student-visa موسسه بین المللی راد

مهاجرت تحصیلی و ویزای تحصیلی اروپا


در این مقاله قصد داریم ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) و در پی آن اقامت تحصیلی یا همان اقامت دانشجویی را شرح دهیم و بگوییم که ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) به چه نوع ویزایی گفته میشود و برای دریافت ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) چه مراحلی را باید طی کنیم و به چه مدارکی نیاز داریم

.
همان طور که میدانید ویزا در واقع اجازه ورود به هر کشوری محسوب میشود . حال اجازه ای که به دانشجویان خارجی داده میشود تا بتوانند در آن کشور به تحصیل ادامه دهند ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) گفته میشود .
این ویزا  (ویزای دانشجویی ) در کشورهای مختلف با نام های مختلف خوانده میشود مثلا در حوزه شیینگن این ویزا را با نام ویزا D میخوانند . در انگلستان به آن (ویزای دانشجویی ) ویزای tier 4  گفته میشود .  در کشور  آمریکا ویزای دانشجویی را با نام f1  میشناسند . بنابر این در کشورهای مختلف به ویزای تحصییلی (ویزای دانشجویی ) نامهای مختلفی داده شده است . ولی در واقع باید بدانیم که در همه کشورها منظور اجازه اقامت بلند مدتی هست که به دانشجو یان داده میشود که در آن کشور بتوانند تحصیل کنند که به آن اقامت دانشجویی یا اقامت تحصیلی گفته میشود .
در برخی کشورها که به طور عمده کشورهای حوزه شینگن را شامل میشود بعد از این که دانشجویا ن ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) را اخذ کردند و به کشور مقصد مراجعه کردند پس از کارهای قانونی به فرد کارت اقامت داده میشود که معمولا کارت اقامت دارای اعتبار یک ساله میباشد و دانشجو میتواند با آن به دفعات به تمام کشورهای حوزه شینگن سفر کند یا به کشور ایران مراجعت نماید. این در حالی هست که بعضی از کشورهای حوزه شینگن مانند سوئد از همان ابتدا برای دانشجویان به جای ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) که به پاسپورت الصاق میشود مستقیما کارت اقامت را صادر میکنند.
در کشورهایی مانند انگلستان نیز ( با اعتبار طول مدت تحصیل ) ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) را به صورت برچسب به پاسپورت الصاق میکنند.
حال با توجه به ویزای اخذ شده به اقامتی که شخص دانشجو و همراهانش به دست میآورند اقامت دانشجویی گفته میشود .
در مورد ویزای همراهان نیز باید بگوییم در برخی کشورها ویزای همراهان همزمان با ویزای دانشجو صادر میشود مانند کشور اتریش و سوید، ولی در برخی از کشورها ویزای همراهان دانشجو بعد از مدت 2 ماه یا بیشتر زمان نیاز دارد تا  برای همراهان وی صادر خواهد شد که بسته به کشور مطبوع شرایط مختلفی دارد. و در ضمن باید یادآور شویم در برخی کشورها برای همراهان دانشجو ویزا صادر نمیشود مانند کشور پرتقال.
حال سوال این است که همراهان دانشجو برای اخذ اقامت دانشجویی به چه کسانی اطلاق میشود ؟
همراهان دانشجو در واقع شامل همسر و فرزندان زیر 17 سال میباشد که میتوانند همراه دانشجو در هنگام اخذ ویزای تحصیلی ، اقامت تحصیلی را در کشور مقصد به دست آورند .  

مراحل اخذ ویزای تحصییلی (ویزای دانشجویی) :
برای اخذ ویزای دانشجویی در ابتدا باید از دانشگاه یا کالج مورد نظر که مورد تایید کشور مقصد میباشد پذیرش تحصیلی اخذ شود . این مطلب بدین مفهوم هست که دانشگاه یا کالج فرد را به عنوان دانشجو بپذیرد و به شخص اجازه تحصیل در دانشگاه یا کالج داده شود . که در این صورت مدرکی دال بر پذیرش شخص به وی ارایه میشود . حال با در دست داشتن این مدرک شخص میتواند به سفارت مراجعه کند و درخواست ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) را داشته باشد .

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) :
برای اخذ ویزای تحصیلی ( ویزای دانشجویی ) بسته به این موضوع که از کدام کشور میخواهید ویزای تحصیلی را دریافت نمایید مدارک متفاوتی لازم هست و هم چنین چنانچه تحصیل رایگان باشد یا به دانشجو بورس تحصیلی تعلق گرفته باشد مدارک متفاوت میباشد . اخذ ویزای دانشجویی ( ویزای تحصیلی ) در کشورهایی مانند مالزی بسیار کار ساده ای میباشد و تنها با ارایه مدارک هویتی و پذیرش تحصیلی خود میتوانید ویزای دانشجویی ( ویزای تحصیلی ) را دریافت نمایید . ولی در برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان ، آمریکا و یا کشورهای حوزه شینگن علاوه بر مدارک هویتی ومدارک تحصیلی و پذیرش باید مدارکی را به سفارت ارایه دهید که نشان دهنده توانایی مالی شما برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل تان باشد البته دانشجویانی که بورس تحصیلی دریافت میکنند و دانشگاه برای دانشجو تحصیل رایگان در نظر گرفته است و یا به دانشجو هزینه زندگی را نیز پرداخت میکنند نیازی به نشان دادن پرینت بانکی نیست زیرا تحصیل رایگان بوده و در واقع دانشجو از بورس تحصیلی استفاده کرده است .و در ضمن باید مدارکی را به سفارت ارایه دهید که نشان دهنده این باشد که شما دانشجوی واقعی هستید و هدفتان از سفر به آن کشور تحصیل میباشد .
لازم به یاد آوری هست که آماده کردن این مدارک با توجه به شرایط روز و قوانین در شرایط متفاوت متغیر میباشد

زمان لازم جهت  اخذ ویزای دانشجویی( ویزای تحصیلی ) :
برای اخذ ویزای دانشجویی وقتی مدارک خود را به سفارت ارایه میدهید تا زمانی که ویزای شما صادر شود مدت زمانی طی میشود که این مدت زمان نیز در کشورهای مختلف متفاوت میباشد . به عنوان مثال زمان لازم برای اخذ ویزای دانشجویی و به طبع آن اخذ اقامت دانشجویی برای کشور مالزی 15 روز کاری میباشد . در صورتیکه که زمان لازم برای اخذ ویزای تحصیلی از کشور انگلستان 15 تا 25 روز کاری به درازا می انجامد ؛ و یا برای اخذ ویزای تحصیلی ( ویزای دانشجویی ) از برخی از کشورهای حوزه شینگن مانند اتریش 3 تا 5 ماه زمان صرف خواهد شد .
در صورتیکه در مورد اخذ ویزای دانشجویی ( ویزای تحصیلی ) به مشاوره بیشتر  نیاز دارید با مشاوران ما در موسسه بین المللی راد تماس بگیرید تا شما را در مورد چگونگی اخذ ویزای تحصیلی و مدارک لازم برای اخذ این ویزا راهنمایی کنند .