رتبه بندی دانشگاه های دنیا


در این مقاله قصد داریم برترین دانشگاه های دنیا را بررسی نماییم. هم چنین دانشگاه های برتر کشورهای دارای تحصیلات رایگان و کشورهای دارای برترین دانشگاه های دنیا(از نظر رنکینگ جهانی) مورد بررسی قرار گرفته اند.


مؤسسه Times higher Education از جمله مؤسسه هایی در جهان می باشد که اقدام به بررسی دانشگاه های جهان براساس شاخص های مختلف می نماید . این مؤسسه رتبه بندی 400 دانشگاه تراز اول جهان را درسال 2014-2015 منتشر نمود.
مؤسسه تایمز 400 دانشکاه و مؤسسه آموزشی برتر جهان را بر مبنای 13 شاخص عملکرد که در 5 مقوله آموزش، پژوهش، استناد، چشم انداز بین المللی و درآمد از صنعت قرار دارند رتبه بندی می نماید. مؤسسه تایمز دانشگاه های برتر جهان و دانشگاه هایی که حداقل 200 مقاله علمی را طی 6 سال اخیر انتشار داده باشند در جمع رتبه بندی خود قرار داده است.
این 13 شاخص در 5 گروه دسته بندی شده اند:
-آموزش
این شاخص به 5 دسته تقسیم می گردد:
1) اعتبار آموزشی
2) نسبت دانشجو به هیأت علمی
3) نسبت دانش آموختگان مقطع دکتری به کارشناسی
4) نسبت دانش آموختگان مقطع دکتری به هیئت علمی
5) نسبت درآمد سازمانی به تعداد هیأت علمی
-پژوهش: حجم، درآمد و اعتبار
پژوهش به 3 دسته تقسیم می گردد:
6) اعتبار پژوهشی
7) نسبت در آمد پژوهشی به هیأت علمی
8) نسبت مقاات منتشر شده در مجلات علمی به نسبت هیأت علمی
-استناد: تأثیر پژوهش
استناد به مقاله های علمی مؤثرترین شاخص در بین 13 شاخص عملکرد می باشد. این شاخص داری زیرگروه زیر می باشد.
9) تعداد استناد به آثار منتشر شده دانشگاه توسط دانشمندان سراسر دنیا
در این راستا مؤسسه تایمز از پایگاه استنادی Web of science که وابسته به مؤسسه تامسون رویترز می باشد استفاده نموده است.
-چشم انداز بین المللی : هیأت علمی، دانشجوها و پژوهش
این شاخص به موضوع تنوع در دانشگاه ها و همکاری بین المللی در پروژه های پژوهشی می پردازد و به 3 مقوله زیر تقسیم می گردد:
10) نسبت دانشجویان بین المللی به دانشجویان داخلی
11) نسبت هیأت علمی بین المللی به هیأت علمی داخلی
12) نسبت کل انتشارات علمی پژوهشی دانشگاه به مقاله هایی که حداقل یک نویسنده همکار بین المللی دارند.

-درآمد از صنعت: نوآوری
در آمد از صنعت نشانگر تونایی دانشگاه در کمک به صنعت و نوآوری و اختراعات می باشد که از آن با عنوان انتقال دانش یاد می کنند. این شاخص دارای مقوله زیر است:
13) نسبت درآمد پژهشی برگرفته از صنعت به تعداد هیأت علمی

برترین دانشگاه های جهان در رتبه بندی مؤسسه تایمز:
مؤسسه فناوری کالیفرنیا واقع در ایالات متحده امریکا مانند سه سال اخیر عنوان بهترین دانشگاه جهان را از آن خود نموده است.
داشنگاه هاروارد در ایالات متحده امریکا در رتبه دوم قرار گرفته است.
دانشگاه آکسفورد واقع در بریتانیا (انگلستان) سومین دانشگاه برتر دنیا می باشد.
دانشگاه استنفورد در آمریکا در رتبه چهارم رده بندی برترین دانشگاه های دنیا قرار دارد.
دانشگاه کمبریج بریتانیا(انگلستان) پنجمین دانشگاه برتر دنیا می باشد.
مؤسسه فناوری ماسوچوست در امریکا در این رده بندی جایگاه ششم را ازآن خود نموده است.
دانشگاه پرینستون در ایالات متحده امریکا در جایگاه هفتم قرار گرفته است.
دانشگاه کالیفرنیا در برکلی آمریکا در رتبه هشتم جهان قرار گرفته است.
دانشگاه سلطنتی لندن در بریتانیا(انگلستان)و دانشگاه ییل در ایالات متحده امریکا به ترتیب عناوین نهمین و دهمین دانشگاه برتر جهان را به دست آورده اند.
دانشگاه شیکاگو ایالات متحده امریکا یازدهمین دانشگاه برتر دنیا می باشد.
دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس امریکا دوازدهمین دانشگاه برتر می باشد.
مؤسسه فناوری زوریخ در سوئیس دانشگاه سیزدهم دنیا می باشد.
دانشگاه کلمبیا ایالات متحده امریکا رتبه چهاردهم را دارست.
دانشگاه جان هابگینز ایالات متحده امریکا رتبه پانزدهم را داراست.
دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات متحده امریکا در رتبه شانزدهم قرار گرفته است.
دانشگاه میشیگان در ایالات متحده امریکا در جایگاه هفدهم قرار گرفته است.
دانشگاه دوک در ایالات متحده امریکا در رتبه هجدم برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است.
دانشگاه کرنل در ایالات متحده نوزدهمین دانشگاه برتر دنیا می باشد.
دانشگاه تورنتو کشور کانادا بیستمین دانشگاه برتر دنیا می باشد.
کشور ایالات متحده امریکا با دارا بودن 46 دانشگاه در لیست 100 دانشگاه تراز اول جهان ببیشترین تعداد دانشگاه را دراین فهرست داراست.

