در این دسته جای دارند مانند انگلستان ، سوئد، سویئس و دانمارک و ... تحصیل در این کشورها دارای هزینه میباشد که البته بستگی به هر کشوری متفاوت میباشد .
ذکر این مطلب نیاز است که در بسیاری از کشورهایی که تحصیل هزینه دار میباشد مقطع دکتری برای دانشجویان رایگان است و دانشجویان از بورس تحصیلی برخوردار هستند مانند کشور سوئد و دانمارک که مقطع دکتری کاملا رایگان میباشد و علاوه بر تحصیل رایگان به دانشجویان حقوق نیز تعلق میگیرد .
برا ی اطلاعات بیشتر در هر کدام از کشورها میتوانید به مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی اروپا سایت مراجعه نمایید یا با مشاوران ما در موسسه بین المللی راد تماس بگیرید و از مشاوره های آنان بهره مند شوید .