map-scandinavia-incl-broader-europe-world-globe-hero-min-1-788x584 موسسه بین المللی راد

کشورهای اسکاندیناوی به چه کشورهایی گفته میشود؟

 

بسیاری از افراد مایل هستند که به کشورهای اسکاندیناوی مهاجرت کنند و بتوانند اقامت و تابعیت کشورهای این منطقه را به دست آورند. این مسئله مار را بر آن داشت که در مورد حوزه اسکاندیناوی توضیحاتی

ارایه نماییم .اسکاندیناوی که معادل  انگلیسی آن   Scandinavian Peninsula     میباشد. شبه  جزیره‌ای در شمال اروپا و دربرگیرنده سه کشور سوئد، نروژ، دانمارک است.
تبار مردم این کشورها به وایکینگ‌ها می‌رسد.
از دید زبانی نیز زبان سوئدی‌ها و نروژی‌ها به هم نزدیک و از خانواده زبان‌های هندواروپایی شاخه ژرمنی است.
مردم کشور فنلاند نیز گاهی از دید جغرافیایی و فرهنگی اسکاندیناویایی شمرده می‌شوند و گاهی  نیز جزایر فارو و ایسلند را هم از کشورهای اسکاندیناوی می‌شمرند.
 با توجه به اینکه برخی از واژه "اسکاندیناوی" بصورت غلط استفاده می کنند به سراغ این واژه می رویم تا بدانیم منظور از "اسکاندیناوی" چیست و کشورهای "اسکاندیناوی" کدامند؟واژه اسکاندیناوی تصور می شود که پیشینه واژه اسکاندیناوی که قدمتی باستانی دارد "اسکادهیناوئو" بوده و با نام "اسکونه" در حال حاضر نام جنوبی ترین استان سوئد میباشد در ارتباط است. "اسکادهیناوئو" به معنی "سرزمین خطرناک احاطه شده توسط آب" است که اشاره به سواحل نامساعدی دارد که برای رفت و آمد کشتی ها خطرناک بوده و منتهی به غرق شدن آنها می گردید. رومیان این سرزمین را "اسکاندیناوی" می نامیدند, نامی که تا امروز نیز باقی مانده است. واژه اسکاندیناوی هم دارای یک معنی جغرافیایی و هم دارای یک معنی فرهنگی است. اگر تنها به معنی جغرافیایی واژه اسکاندیناوی توجه کنیم این منطقه شامل شبه جزیره اسکاندیناوی می شود که دانمارک بخشی از آن نخواهد بود, اما شمال غربی فنلاند بخشی از آن است.اما آنچه که امروز اسکاندیناوی خوانده می شود در ارتباط با معنی فرهنگی آن می باشد که از سه کشور سوئد, نروژ و دانمارک تشکیل شده است که دارای رابطه فرهنگی و زبانی بسیار نزدیک با یکدیگر هستند. به این ترتیب امروزه هر زمان که نام اسکاندیناوی را می شنوید منظور سه کشور سوئد, نروژ و دانمارک است و هیچ کشور دیگری را شامل نمی شود. به همین واسطه است که برای مثال "خطوط هواپیمایی اسکاندیناوی" یا شرکت هواپیمایی "اس ای اس" که مخففScandinavian Airlines Systemمی باشد, خطوط هواپیمایی مشترک سه کشور اسکاندیناوی یعنی سوئد, نروژ و دانمارک است."