رتبه بندی دانشگاه های دنیا در رشته های مختلف علوم:
طبق بررسی مؤسسه تایمز دانشگاه استنفورد ایالات متحده عنوان برترین دانشگاه جهان را در رشته های هنر و علوم انسانی به دست آرده است.
دانشگاه آکسفورد در بریتانیا (انگلستان) برترین دانشگاه جهان در حوزه علوم پزشکی و بهداشت می باشد.
مؤسسه فناوری ماسوچست در امریکا درعلوم فنی و مهندسی مهندسی برترین دانشگاه دنیا می باشد.
دانشگاه هاروارد همین عنوان را در رشته ی علوم زیستی کسب نموده است.
در رشته های علوم فیزیک دانشگاه پرینستون امریکا برترین دانشگاه جهان می باشد.
در رشته های علوم اجتماعی دانشگاه استنفورد امریکا برترین دانشگاه جهان می باشد.

در این قسمت از مقاله کشورهای دارای تحصیلات رایگان وکشورهای با کیفیت بالای سیستم آموزشی و دانشگا های آن ها را بررسی می نماییم.
دانشگاه های برترکشور انگلیس:
3 دانشگاه کشور انگلیس جزو 10 دانشگاه برتر جهان می باشد به صورتی که کالج امپریال لندن از جایگاه سیزدهم به چایگاه نهم ارتقا یافته است . نفوذ لندن در فهرست دانشگاه های برتر جهان همراه با سه دانشگاه برتر انگلیس در فهرست 50 دانشگاه برتر دنیا محکم تر گردیده است. یکی از سه دانشگاه برتر انگلیس "دانشکده اقتصاد لندن" ، هفدهمین دانشگاه برتر دنیا می باشد. دو دانشگاه دیگر "کالج لندن" با رتبه بیست و پنجم و "کالج کینگ" با رتبه چهل و ششم می باشد.
به طور کلی 29 دانشگاه بریتانیا در سال گذشته جزو بیست دانشگاه برتر دنیا می باشند. تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه های انگلیس درمقایسه با سایر دانشگاه ها افزایش یافته به صورتی که دانشگاه های کاردیف و ساوتهمپون دارای 141 نفر و دانشگاه ریدینگ 190 نفر و دانشگاه آبرین دارای 195 ورودی بوده اند.
دانشگاه کمبریج (Cambridge) ،دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) ،کالج امپریال لندن (College Imperial)،دانشگاه ادینبورگ(Edinburg)،دانشگاه هریوت وات (Heriot-watt ) ،دانشگاه کینگز کالج ( (College King ،دانشگاه شفیلد (University of Sheffield ) ،دانشگاه منچستر (University of Manchester ) جزو برترین دانشگاه های دنیا می باشند. بنابراین بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا تلاش میکنند که از دانشگاه های انگلستان پذیرش تحصیلی دریافت کنند و از این طریق برای دریافت ویزای تحصیلی و در واقع اقامت در انگلیس اقدام نمایند.


دانشگاه های برتر کشور امریکا:
دانشگاه هاروارد Harvard university، دانشگاه استنفورد آمریکا (Stanford University)، دانشگاه ام آی تی (Massachusetts Institute of Technology) ،دانشگاه کلمبیا (Columbia University)، دانشگاه برکلی (University of California, Berkeley) ، دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) ،دانشگاه پرینستون (Princeton University )، دانشگاه کرنل (Cornell University ) از برترین دانشگاه های امریکا و دارای رتبه های زیر 20رنکینگ جهانی می باشند. بنابراین به راحتی می توان انتظار داشت که دانشجویان در سراسر دنیا در تلاش برای ورود به دانشگاه های امریکا وتحصیل در آن ها از طریق اخذ ویزای تحصیلی امریکا باشند تا از طریق تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا درهای مؤفقیت را به روی خود باز کنند.
دانشگاه های برتر اتریش:
دانشگاه وین (University of Vienna ) ، دانشگاه تکنیک وین (TechnischeUniversität Wien ) دانشگاه گراتس (University of Graz ) ،دانشگاه سالزبورگ (University of Salzburg ) از برترین دانشگاه های اتریش می باشند. کشور اتریش هم به واسطه داشتن مراکز دانشگاهی معتبر و همینطور تحصیل رایگان در این کشور همواره دانشجویان بسیاری را برای مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی ( ویزای دانشجویی ) به خود جلب میکند.

