icon-256x256 موسسه بین المللی راد

بررسی سطح رفاه کشورهای جهان و میزان مهاجرت پذیری آن ها


کشوری مرفه شناخته می شود که در آن تأمین رفاه عمومی برعهده نهادهای اجرایی و جزو وظایف آنها باشد. بنابراین، هرکسی به هر عنوانی نتواند هزینه های خود را تأمین نماید دولت موظف است از طریق پرداخت مستمری و یا کمک های نقدی دیگر او را یاری کند.


مؤسسه لگاتوم درکشور انگلیس، کشورها را از نظرشاخص رفاه ومؤفقیت بررسی می نماید. این مؤسسه 142 کشور جهان را براساس 8 شاخص رفاه اجتماعی دسته بندی می نماید. بر اساس دسته بندی این مؤسسه کشور نروژ برای ششمین سال پیاپی به عنوان مرفه ترین و مؤفق ترین کشور جهان ازنظر رفاه و سطح کیفیت مردم شناخته شده است. طبق بررسی این مؤسسه 30 کشور مرفه جهان همگی از بین کشورهای اروپایی می باشند.
هم چنین 34کشور ثروتمند جهان هرروزه هزینه های بسیاری را صرف رفاه اجتماعی می نمایند.
هزینه های اجتماعی به هزینه هایی اطلاق می گردد که دولت ها جهت کمک به افراد نیازمند در قالب برنامه های اجتماعی به صورت تأمین مسکن، مواد غذایی و درمان های پزشکی اختصاص می دهند. فرانسه جزو کشورهایی است که یک سوم تولید ناخالص داخلی آن برای هزینه های اجتماعی صرف می شود. کشور فنلاند نیز 30% از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های اجتماعی می نماید. این شاخص برای کشور سوئیس معادل 19% می باشد.
مؤسسه لگاتوم تقسیم بندی ورتبه بندی کشورهای جهان را براساس 8 شاخصه بررسی می نماید.8 شاخص مذکور:وضعیت اقتصاد، کارآفرینی، حاکمیت، آموزش، آزادی فردی، بهداشت و درمان، امنیت و سرمایه اجتماعی، می باشند.
شاخصه اقتصاد عملکرد حکومت ها را از نظر سیاست های اقتصاد کلان و پایه های رشد و کارایی مالی بررسی می نماید.
شاخصه کارآفرینی ، بالارفتن فعالیت‌های نوآورانه و برابری فرصت و موقعیت مناسب در محیط کارآفرینی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
شاخصه حاکمیت عملکرد دولت ها را از نظر پاسخگویی و کارآمدی و انتخابات آزاد و مشارکت سیاسی بررسی می کند.
شاخصه آموزش دسترسی به آموزش، کیفیت آموزش و سرمایه انسانی کشور را می سنجد.
شاخصه آزادی‌های فردی، عمل کشورها را در پاسداری از آزادی‌های فردی و ارتقا سطح مدارا در جامعه سنجش می کند.
شاخصه  بهداشت و درمان، زیرساخت‌های کشورها را در زمینه‌های بهداشت، تندرستی و درمان، و مراقبت‌های پیشگیرانه ارزیابی می‌کند.
شاخصه امنیت، عملکرد حکومت ها را در زمینه امنیت ملی و ایمنی فردی ارزیابی می کند
سرمایه اجتماعی این عامل را مورد نظر قرار می دهد که کشورهایی که روابط خانوادگی مستحکم تر ، نیت خواهانه ترو  سطح بالای اعتماد دارند ثروتمند تر و مرفه تر می باشند.
 براساس جدول منتشر شده توسط لگاتوم یک سوم از کشورهای مرفه جهان از کشورهای اروپایی می باشند؛ نروژ در جایگاه اول قرار گرفته و سوئیس در رتبه دوم کشورهای مرفه جهان و نیوزلند جایگاه سوم را در این بین دارد . رتبه دهم در این بین متعلق به کشور امریکا است و انگلیس در  رتبه سیزدهم این جدول قرار گرفته. در بین کشورهای مهم اتحادیه اروپا انگلستان بالاترین رتبه را دارد  و آلمان و فرانسه دو کشور بعد از انگلیس می باشند. کشور آلمان چهاردمین کشور مرفه جهان و کشور فرانسه در رتبه بیست و یکم موفقترین و مرفه ترین کشورهای جهان قرار گرفته است.