کشورهای شمالی" را با "اسکاندیناوی" اشتباه نکنیداگر بخواهیم فنلاند و ایسلند را هم به مجموعه سوئد, نروژ و دانمارک اضافه کنیم باید از عبارت "کشورهای شمالی" استفاده نماییم که به زبان انگلیسی”Nordic countries”و به زبان سوئدی ”Nordiska länder”نامیده می شوند. جزایر "گرینلند" و "فاروئه" که متعلق به دانمارک هستند اما کاملا خودمختارند و حتی جزو اتحادیه اروپا نیز نیستند هم بخشی از "کشورهای شمالی" بشمار می روند. جزیره "اولند" متعلق به فنلاند که آن نیز خودمختار است هم بخشی از "کشورهای شمالی" یا "نوردیک کانتریز" بشمار می رود.چون استفاده از نام "کشورهای شمالی" یا "نوردیک کانتریز" در سطح بین المللی جا نیفتاده به همین واسطه بسیاری بصورت غلط و اشتباه از واژه "اسکاندیناوی" به جای "کشورهای شمالی" استفاده کرده و کشورهای دیگری غیر از سوئد, نروژ و دانمارک را نیز اشتباها به کشورهای اسکاندیناوی اضافه می کنند.خلاصه کشورهای اسکاندیناوی: سه کشور سوئد, نروژ و دانمارک میباشد و کشورهای شمالی (نوردیک): سوئد, نروژ, دانمارک, فنلاند, ایسلند (و همچنین جزایر خودمختار گرینلند و فاروئه متعلق به دانمارک و جزیره اولند متعلق به فنلاند)هستند .
باید متذکر شویم که کشورهای بالتیک یعنی استونی, لتونی و لیتوانی که از جمهوریهای اتحاد جماهیر شوری سابق بوده اند نه ربطی به اسکاندیناوی داشته و نه ربطی به "کشورهای شمالی" دارند. ولی افراد گاهی به اشتباه جز کشورهای اسکاندیناوی تقسیم بندی میکنند.
در این مقاله ما سعی میکنیم خصوصیات کشورهای اسکاندیناوی را بررسی کنیم و به علت این که اشخاص چهار کشور سوید ، نروژ ، فنلاند و دانمارک را در نظر میگیرند . ما این چهار کشور را بررسی میکنیم.
کشورهای حوزه اسکاندیناوی (سوئد، نروژ، فنلاند، ودانمارک) عموماً به دلیل سیاست‌ها و استاندارهای بالای حمایت از خانواده و سطح رفاه مطلوب، شهرت دارند. این کشورها در بین ثروتمند‌ترین کشورهای جهان هستند، و در عین حال دولت، بخش قابل توجهی از منابع اقتصادی خود را به صورت هدفمند در میان کسانی که بیشترین نیاز اقتصادی را دارند، توزیع می‌کند مقوله «سیاست خانواده» در این کشورها برنامه‌‌های متنوعی را شامل می‌شود، اما مهم‌ترین برنامه‌ها شامل: برنامه مرخصی والدین، که به والدین شاغل امکان می‌دهد زمان بیشتری را با فرزند خود سپری کنند و طرح مقرری کودکان، که به والدین کمک می‌کند ازعهده مخارج تأمین فرزندان برآیند، است.

