تحصیل در دانمارک


پوشیده نیست که بسیاری افراد قصد مهاجرت به دانمارک و اخذ اقامت و تابعیت دانمارک و حوزه شینگن را دارند یکی از راه های مهاجرت به دانمارک اخذ ویزای تحصیلی دانمارک ( ویزای دانشجویی داانمارک ) است .طبق گزارش یک شبکه جهانی تحقیقات دانشگاهی کشور دانمارک در مقام پنجمین بهترین کشور دنیا از لحاظ آموزش عالی قرار دارد.تمامی برنامه های آموزشی در این کشر ر دارای کیفیت عالی هستند و اعتبار بین المللی دارند. دانمارک هم چنین دارای بازار مناسبی برای رشته های مثل کشاورزی، دامپزشکی جهت اشتغال در این کشور است. در دانشگاه های دانمارک اکثر رشته های تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. کشور دانمارک در صدر شاخص آموزش سازمان ملل متحد قرار گرفته و مدارک دانشگاهی دانمارک در سراسر دنیا معتبر می باشدبه همین دلیل هم می باشد که تحصیل دردانمارک و زندگی در این کشور تسهیلات و امکانات بسیاری خوبی را برای فرد فراهم می نماید.


مزایای تحصیل در دانمارک
1-    کیفیت بالای آموزشی در دانشگاه های دانمارک و مدراک علمی معتبر آن ها
2-    امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد
3-     امکان اخذ بورسیه در دوره دکترا
4-    امکان کار پاره وقت در هریک از مقاطع تحصیلی
5-    امکان ادامه تحصیلی در دانشگاه بدون ارائه مدرک پیش دانشگاهی
6-    امکان ادامیه تحصیل در مقطع کاردانی در دانمارک
7-    امکان ادامه تحصیل در دوره کارشناسی برای متقاضیانی که دارای مدرک کاردانی در ایران می باشند.
8-    امکان رفت و امد به تمامی کشورهای اتحادیه اروپا با اخذ پاسپورت دانمارک

حال که با کشور دانمارک و مزایای تحصیلی در دانمارک آشنا شدیم. مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور را به اختصار بررسی می کنیم:
مقاطع مختلف تحصیلی در دانمارک
دوره لیسانس در دانمارک:
تحصیلی در دوره کارشناسی در دانمارک حدودآ 3 الی 4 سال به طول می کشد . تدریس د ر این دوره بر پایاه ی تحقیق می باشد. این مقطع در دانمارک به زبان دانمارک ارائه می شود و دانشجو بای پذیرش در دوهر لیسانس نیاز به ارائه مدرکی  دال بر تسلط او بر زبان دانمارکی وجود دارد. این امر پذیرش در این دوره را برای متقضین ایرانی دشورا می باشد. ارائه پایان نامه در پایان دوره ی لیسانس در دانمارک او را برای ورود به بازار کار و یا تحصیلات در مقطع بالاتر آماده می کند.
دوره فوق لیسانس در دانمارک
دور ه کارشناسی ارشد در دانمارک آزمون ورودی ندارد و ورود به این دوره با نمرات مقطع قبلی و با معرفی اساتید صورت می پذیرد. بسیاری از رشته های تحصیلی ر دوره کارشناسی ارشد در دانمارک به زبان انگلیسی ارائه می شود. نیاز به ارائه ی مدرک آیلتس 6.5/6 وجود دارد.برخی از رشته ها هم چون دامپزشکی و معماری 5 یا 6 سال طول می کشد و از پایان دبیرستان شروع می گردد.

دوره دکترا در دانمارک:
کشور دانمارک به دانشجویان دوره دکترا توجه خاصی داشته و تحصیل در این دوره به  دانشجویان این مقطع  معوملاً بورسیه کامل تعلق می گیرد و دانشجو نه تنها شهریه های پرداخت نمی کند یعنی از تحصیل رایگان برخوردار است بلکه در ازای تحصیل خود حقوق هم(حدوداً 2 هزار دلار) دریافت می کند.طول این دوره حدوداً 4 سال می باشد و نیاز به زبان دانمارکی ندارد و تحصیل به زبان انگلیسی صورت می پذیرد.

نکات مهم
الف)اخذ بورسیه در دوره دکترا در دانمارک دارای شرایط زیر می باشد.
۱)در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
۲)اخد مدرک دال بر تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس  ۶٫۵)
۳)جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز دکترا فرد را پشتبانی نماید.
۴)داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …
۵)داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده،می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.
ب)هزینه های تحصیل در دانمارک:
دانشگاه های دانمارک دارای هزینه می باشند و میزان شهریه سالانه آن برای دوره های تمام وقت بین 45 هزار تا 120 هزار کرون می باشد(8000 تا 12 هزار دلار)
ج)هزینه زندگی دانشجویی در دانمارک
این کشوره از جمله کشورهایی است که بیشترین میزان مالیات را دار می باشد . هزینه های زندگی در این کشور به صورت میانگین بین 600 تا 800 یورو می باشد . دانشجویان دوره کارشناسی حق کار 10 ساعت در هفته و در دوره کارشناسی ارشد حق کار 20 ساعت در هفته و در دوره دکترا حق کار 30 ساعت در هفته را دارا هستند که حقوق ماهیانه حاصل از این کارهای پاره وقت برای دانشجویان کشور دانمارک حدود 8 تا 10 هزار یورو می باشد که هزینه های زندگی یک دانشجو را تا حدود زیادی تأمین می کند.