گزارش مؤسسه لگاتوم این موضوع را مطرح نموده که دیگر آمریکا سرزمین آزادی های فرد ی که در گذشته بود نیست و از این نظر پایین تر از اوروگوئه و کاستکاریکا قرار گرفته است. البته آزادی فردی تنها یکی از معیارهای سنجش رفاه و مؤفقیت کشورها می باشد. قرار گرفتن کشور امریکا از لحاظ اقتصاد و کارآفرینی و بهداشت در جایگاه مطلوب موجب گردیده رتبه امریکا در این جدول هم چنان بالا بماند. جایگاه انگلیس از بابت امنیت اقتصادی فردی و پیشرفت نسبت به سال قبل بهبود یافته است. در این جدول ایران در بین پایین ترین درجه های رفاه اجتماعی در ردیف 107 جای گرفته و دیگر کشورهای افریقایی و خاورمیانه رتبه های آخر این جدول را به خود اختصاص داده اند.
نروژ
نروژ از نظر شاخص های مذکور مرفه ترین کشور جهان شناخته شده است.نروژ به عنوان بهترین کشور جهان برای سالمندان شناخته گردیده . طبق بررسی این جدول نروژ چند سال است که که این رتبه را از آن خود می کند. نروژ بعد از کشور لوگزامبورگ بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی را داراست هم چنین پس از قطر دومین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر ارزی و ثروت می باشد. اقتصاد نروژ ترکیبی از سیاست های رفاهی ، سوسیالیستی و نفتی می باشد. از نظر مهاجرت پذیری نیز کشور نروژ جزو کشورهایی می باشد که تحصیل در آن رایگان است و همین امر از جمله مواردی است که موجب افزایش مهاجرت به این کشور و درخواست ویزای تحصیلی نروژ می گردد.
طبق گزارش این مؤسسه، حدود 95 درصد از نروژی‌ها براین اعتقادند  که در زمان نیاز می‌توانند به همشهریان خود تکیه کنند.
سوئیس
کشور سوئیس ثروتمدترین کشور جهان است در جایگاه دوم رتبه بندی رفاه اجتماعی قرار گرفته است. هرچند سوئیس از لحاظ آموزش درجایگاه بیست و یکم و از لحاظ عملکرد دولت در رتبه نخست جهان قرار گرفته.
 نیوزلند:
نیوزلند به لحاظ آزادی های فردی در رتبه نخست و از منظر قدرت اقتصادی در جایگاه پانزدهم و به لحاظ شاخص سلامت و بهداشت در رتبه بیستم قرار گرفته و در لیست این مؤسسه به طور کلی از نظر رفاه اجتماعی در رتبه سوم جهان قرار گرفته است.

دانمارک:
کشور دانمارک همانند سایر کشورهای شمال داری دولت رفاه می باشد. دانمارک از جهت پایین بودن اختلاف های درآمدی و طبقاتی در رتبه نخست جهان قرار گرفته. دانمارک رتبه هفتم را در میزان درامد سرانه دارد و در بررسی های سالانه مردم دانمارک بارها به عنوان راضی ترین مردم جهان شناخته شده اند . هم چنین کشور دانمارک به عنوان کشوری با کم ترین میزان فساد اداری در دنیا است. کشور دانمارک از جهت عملکرد دولت و آموزش و فرصت های کارآفرینی از مرفه ترین کشورهای جهان است. اما دانمارک از جهت اقتصاد و بهداشت و سلامت در رتبه هجده و سیزده قرار گرفته. دانمارک به طور کلی در جایگاه چهارم رده بندی این مؤسسه جای گرفته است. طبق گزارش یک شبکه جهانی تحقیقات دانشگاهی کشور دانمارک در مقام پنجمین بهترین کشور دنیا از لحاظ آموزش عالی قرار دارد. کشور دانمارک در صدر شاخص آموزش سازمان ملل متحد قرار گرفته و مدارک دانشگاهی دانمارک در سراسر دنیا معتبر می باشدبه همین دلیل هم می باشد که تحصیل دردانمارک و مهاجرت به دانمارک همواره تقاضای بسیاری داشته است.