سوئد:
سوئد با مساحت ۴۴۹٬۹۶۴ کیلومتر مربع، سومین کشور بزرگ اروپا میباشد. از نظر. جمعیت کشور سوید بیش از نه میلیون نفر میباشد.
کشور سوئد دارای حکومت پادشاهی است و پادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر اداره میشود.
سوئد معمولاً با سیاست‌های قوی حمایت از خانواده شناخته شده است و دلیل زاد و ولد بالا (در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی) را سیاست‌های حمایت از خانواده می‌دانند. سوئد اولین کشوری است که از سال 1974 به پدران هم اجازه مرخصی زایمان داده و حمایت از مرخصی زایمان در این کشور مرتباً در حال بازبینی و ارتقاست. جمعیت سوئد 9 میلیون نفر است که کمتر از یک‌چهارم آن را کودکان و کمتر از یک‌پنجم آن را افراد بالاتر از 65 سال تشکیل می‌دهند (آمار مربوط به سال 2006 است). 13% از جمعیت سوئد را مهاجرین به این کشور تشکیل داده و بسیاری از کودکانی که در این کشور به دنیا می‌آیند از فرزندان مهاجران هستند.

بخش عظیمی از جمعیت سوئد ازدواج نکرده‌اند. به عنوان مثال 53% از زنان و 61% از مردان 35 ساله در این کشور ازدواج نکرده‌اند.(1) این به دلیل وجود زوج‌هایی است که بدون ازدواج رسمی با یکدیگر زندگی می‌کنند. نکته جالب در مورد کشور سوئد، آمار زاد و ولد در این کشور است. با این که آمار زاد و ولد در بسیاری از کشورهای اروپایی از دهه 1960 کاهش یافته، اما آمار فرزند‌آوری در سوئد افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است و به عقیده بسیاری این به دلیل سیاست‌های مطلوب خانواده در این کشور است.
به دلیل اقتصاد موفق دهه 1980، عدم وجود بیکاری، و افزایش مرخصی زایمان، آمار فرزند‌آوری در این کشور به شدت رو به افزایش یافت.

براساس آمارهای 1990، 87% از سالمندان این کشور در شرایط و منازل استاندارد زندگی می‌کنند و از مستمری مبتنی بر حق بیمه، مستمری تضمینی، مستمری مبتنی بر درآمد، و طرح بیمه‌های تکمیلی برخوردارند. سالمندان این کشور همچنین از برنامه‌های بهداشتی درمانی، تفریحی، و ورزشی مطلوبی بهره مي‌برند.
اقتصاد کشور سوید:
در گذشته نه چندان دور، تا اواخر قرن هجدهم میلادی، سوئد یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بود، اما بعدها دوران رشد اقتصادی سوئد آغاز شد. بعد جنگ جهانی دوم این رشد اقتصادی شتاب بیشتری بخود گرفت. درآمد خالص ملی کشور بالا رفت و شکوفائی رشد اقتصادی بوجود آمد. درآمد کشور سوئد مثل دیگر کشورهای نسبتاً کوچک صنعتی، وابسته به صادرات تولیدات صنعتی است که در حال حاضر از رشد بالائی در توازن بین صادرات و واردات برخوردار است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱/1200میلیارد دلار بود و رشدی ۵/۴ درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌داد. نرخ بیکاری این کشور ۶/۵درصد است. آماری از جمعیت زیر خط فقر این کشور در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد این آمار نباید چندان بالا باشد. تورم در این کشور ۴/۱درصد است. ۳۵ درصد از محصولات صادراتی این کشور را ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد و بقیه شامل وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن، چوب، محصولات آهنی و فولادی و مواد شیمیایی است که به کشورهای آلمان (۸/۹درصد)، آمریکا (۳/۹ درصد)، انگلستان (۱/۷ درصد)، دانمارک(۹/۶ درصد)، فنلاند(۶ درصد)، فرانسه(۹/۴ درصد)، هلند(۷/۴ درصد) و بلژیک(۵/۴درصد) صادر می‌شود.
برای مهاجرت به سوئد روشهایی وجود دارد مانند مهاجرت تحصیلی به سوئد ، مهاجرت کاری به سوئد ، مهاجرت سرمایه گذاری به سوئد و .... که برای به دست آوردن اطلاعات در هر کدام از این زمینه ها میتوانید با مقالات مرتبط در همین سایت مراجعه فرمایید .

