تحصیل در فنلاند و اخذ ویزای دانشجویی فنلاند

هم اکنون تحصیل در فنلاند با صرف هزینه میباشد و این مقاله مربوط به زمانی میباشد که تحصیل رایگان در فنلاند برای دانشجویان بین المللی  میسر بود. هم اکنون برای تحصیل در فنلاند باید هزینه سالیانه در حدود 10 الی 12 هزار یورو در نظر گرفت. و تحصیل به صورت رایگان در فنلاند وجود ندارد. مگر این که دانشجویان از بورس های تحصیلی که توسط دانشگاه های فنلاند ارائه میشود استفاده نمایند.


اقامت در فنلاند و اخذ تابعیت فنلاند از طریق اخذ ویزای تحصیلی فنلاند همواره مورد توجه بسیاری ازایرانیان و متقاضیان و دانشجویان سراسر دنیا بوده است. راه های مختلفی جهت مهاجرت ایرانیان به فنلاند وجود دارد. هم چون اخذ ویزای کاری فنلاند، ویزای تحصیلی فنلاند وجود دارد که در این مقاله مصمم شده ایم تا ویزای تحصیلی فنلاند ، شرایط اخذ ویزای تحصیلی فنلاند، مزایای اقامت و تحصیل در فنلاند را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم.
فنلاند بعد از ایسلند شمالی ترین کشور جهان است؛ کشوری پوشیده از جنگل و دریاچه. فنلاند رشد  اقتصادی اجتماعی بسیاری روبه رشدی دارد و همین امر موجب شده است درخواست پناهندگی فنلاند رو به افزایش باشد در حالی که سرمایه اصلی این کشور نیروی کار متخصص آن می باشد و همین امر موجب ایجاد امکان تحصیلات رایگان در فنلاند گردیده است. در واقع سیستم این کشور بر پایه توسعه اطلاعاتی و تحقیقاتی و بالا بردن سطح عمومی تحصیلات می باشد و به همین دلیل هم دولت فنلاند سرمایه گذاری بسیاری روی این بخش انجام میدهد. فنلاند با  داشتن دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پلی تکنیک های مدرن از جمله کشورهای پیشرفته در زمینه های آموزشی و تحصیلی می باشد که همین امر موقعیت های تحصیلی و تحقیقاتی فراوانی را برای متقاضیان علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور فراهم می نماید. در دانشگاه های این کشور می توان حدود 7000هزار دانشجوی خارجی با 40 ملیت مختلف پیدا کرد. رایگان بودن تحصیل در این کشور، انگلیسی بودن زبان تحصیل در آن و هم چنین نیاز این کشور به نیروهای متخصص از جمله عواملی است که سالانه افراد بسیاری را راهی فنلاند جهت تحصیل در این کشور می نماید.


مزایای تحصیل در فنلاند:
تحصیل کاملاٌ رایگان در مقاطع تحصیلی
امکان تحصیل به زبان انگلیسی با داشتن مدرک آیلتس در مقاطع فوق لیسانس و دکتری
امکان ادامه تحصیل برای کلیه دانشجویان دانشگاه های آزاد و سراسری و پیام نور و... زیر نظر وزارت علوم ایران
تحصیل در باکیفیت ترین دانشگاه های اروپا با تأییدیه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری
امکان دریافت پذیرش در تمام طول سال
امکان اخذ بورس از برترین دانشگاه های فنلاند با رتبه جهانی زیر 400
امکان اخذ اقامت پس از اتمام تحصیل در کشوری مرفه و ثروتمند
امکان اخذ کمک هزینه تحصیلی
هزینه مناسب زندگی در فنلاند
امکان کار پاره وقت در حین تحصیل
اخذ ویزای شینگن و امکان سفر به اکثر کشورهای اروپایی
امکان برخورداری از بیمه تحصیلی در طول تحصیل
امکان گرفتن خوابگاه با هزینه بسیار کم(250 یورو به بالا)
امکان تمدید ویزا بعد از اتمام تحصیل به مدت یکسال جهت یافتن کار و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