کانادا:
سیستم آموزشی کانادا جزو بهترین سیستم های آموزشی دنیا می باشد و به جهت امنیت درجایگاه نهم و از جهت عملکرد دولت در جایگاه هشتم قرار گرفته است.به این دلایل و هم چنین به دلیل چند فرهنگی بودن کانادا برای مهاجران جذاب به نظر می رسد. کانادا امکان اقامت و پذیرفتن مهاجرت آسان تری نسبت به سایر کشورها دارد.کانادا امکانات زندکی مطلوب و رفاه بالایی را برای ساکنانش فراهم می نماید. کانادا هشتمین کشور مهاجر پذیر دنیا می باشد. در ضمن همانطور که ذکر گردید سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی کانادا دارای استاندارهای بالای جهانی می باشد . در واقع نظام سیاسی کانادا با سرمایه گذاری و اختصاص بودجه برای دانشگاه هایش اقدام به توسعه پایدار نموده است. کشور کانادا سالیانه  تعداد 130 هزار دانشجو را از نقاط مختلف دنیا به عنوان مهاجرت تحصیلی مورد پذیرش قرار می گیرد.
سوئد
سوئد سومین کشور اسکاندیناوی است که در میان ۱۰ کشور مرفه جهان رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.نرخ بیکاری در سوئد بسیار پایین می باشد هم چنین از لحاظ ایجاد فرصت های شغلی در بالاترین جایگاه در جهان قرار گرفته. سوئد در سه فاکتور امنیت، عملکرد دولت و اقتصاد رتبه چهارم لیست انستیتوی لگاتم را به دست آورده است. هم چنین سوئد دارای بیشترین متقاضی در منطقه ی اسکانیدنیاوی برای مهاجرت و کسب اقامت دائم سوئد می باشد.

استرالیا:
کشور استرالیا در این جدول در رتبه هفتم قرار گرفته است. استرالیا دارای پایین ترین میزان تراکم جمعیت می باشد . استرالیا به لحاظ طبیعت زیبا و سواحل بی نظیرش از مهم ترین کشورهای توریستی دنیا است و همین امر عاملی مهم در ایجاد اقتصاد پویا و قدرتمند این کشور دارد. اقتصاد قدرتمند و امنیت بالای این کشور، استرالیا را به سرزمین فرصت های طلایی و یکی از مهمترین مقاصد مهاجران جهت اخذاقامت و تابعیت استرالیا تبدیل نموده است.
فنلاند:
کشور فنلاند هرچند به لحاظ اقتصادی در ردیف 26 دنیا قرار دارد از لحاظ ایجاد فرصت های شغلی، در رتبه چهارم و از لحاظ سیستم آموزشی  و امنیت به ترتیب در جایگاه ششم و سوم جهان قرار گرفته است و در مجموع هشتمین کشور مرفه و مؤفق دنیا می باشد. فنلاند دارای تحصیلات رایگان می باشد و مهاجرت تحصیلی و اخذ اقامت کشور فنلاند از طریق تحصیل رایگان موجب افزایش مهاجرت به فنلاند می گردد.
هلند:
کشور هلند در زمینه اقتصاد در ردیف بیست و پنجم دنیا قرار گرفته. از لحاظ سیستم آموزشی در جایگاه چهارم و در عرصه های بهداشت و آزادی های فردی به ترتیب رتبه ششم و هفتم را از آن خود نموده است. در لیست بررسی مؤسسه لگاتوم کشور هلند جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. هلند جزو معدود کشورهایی است که تمام دانشگاه های ممتاز آن از رتبه زیر 500 برخوردار می باشند.