کشور نروژ
نروژ، کشوری کوهستانی است، قسمت عمده‌ای از اراضی نروژ حتی در منطقه کوهستانی پوشیده از جنگل است. چوب این جنگلها منبع درآمد خوبی برای کشور نروژ به شمار می‌آید. مدار قطب شمال از نواحی شمالی این کشور عبور می‌کند، قسمتی از مرزهای نروژ و فنلاند را رود «تانا» تشکیل داده‌است.
نروژ دارای ذخایر گسترده‌ای از نفت، گاز طبیعی، مواد معدنی، آبزیان، چوب، آب شیرین و نیروی برق‌آبی است. صنعت نفت حدود یک‌چهارم از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و این کشور چهارمین درآمد سرانه بالا در جهان را دارا است. نروژ از الگوی کشورهای رفاه‌ محور شمال اروپا پیروی می‌کند و در ازای دریافت مالیات‌های سنگین از شهروندان، دولت به آن‌ها بیمه درمانی همگانی اعطا می‌کند، به آموزش عالی یارانه می‌دهد، و در این کشور نظام فراگیر تامین اجتماعی وجود دارد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، و سپس دوباره از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، نروژ بالاترین شاخص توسعه انسانی در جهان را دارا بود.
دولت نروژ نیز مانند سایر کشورهای اسکاندیناوی از جمله دولت‌های ناظر بر رفاه عمومی به شمار می‌رود. براساس قوانین نروژ، دولت متعهد می‌شود تا از حقوق کودکان به درستی حمایت کند و جلوی سوءاستفاده از آنها را بگیرد. آن دسته از کودکانی که با والدین خود زندگی نمی‌کنند، باید از خدمات اضافی بهره‌مند شوند. خدمات رفاهی به شکل خاص آن مشمول کودکانی می‌شود که در شرایط پرخطر (به دلیل عدم کفایت والدین یا مشکلات دیگر) زندگی می‌کنند. براساس قانون رفاه کودک(3) که در سال 1992 به تصویب رسید، این کشور دولت را موظف می‌کند تا اطمینان حاصل نمايد که کودکان و نوجوانانی که در شرایط پرخطري زندگی می‌کنند كه می‌تواند به سلامت و رشد آنها آسیب برساند، کمک و توجه لازم را در زمان مناسب دریافت کنند. همچنین باید به آنها کمک شود تا کودکی امنی را پشت سر بگذارند.در کشور نروژ تمام سالمندان مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند و میزان آن بستگی به حقوق آنها دارد. همچنین شهرداری نروژ برخی خدمات (نظیر پرستاری در منزل، کمک در منزل، و خدمات انتقال به مراکز درمانی) را به برخی از افراد که واجد شرایط باشند، ارائه می‌دهد.
اقتصاد کشور نروژ:
واحد پول نروژ، کرون با واحد جزء (اوره) نام دارد. در نروژ سطح زندگی بالاست. صادرات عمده نروژ را نفت تشکیل می‌دهد، به طوری که نروژ روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند ولی در سازمان جهانی اوپک عضویت ندارد. از دیگر صادرات نروژ می‌توان به گوشت گاو، شیر و سایر فراورده‌های دامی اشاره کرد.
نروژ یکی از بهترین و مرغوب‌ترین چاه‌های نفت دنیا را در اختیار دارد. بعلت اینکه نروژ را دریا احاطه کرده یکی از چرخه‌های اقتصاد این کشور را آبزیان دریایی تشکیل داده‌اند. نروژ ۳ نوع ماهی دارد که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود.
تنها قسمت کوچکی از این سرزمین قابل کشت است، و بخش کشاورزی و دامداری - که یارانه زیادی به آن داده می‌شود - بیشتر به تولید لبنیات و علوفه می‌پردازند. بیش از نیمی از مساحت نروژ پوشیده از درخت است و چوب از صادرات عمده این کشور می‌باشد. صنعت ماهیگیری از منابع مهم درآمد ارزی خارجی است، و پرورش ماهی - که دولت با برنامه‌های توسعه تشویق کرده‌است - جای صید نهنگ و ماهیهای اعماق دریا را می‌گیرد. صنایع سُنتی تولیدی - که مربوط به فن‌آوری ماهی، الوار و سنگ آهن بوده‌است - هم‌اکنون براساس ذخایر بزرگ نفت و گاز طبیعی موجود در بخش نروژی دریای شمال تحت‌الشعاع فراورده‌های نفتی و صنایع وابسته به آن است. نفت و گاز طبیعی بیش از یک سوم درآمدهای صادراتی کشور را تأمین می‌کند. صنایعی از قبیل مهندسی برق به کمک نیروی ارزان برق‌آبی توسعه یافته‌است.
از راه های معمول مهاجرت به نروژ میتوان اخذ ویزای تحصیلی نروژ و اقامت دانشجویی نروژ و همچنین اخذ ویزای کاری نروژ  را نام برد.