در جهت آشنایی با شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در فنلاند ابتدا مقاطع مختف تحصیلی در این کشور و شرایط تحصیل در هرکدام یک از این مقاطع را بررسی می کنیم:
تحصیل در فنلاند در دوره لیسانس:
دوره لیسانس در فنلاند 3 الی 4 سال می باشد و حدود 120 واحد درسی را شامل می شود. دوره  ی لیسانس در این کشور رایگان می باشد و امکان اخذ پذیرش در این مقطع وجود دارد اما زبان تحصیل در این مقطع به زبان خود کشور یعنی فنلاندی می باشد و اکثر رشته های تحصیلی به زبان فنلاندی ارائه می شوند. و شخص متقاضی بایستی مدرکی دال بر تسلطش به زبان این کشور را ارئه دهد.
دوره فوق لیسانس در فنلاند:
تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در فنلاند رایگان می باشد و بسیاری از رشته های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشجو احتیاجی به یادگیری زبان فنلاندی ندارد. طول دوره فوق لیسانس حدوداً 2 سال می باشد.زمان ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد فنلاند ماه سپتامبر می باشد و نیاز به مدرک آیلتس 5/6 جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس وجود دارد.
دوره دکترا در فنلاند:
تحصیل در دوره دکترا هم در فنلاند رایگان و به زبان انگلیسی می باشد و طول آن بین 3 تا 5 سال می باشد.اما اخذ پذیرش در این دوره نیازمند این شرایط می باشد:
یافتن مکان خالی تحقیقاتی در یک  دانشگاه
ارتباط با استاد مربوطه در گروه تحقیقاتی یافته شده
اخذ نظر مثبت استاد نسبت به سوابق تحصیلی فرد
صحبت برای پشتیبانی مالی
گرفتن نامه پذیرش
با این که تحصیل در این کشور رایگان می باشد اما همانطور که می دانیم تحصیل در هر جایی مستلزم هزینه هایی می باشد که در ذیل به این هزینه ها وامکان اشتغال در فنلاند اشاره می کنیم:
هزینه های زندگی دانشجویی در فنلاند:
تحصیل در فنلاند رایگان می باشد و هزینه های تحصیل در این کشور فقط شامل هزینه های زندگی در آن می باشداین کشور همانند دیگر کشورهای جزایر اسکاندیناوی کشوری با میزان مالیات بالا می باشد. هزینه زندگی برای یک فرد دانشجو را در فنلاند می توان حدوداً 800تا 900 یورو دانست.البته دانشجویان دوره لیسانس در فنلاند حق کار 10 ساعت در هفته و دانشجویان مقطع فوق لیسانس حق کار 20 ساعت در هفته و دانشجویان دوره دکترا حق کار 30 ساعت در هفته را درا هستند که درامد حاصله از کار دانشجویی حدوداً بین 8 تا 10 ساعت یورو در هر ساعت می باشد. البته این نکته را همواره باید در نظر داشت که یافتن کار در این کشور معمولاً نیازمند آشنایی با زبان کشور می باشد در غیر این صورت یافتن کاردانشجویی بسیار دشوار است.
حال که با تحصیل در فنلاند در مقاطع مختلف آشنا شدیم و هزینه های زندگی در این کشور را دانستیم یک سری از شرایط و نکات مهمی را که قبل از اقدام به اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور بایستی نسبت به آن ها مطلع باشیم ،بیان می کنیم.


شرایط و نکات مهم تحصیل در فنلاند
الف) معمولاً با توجه به رایگان بودن تحصیل در فنلاند معمولاً کمک هزینه ی تحصیلی ( بورس ) به دانشجویان دکترا یی که در رده ی بالای رتبه و اطلاعات علمی قرار دارند ارائه نمی شود. بنابراین دانشجو در اکثریت موراد خود باید هزینه های تحصیل خود را تأمین بکند. هم چنین در مقطع دکترا برای دانشجویان این مقطع امکان تدریس به دانشجویان مقاطع پایین تر وجود دارد البته حقوقی که بابت ان کار به فرد تعلق می گیرد بسیار کم می باشد
ب) پذیرش در دوره دکترا در این کشور هیچ deadline ای ندارد و می توان در هر زمان از سال برای این کار اقدام کرد.
ج)  جهت پذیرش در دوره فوق لیسانس در فنلاند  فرد باید فارغ التحصیل از دانشگاه های سراسری بوده و یا فارغ التحصیل دانشگاه های آزاد با معدل 14 به بالا باشد. و جهت پذیرش در دوره دکترا حداقل معدل 15 وآیلتس 7 و درمواقعی مدرک آزمون GRE نیاز می باشد.
د) زمان پذیرش اکثر دانشگاه های فنلاند در ترم پاییز می باشد و فقط تعداد بسیار کمی از دانشگاه ها در برخی از رشته ها در ترم بهار پذیرش انجام می دهند
ه)فاصله تحصیلی بین دوره لیسانس و فوق لیسانس نباید بیشتر از 5 سال باشد.
برای اطلاع بیشتر و مشاوره در زمینه تحصیل در فنلاند و اخذ ویزای دانشجویی فنلاند میتوانید با مشاورهای ما در موسسه بین المللی راد مشاوره نمایید.