امریکا:
کشور امریکا در زمینه امنیت در رتبه سی و یکم دنیا و در عرصه اقتصاد در جایگاه هفدهم قرار دارد. امریکا از لحاظ بهداشت و سلامت در جایگاه نخست دنیا قرار گرفته است. کشور امریکا به طور کلی با بیش از 7/45 میلیون مهاجر تا 2013 میلادی مهاجرپذیر ترین کشور دنیا می باشد. . آمریکا با داشتن بهترین دانشگاه ها ی دنیا همچون" استفورد"، "هاروارد" ، "برکلی"  با رتبه های زیر 10 و بسیاری از دانشگاهای مطرح با رتبه های زیر 100همراه آرزوی بسیاری از متقاضیان جهان برای تحصیل و مهاجرت می باشد. . ایالات متحده امریکا سالانه دهها میلیارد دلار به عنوان بودجه تحقیقاتی برای دانشگاه های خود تصویب می نماید تا صرف پژوهش وتوسعه علم و دانش در این گشور شود . همه این عوامل موجب گردیده است تا امریکا به مکانی پویا برای زندگی تبدیل گردد. گفتنی است بیش از 3000 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی درامریکا دانشجویان مختلفی را از سراسر دنیا با فرهنگ ها و ملیت های مختلف جذب خود می نمایند. هم چنین دریافت گرین کارت امریکا پروسه دریافت ویزا را برای ورود به این کشور حذف می کند هم چنین امکان دریافت شغل و و پرداخت هزینه تحصیل به اندازه یک تبعه امریکا و مزایای داشتن شماره ملی را می دهد. دریافت گرین کارت امریکا بعد از 5 سال امکان دریافت سیتی زن شیپی را به فرد می دهد. به طور کلی بافت جمعیتی امریکا از مهاجران تشکیل گردیده است
بریتانیا باپذیرش 7.82 مهاجر و فرانسه با پذیرش 7.4 میلیون مهاجر در رتبه‌های چهارم تا هفتم مهاجرپذیرترین کشورهای جهان قرار دارند
آلمان
کشور آلمان جزو ده کشور مرفه دنیا نمی باشد و در جایگاه 14 بررسی مؤسسه لگوتام قرار گرفته است. آلمان از لحاظ اقتصاد در جایگاه هشتم و در زمینه ایجاد فرصت های شغلی در جایگاه چهاردهم و در عرصه آموزش در رتبه دهم قرا دارد. آلمان از لحاظ آزادی های فردی در ردیف هفده جهان قرار گرفته است.
طبق بررسی های صورت گرفته انستیتوی تحقیقات مرکز در مورد سطح رفاه اجتماعی شهر وین پایتخت اتریش برای پنجمین بار جزو برترین کلان شهرهای جهان از منظر رفاه اجتماعی می باشد. بر مبنای بررسی مشاوره بین المللی مرکز که 223 شهر را مورد بررسی قرار داد، شهر زوریخ  کشور آلمان و ونکوور دردیف 2 و 3  و در ردیف پس از مونیخ و ونکور کانادا قرار دارد. دلیل بهره برداری آلمان از پیشروترین اقتصادی های دنیا و درصد زاد و ولد پایین و نیاز آن به نیروی کار و رایگان بودن تحصیل در آلمان این کشور را به سومین کشور مهاجر پذیر دنیا تبدیل نموده است.
طبق آمارهای رسمی کشورهای دانمارک، سوئد و بلژیک و و فنلاند کشورهایی هستند که بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی آن ها از محل مالیات های مردمی تشکیل می شود. پس از کشورهای دانمارک و سوئد و بلژیک و فنلاند کشورهای ایتالیا و اتریش و نروژ در جایگاه بعدی این فهرست قرار دارند.
از مزایای حاصل از مالیاتی پرداختی مردم می توان به موارد زیر اشاره نمود:
حقوق کودکان. بهداشت و درمان. بیمه بیکاری. حقوق زنان باردار. تحصیل و حمل و نقل عمومی و حقوق بازنشستگی اشاره نمود.