دانمارک :
دانمارک، ۴۳٬۰۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و از خاور به دریای بالتیک، از غرب به دریای شمال، از جنوب به کشور آلمان و از شمال به تنگه اسکاژراک محدود می‌شود. به دلیل شمار زیاد جزایر، دانمارک دارای خط طولانی ساحلی به درازای ۷٫۴۱۳ کیلومتر است. بیشتر نقاط دانمارک در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند و بخش اعظم خاک کشور دانمارک را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند. دانمارک فاقد کوهستان است و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا به ۱۷۳ متر می‌رسد.
دانمارک سرزمینی کم ارتفاع بوده و بر روی هم از جلگه‌ای سرسبز و بسیار حاصلخیز، و مراتع فراوان تشکیل یافته‌است. رودهای آن کوتاه ولی پرآب است، از جمله استورو، اسکیرن، وارده و گودنا. بلندترین نقطه کشور ۱۷۳ متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن معتدل و مرطوب و پرباران است..
در دانمارک خدمات اجتماعی و سیاست‌های مربوط به خانواده برای تمام شهروندان فراهم است و بخش عمومی موظف است تا خدمات با کیفیت مطلوبی را به شهروندان ارائه کند. در این میان افراد سالمند، کسانی که ناتوانی جسمی دارند، کودکان و بیماران؛ مورد توجه بیشتری قرار دارند. این خدمات شامل سرویس‌های گسترده نگهداری، برنامه برای گروه‌های خاص، مستمری برای سالمندان، حقوق برای مادران، کمک‌های مالی به افراد با ناتوانی خاص می‌شود.

بخش عمده‌ای از امور مربوط به سیاست‌های رفاه و خانواده در دانمارک توسط کارمندان دولتی و نه بخش خصوصی انجام می‌شود. با این حال بخشی از امور به بخش خصوصی و سازمان‌های داوطلبانه سپرده شده است. دانمارک به پنج بخش و 98 دولت محلی تقسیم شده و بخش‌های محلی مسئول اراده خدمات اجتماعی هستند.
اقتصاد کشور دانمارک:
واحد پولی دانمارک کرون دانمارک است.از نظر شاخص فساد اقتصادی به  عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته‌است، معرفی شده‌است.
دانمارک به عنوان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا که از واحد پول یورو استفاده نمی‌کند با رکود اقتصادی شدیدی روبه‌روست. این کشور از جنگ جهانی دوم تاکنون با چنین رکودی مواجه نبوده‌است.
بحران اقتصادی سبب شده که مازاد مالی به کسری بودجه تبدیل شود و تصور می‌شود که این کسری در سال ۲۰۱۲ معادل ۴٫۶ درصد تولید ناخالص داخلی باشد.
راه های مهاجرت به دانمارک نیز مانند سوئد میتواند مهاجرت تحصیلی و اخذ اقامت تحصیلی دانمارک  (ویزای دانشجویی ) یا مهاجرت کاری و دریافت ویزای کاری دانمارک باشد ، البته روشهایی دیگر نیز وجود دارد.

