معرفی دانشگاه های برتر آمریکا


ایالات متحده آمریکا از کشورهایی هست که دارای دانشگاه هایی با کیفیت بسیار بالا هستند بیشتر کشورهای جهان در روش آموزش خود برای دانشگاه های شان از سیستم دانشگاه های آمریکا الگو برداری کرده اند . بسیاری از دانشجویان مایل هستند که در کشور آمریکا به تحصیلات خود ادامه دهند و پذیرش خود را از دانشگاه های آمریکا دریافت کنند و به واسطه آن به آمریکا مهاجرت کنند و در واقع ویزای تحصیلی آمریکا روشی برای اخذ اقامت آمریکا برای آنان باشد زیرا وقتی دانشجویان در دانشگاه های برتر تحصیل کرده باشند به راحتی میتوانند وارد بازار کار شوند و ویزای کاری دریافت نمایند و نهایتا بتوانند اقامت و تابعیت آمریکا را به دست آورند و البته افراد بسیاری نیز هستند که قصد مهاجرت و اقامت آمریکا ندارند را بلکه ویزای تحصیلی را دریافت میکنند تا در دانشگاه های برتر آمریکا تحصیل کنند و از این راه درهای موفقیت را به روی خود باز کنند.
در این مقاله قصد داریم که دانشگاه های برتر آمریکا که هر ساله در رتبه های اول رده بندیهای دانشگاه های جهان قرار میگیرند معرفی کنیم  شاید یکی از عللی که افراد علاقه مند به تحصیل در آمریکا میباشند قوی بودن دانشگا ه های آمریکا میباشد .ما میخواهیم در حد مجال بتوانیم درباره هر کدام از دانشگاه های برتر آمریکا توضیحاتی ارائه نماییم .
اگر بخواهیم دانشگاه های آمریکا را طبقه بندی کرد از چند طریق میتوان این کار را انجام داد که یکی از این تقسیم بندی ها از نظر هزینه تحصیل میباشد  :
 دانشگاه‌ های آمریکا  را به دو گروه ایالتی (state school) و خصوصی (private school) تقسیم میشوند. دانشگاه های ایالتی معمولا بسیار ارزانتر هستند اما ممکن است برای پذیرش دانشجویان خارجی (international students) محدودیت ظرفیت داشته باشند.و طبیعتا دانشگاه های خصوصی هزینه بیشتری برای تحصیل دارند. البته بورس تحصیلی آمریکا نیز معمولا توسط دانشگاه های آمریکا به دانشجویان مستعد تعلق میگیرد.
علاوه بر آن دانشگاههای آمریکا را می توان برحسب اینکه مراکز تحقیقاتی هستند یا نه به دو گروه تقسیم کرد:
گروه اول دانشگاههایی هستند که درکنار تدریس مراکز تحقیقی هم هستند و دانشجویان مقطع دکترا قبول میکنند(Universities).
دسته دوم دانشگاههایی هستند که تنها به تدریس میپردازند و دوره‌های دو ساله یا چهار ساله داشته و مدارکشان حداکثر تا مقطع لیسانس است (Colleges).
در آمریکا به تحصیلات تا مدرک لیسانس undergraduate program و بعد از آن (فوق لیسانس و دکترا) را  graduate program گفته میشود.
آخرین تقسیم بندی هم مربوط به تقسیم بندی سال تحصیلی است: ترمی (Semester System) و یک چهارمی (Quarter System). .
در مورد چگونگی رتبه بندی دانشگاه های برتر آمریکا و این که چگونه و با توجه به چه نکات و پارامترهایی این رتبه بندیها انجام میشود در مقاله دیگر به تفضیل توضیح میدهیم در این مقاله قصد معرفی دانشگاه های برتر آمریکا  را داریم .
در آخرین رتبه بندی که انجام شده در سال 2015 برترین دانشگاه های آمریکا عبارتند از


1-    دانشگاه هارواردHarvard university

Harward موسسه بین المللی راد

این دانشگاه سالها است که همیشه در بین 10 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است . دانشگاه هاروارد یک دانشگاه خصوصی است که در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در ایالات متحده آمریکا است. دانشگاه هاروارد در سال ۱۶۳۶ توسط هیأت قانون‌گذاران «مهاجرنشین (کولونی) خلیج ماساچوست» تاسیس  شد. در واقع میتوان گفت که این دانشگاه اولین موسسه آموزش عالی در کشور آمریکا و همچنین اولین بنیاد در آمریکای شمالی بود البته نام آن از ابتدا هاروارد نبود بلکه نام آن در ابتدا «دانشکده نو» یا «دانشکده در شهرک نو» بود  . در سال 1639 کشیسی به نام جان هاروارد 400 جلد کتاب به دانشگاه اهدا کرد و همینطور  مبلغی پول که برا ی دانشگاه هزینه شود . در واقع جان هاروارد اولین حامی مالی دانشگاه بود و از آن به بعد نام آن به دانشگاه هاروارد تغییر پیدا کرد . همان طور که گفته شد دانشگاه هاروارد یک دانشگاه خصوصی آمریکا میباشد که هزینه تحصیل در آن به طور متوسط سالانه در حدود 35 تا 55 هزار دلار بسته به رشته تحصیلی میباشد .