دانشگاه های برترکشور آلمان:
دانشگاه هایدلبرگ با نام کامل دانشگاه روپرشت-کارلز هایدلبرگ
Ludwig-Maximilians-UniversitätMünchen ( دانشگاه لودویک ماکسی میلیانس مونیخ )
(FreieUniversität Berlin ( دانشگاه آزاد برلین ) از جمله بهترین دانگشاه های المان می باشندکه علاوه بر موراد ذکر شده ،تعداد تقریبی 20 دانشگاه دیگر آلمان در سطح بین المللی جزو دانشگاه های با رتبه زیر 100 جهان می باشند . تحصیل در آلمان کاملاً رایگان می باشد به همین دلایل هم بسیاری از دانشجویان سراسر جهان و همچنین دانشجویان ایرانی علاقه مند برای ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان و اخذ ویزای تحصیلی آلمان میباشند.

دانشگاه های برتر فرانسه:
دانشجویان بسیاری مایل هستند در فرانسه ادامه تحصیل دهند به خصوص در رشته های خاصی مانند رشته های علوم اجتماعی و رشته های مربوط به حقوق دانشگاه های کشور فرانسه سرآمد میباشند. از جمله دلایل تقاضای افراد برای تحصیل در فرانسه امکان تحصیل رایگان در فرانسه می باشد.
دانشگاه پاریس تک (ParisTech ) ،دانشگاه پانتئون آسا (Pantheon-Assas University )، دانشگاه پیر و ماری کوری (Pierre-and-Marie-Curie University ) ، دانشگاه لیل (University of Lille Nord de France ) از جمله دانشگاه های مطرح کشور فرانسه می باشند
دانشگاه های برترکشور ایتالیا:
دانشگاه های کشور ایتالیا جزو قدیمی ترین دانشگاه های اروپا میباشد و معمولا از رده بالایی در رده بندیهای بین المللی دانشگاه ها جای دارند . هزینه نسبتا پایین دانشگاه های ایتالیا و هم چنین امکان دریافت بورس از دانشگاه ها و سازمانهای ایتالیایی دانشجویان را به تحصیل و مهاجرت در این کشور جذب میکند
دانشگاه میلان ( University of Milan ) ،دانشگاه پلی تکنیک میلان (Polytechnic University of Milan ) ،دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome ) ،دانشگاه بولونیا (University of Bologna ) ، دانشگاه فلورانس (University of Florence از جمله دانشگاه های برتر ایتالیا می باشد.

دانشگاه های برتر استرالیا:
کشور استرالیا نیز یکی از کشورهایی است بسیاری از افراد علاقه مند هستند که به آن کشور مهاجرت کنند همواره دانشجویان سعی دارند که از دانشگاه های برتر استرالیا پذیرش دانشجویی خود را اخذ نمایند. دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University ) ،دانشگاه ملبورن (University of Melbourne )، دانشگاه سیدنی (University of Sydney ) ،دانشگاه نیوسوث ویلز (University of New South Wales ) از دانشگا های برتر استرالیا می باشند.

دانشگاه های برتر کانادا:
کیفیت بالای دانشگاه های کانادا افراد علاقه مند به تحصیل را به مهاجرت به این کشور تشویق میکند.
دانشگاه مک گیل (McGill University ) ،دانشگاه مموریال نیوفانلند (Memorial University of Newfoundland ) ،دانشگاه کویینز (Queen's University ) ،دانشگاه تورنتو (University of Toronto ) از جمله دانشگاه های برتر کانادا می باشند.

دانشگاه های برتر نروژ:
تحصیلات رایگان در دانشگاه های نروژ و همچنین کیفیت بسیار بالای دانشگاه های نروژ بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل را به سوی کشور نروژ سوق میدهد. دانشجویان بسیاری سعی میکنند که پذیرش خود را از دانشگاه های نروژ دریافت کنند و با ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) به نروژ مهاجرت نمایند .
دانشگاه اسلو (University of Oslo )،دانشگاه برگن (University of Oslo )دانشگاه فنی و علوم طبیعی نروژ NTNU (Norwegian University of Science and Technology از برترین دانشگاهای برتر نروژ می باشد.

دانشگاه های برتر فنلاند:
دانشگاه های فنلاند به سبب ارائه تحصیل رایگان و همینطور کیفیت آموزشی و تحقیقاتی بالای دانشگاه ها مقصد بسیاری از دانشجویان هستند که قصد دارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت نمایند.
دانشگاه هلسینکی (University of Helsinki )، دانشگاه فنلاند شرقی (University of Eastern Finland ،دانشگاه تامپر (University of Tampere) دانشگاههای برتر فنلاند می باشند.