فنلاند :
فنلاند سرزمینی است پست، مشتمل بر چندین دریاچه که به این علت به فنلاند کشور هزار دریاچه میگویند. و بیش از ۸۰ درصد کشور پوشیده از جنگل است. بزرگ‌ترین دریاچه فنلاند سایمای بزرگ نام دارد که ۴۳۷۷ کیلومتر مربع مساحت آن است. بلندترین رود فنلاند نیز کمی یوکی با ۴۸۳ کیلومتر درازا است. این کشور ۲۰۰۰۰ جزیره با وسعتی بیش از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع دارد. تابستان فنلاند بسیار درخشنده و زمستانش بسیار تاریک است. تابستان گرم و کوتاه و زمستان سرد و بسیار بلند دارد. در لاپلند در شمال فنلاند به مدت دو ماه تمام در زمستان خورشید طلوع نمی‌کند و در تابستان نیز دو ماه غروب را نمی‌بینید.
قرار داشتن یک سوم از خاک فنلاند در بالای مدار قطب شمالی، این کشور را پس از ایسلند، به شمالی‌ترین کشور جهان مبدل ساخته‌است. در شمالی‌ترین نقطه فنلاند تابستان‌ها خورشید برای ۷۳ روز غروب نمی‌کند و همه ۲۴ ساعت هوا روشن است. در زمستان‌ها هم ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند. به علت نامساعد بودن آب و هوای شمال فنلاند، جمعیت بسیار کمی در این مناطق زندگی می‌کند.
تدوین برنامه‌ای برای حمایت از خانواده و سیاست‌های رفاهی آن در سال 1948 و با برقراری مقرری خانواده به وجود آمد. از دهه 1950 تا چند دهه با محوریت بیمه سلامت، بازنشستگی و درمان ادامه یافت تا این که از سال 1970 فنلاند سیاست‌های حمایت از خانواده را در این کشور بر مبنای حمایت از فرزندآوری و تشکیل خانواده قرار داد. اغلب این خدمات بر محور مراقبت از کودک قرار گرفته که شامل سیستم مراقبتی روزانه مطمئن به قیمت مناسب است.
اقتصاد کشور فنلاند:
با اینکه فنلاند به عنوان یکی از کشورهای عضو منطقه یورو به صورت رسمی در رکود اقتصادی به سر می برد ولی وضع اقتصاد این کشور بهتر از سایر کشورهای منطقه یورو است. اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تاثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته است. فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبارسنجی، از وضع باثبات (AAA) برخوردار است.
بدهی‌های دولت در فنلاند تقریبا نصف بدهی‌های حوزه یورو است.
از نظر شاخص فساد اقتصادی، فنلاند (به همراه کشورهای دیگری همچون دانمارک و نیوزیلند) سال‌های زیادی به عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته‌است، معرفی شده‌است. دو میلیون و ۶۸ هزار نیروی کار در این کشور وجود دارد و نرخ بیکاری در آن ۶/۶ درصد است. نرخ تورم فنلاند در سال ۲۰۰۷ میلادی ۷/۲ درصد بود.
تولید ناخالص داخلی فنلاند ۹/۱۸۵ میلیارد دلار است که ۵/۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۷/۳۱درصد آن در بخش صنعت و ۹/۶۵ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود. صادرات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ است که به کشورهای آلمان (۳/۱۱ درصد)، سوئد (۵/۱۰درصد)، روسیه (۱/۱۰ درصد)، انگلستان (۵/۶درصد)، آمریکا (۵/۶ درصد) و هلند (۱/۵درصد) صادر می‌شود. واردات این کشور شامل مواد غذایی، نفت و فراورده‌های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، منسوجات و الیاف پارچه و پشم است که از کشورهای آلمان (۶/۱۵ درصد)، روسیه (۱۴ درصد)، سوئد (۷/۱۳ درصد)، هلند (۶/۶ درصد)، چین(۴/۵ درصد)، انگلیس (۷/۴درصد) و دانمارک (۵/۴ درصد) است.
طروق مختلفی برای مهاجرت به فنلاند وجود دارد که میتوان ویزای تحصیلی فنلاند و مهاجرت دانشجویی و مهاجرت کاری و ویزای کاری فنلاند را نام برد .

برای مشاوره بیشتر در مورد کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای اروپایی و تحصیل در اروپا و اخذ ویزای تحصیلی اروپا با مشاورین موسسه بین المللی راد تماس حاصل بفرمایید.