Harvard موسسه بین المللی راد
دانشگاه هاروارد از 11 واحد آکادمیک مجزا، 10 دانشکده و موسسه مطالعات پیشرفته تشکیل شده‌ که در سرتاسر کلان‌شهر بوستون پراکنده هستند: دانشگاه اصلی هاروارد در هاروارد‌یارد در کمبریج واقع شده و وسعتی برابر 85 هکتار دارد. دانشکده اقتصاد و مجموعه‌های ورزشی هاروارد از جمله استادیوم هاروارد در منطقه جارلز‌ریور در آلستون قرار گفته‌اند،‌منطقه‌ای به وسعت 145 هکتار که در برابر دانشکده کمبریج در آلستون واقع شده‌است. دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و سلامت عمومی هاروارد نیز در منطقه‌ای به وسعت 8.5 هکتار در منطقه پزشکی و آکادمیک لانگ‌وود در فاصله 5.3 کیلومتری از بوستون واقع شده‌اند.
هاروارد جدا از مناطقی که گفته شد، در منطقه جامائیکا پلین بوستون دارای باغ گیاه‌شناسی به نام باغ گیاه‌شناسی آرنولد است و همچنین در شهرهای مختلفی از جمله واشنگتن، پیترشام، کنکورد، فلورسان ایتالیا و شانگهای چین از مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی متعددی برخوردار است.
 معمولا دانشگاه هاروارد 46 رشته در مقطع لیسانس، 134 رشته در مقطع فوق لیسانس و 32 رشته در مقاطع بالاتر را برای دانشجویانش عرضه میکند .
از مشهورترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد می‌توان به بان‌کی‌مون، تئودور روزولت، جان.اف.کندی، ال گور، جورج واکر بوش، باراک اوباما، بینظیر بوتو، فردریک پرنسس دانمارک، بیل گیتس و مارک زاکربرگ اشاره کرد. این افراد همگی در دانشگاه هاروارد آمریکا تحصیل کرده اند. .
هاروارد از دانشکده‌هایی مانند هنر و علوم، کالج هاروارد، دانشکده کارشناسی ارشد هنر و علوم، موسسه رادکلیف، دانشکده اقتصاد، دندانپزشکی، طراحی، دانشکده کندی، حقوق، پزشکی، آموزش، مهندسی و علوم کاربردی و سلامت عمومی برخوردار است.


2-    دانشگاه استنفورد آمریکا  (Stanford University)

Stanford موسسه بین المللی راد
دانشگاه استنفورد، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا قرار دارد. این دانشگاه دارای دانشکده‌های علوم، بازرگانی، حقوق، پزشکی و مهندسی است.دانشگاه استنفورد آمریکا که در رتبه سومین دانشگاه ثرورتمند جهان قرار دارد. و تقریبا میتوان گفت که همیشه در رتبه بندیهایی که انجام میشود در بین 10 دانشگاه برتر دنیا میباشد. این دانشگاه توسط زوج استنفورد و به یاد بود پسرس 16 ساله شان ساخته شد . و این دانشگاه را در زمینهای کشاورزی خودشان ساختندکه ایالت کالیفرنیا یک دانشگاه بزرگ داشته باشد. ایرانیان زیادی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند. هزینه تحصیل در این دانشگاه سالیانه تقریبا 20 هزار دلار میباشد . البته این دانشگاه به دانشجویان بورس تحصیلی ارایه میدهد.  به خصوص کسانی که قصد تحصیل در مقطع فوق لیسانس آمریکا یا تحصیل در مقطع دکتری آمریکا هستند چنانچه دارای رزومه قوی باشند میتوانند از بورسهای تحصیلی این دانشگاه استفاده نمایند.


3-    دانشگاه ام آی تی (Massachusetts Institute of Technology)


دانشگاه ام آی تی یا موسسه فنآوری ماساچوست یک دانشگاه خصوصی است که در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا قرار دارد و در سال 1861 میلادی تاسیس شد . این دانشگاه دارای 5 دانشگده و یک کالج و 32 گروه آموزشی میباشد .
دانش آموختگان این دانشگاه تا به حال ۸۰ بار در رشته‌های مختلف علمی موفق به دریافت جایزه جهانی نوبل شده اند و تا کنون ۴۷ مدال ملی آمریکا به پژوهشگران این دانشگاه اختصاص یافته است. 80 مدال نوبل نشان دهنده سطح بالای علمی این دانشگاه میباشد. دانشکده های این دانشگاه عبارتند از :
دانشکده معماری و نقشه کشی
دانشکده مهندسی
دانشکده علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی
دانشکده مدیریت Sloan
دانشکده علوم پایه


4-    دانشگاه کلمبیا (Columbia University)

Colombia موسسه بین المللی راد
دانشگاه کلمبیا از نظر قدمت پنجمین دانشگاه آمریکا میباشد و در ایالت نیویورک و شهر نیویورک سیتی ایالت متحده آمریکا قرار گرفته است . این دانشگاه از نظر تحقیقاتی بسیار اهمیت دارد و تاکنون دانش آموختگان این دانشگاه 39 مدال نوبل را به دست آورده اند . این دانشگاه در حدود 14 دانشکده دارد و رشته هایی چون پزشکی ، مهندسی ، حقوق و هنر از رشته های بسیار با کیفیت در این دانشگاه هستند.


5-    دانشگاه برکلی (University of California, Berkeley )

Breckely موسسه بین المللی راد
این دانشگاه نیز در ایالت کالیفرنیای آمریکا و در شهر برکلی قرار گرفته است . دانشگاه  برکلی در سال 1868 تاسیس شده است  این دانشگاه به افتخار جرج برکلی به این نام نامگذاری شده است . برنامه های دکترا در این دانشگاه در آمریکا در بین 10 برنامه تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا قرار گرفته است .
هزینه تحصیل در دانشگاه برکلی نیز زیاد است ولی این دانشگاه دارای بورسهای فراوانی میباشد به عنوان مثال در حدود 64 درصد از دانشجويان دوره کارشناسي در دانشگاه برکلي آمريکا بورس هاي تحصيلي دريافت مي کنند. میزان بورس در مقطع فوق لیسانس و دکتری بسیار بیشتر میباشد .
جالب است بدانید که شهید دکتر مصطفی چمران، وزیر دفاع سابق ایران تحصیلات خود در مقطع دکتری را در این دانشگاه به‌پایان رسانده بود.


6-    دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)


دانشگاه شیکاگو در شهر شیکاگو و در ایالت ایلینویز آمریکا واقع شده است . این دانشگاه در سال 1890 تاسیس شده است . این دانشگاه برتر تحقیقاتی محققان بسیاری تربیت کرده تعداد 87 نفر از برندگان جایزه نوبل در این دانشگاه محقق بوده اند. این دانشگاه در حال حاضر 15000 دانشجو دارد. 5000 تن از آنها دانشجوی کارشناسی و 10 هزار نفر نیز دانشجوی مقاطع بعد از کارشناسی اند. تعداد دانشجویان خارجی نیزتقریبا 20 درصد کل دانشجویان را تشکیل می دهد.


7-    دانشگاه پرینستون (Princeton University  )

Princeton موسسه بین المللی راد
دانشگاه پرینستون در شهر پرینستون و در ایالت نیوجرسی آمریکا واقع شده است . این دانشگاه در سال 1746 و به عنوان کالج تاسیس شد ولی بعد ها با پیشرفت خود و ایجاد دانشکده های متفاوت به دانشگاه تبدیل شد . دانشگاه  پرینستون را می‌توان خانه استادان بزرگ فیزیک و ریاضی هم‌چون آلبرت اینشتین دانست. دانش آموختگان این دانشگاه تا کنون 37 مدال نوبل را به دست آورده اند . این دانشگاه در علوم انسانی نیز بسیار فعال بوده و اولین دانشگاه میباشد که حقوق زنان به عنوان یک رشته در آن تدریس شد .


8-    دانشگاه کرنل (Cornell University )


دانشگاه کرنل در سال 1865 تاسیس شده است و در شهردانشگاهی ایتاکا در ایالت نیویورک آمریکا واقع شده است . در حال حاضر دانشگاه کرنل دارای هفت دانشکده در سطح کارشناسی و هفت دانشکده در سطح تحصیلات تکمیلی در پردیس اصلی ایتاکا است و هر دانشکده و هر گروه آموزشی به طور مستقل استانداردهای خاص پذیرش دانشجو و برنامه‌های آموزشی خاص را دارد. همچنین دانشگاه مدیریت دو پردیس اقماری در زمینه پزشکی را در شهر نیویورک و در شهر آموزشی در دوحه قطر بر عهده دارد. کرنل یکی از سه دانشگاه خصوصی آمریکا است که تحت سیاست‌های اعطای زمین برای دانشگاه‌ها دایر شده است و از این منظر تنها دانشگاه ایالت نیویورک به شمار می‌رود. گفتن این مطلب نیز خالی از لطف نیست که دانشگاه کرنل یکی از هشت دانشگاهی است که در ایالات متحده آمریکا به دانشگاه‌های آیویلیگ (Ivy League) معروف هستند. دانشگاه‌های آیویلیگ همگی از شهرت بسیار بالایی در آمریکا برخوردارند و فارغ‌التحصیل شدن از آنها می‌تواند برای آینده شغلی و تحصیلی فرد موثر باشد.
این 8 دانشگاه جز دانشگاه های برتر آمریکا میباشند که بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در آمریکا و همچنین دریافت بورس تحصیلی آمریکا بسیار علاقه مند هستند که از این دانشگاه ها پذیرش داشته باشند .
چنانچه در مورد دانشگاه های آمریکا نیاز به مشاوره داشتید حتما با مشاورین ما در موسسه بین المللی راد تماس برقرار کنید .