معرفی دانشگاه های نروژ


تحصیلات رایگان در دانشگاه های نروژ و همچنین کیفیت بسیار بالای دانشگاه های نروژ بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل را به سوی کشور نروژ سوق میدهد. دانشجویان بسیاری سعی میکنند که پذیرش خود را از دانشگاه های نروژ دریافت کنند و با ویزای تحصیلی (ویزای دانشجویی ) به نروژ مهاجرت نمایند و به تحصیل در اروپا بپردازند. در این نوشتار سعی شده است که به طور مختصر در مورد دانشگاه های معروف نروژ اطلاعاتی ارایه نماییم . بر طبق رده بندی سازمان علوم تعدادی از دانشگاه های نروژ در رده ممتاز ؛ تعدادی در رده خوب و تعدادی نیز در رده متوسط تقسیم بندی شده اند.
دانشگاه اسلو (University of Oslo )

Oslo University موسسه بین المللی راد
دانشگاه اسلو بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه نروژ میباشد که در شهر اسلو ( پایتخت نروژ ) و در سال 1811 تاسیس شده است . این دانشگاه در ابتدا نام خود را از پادشاه نروژ گرفته بود و به نام دانشگاه شاهنشاهی فردریک بود ولی در سال 1939 نامش به دانشگاه اسلو تغییر کرد . دانشگاه اسلو دارای 8 دانشکده ( دانشکده پزشکی ، دانشکده داندانپزشکی ، دانشکده حقوق ، دانشکده الهیات ، دانشکده علوم انسانی ، دانشکده ریاضی و علوم طبیعی ، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشکده علوم آموزش و پرورش ) میباشد . همچنین این دانشگاه حاوی یکی از بزرگترین کتابخانه های اروپا با بیش از 3.6 میلیون جلد کتاب میباشد. این نکته حائز اهمیت است که بدانید که در این دانشگاه در حدود 18 درصد از هیئت علمی و 26 درصد از دانشجویان دکتری ، خارجی میباشند . تا کنون 5 نفر از دانش آموختگان این دانشگاه موفق به کسب مدال نوبل شده اند . دوره های کارشناسی مانند بقیه دانشگاه های نروژ به زبان نروژی ارائه میشود . ولی در مقطع فوق لیسانس و دکتری بسیاری از رشته ها به زبان انگلیسی ارائه میگردد. دوره های دکتری در این دانشگاه مبتنی بر تحقیق است که دانشجویان برتر و با استعداد را جذب میکند.
دانشگاه برگن (University of Oslo ) :

bergen موسسه بین المللی راد
دانشگاه برگن نروژ در سال 1946 در شهر برگن که در سواحل غربی نروژ قرار دارد تاسیس شده است . شهر برگن دومین شهر نروژ از لحاظ جمعیت است و هم چنین این شهر یکی از مراکز صنایع نفت خام و گاز طبیعی میباشد . موزه تاریخ طبیعی دانشگاه برگن حتی قبل از تاسیس دانشگاه نیز فعالیتهای علمی داشته است . این موزه از غنی ترین موزه های تاریخ طبیعی اروپا میباشد . دانشگاه برگن دارای 6 دانشکده ( دانشکده علوم انسانی ، دانشکده حقوق ، دانشکده ریاضی و علوم طبیعی ، دانشکده پزشکی و داندانپزشکی ، دانشکده روانشناسی ، دانشکده علوم اجتماعی ) میباشد . جالب است بدانید یک سوم فارغ التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه برگن ، دانشجویان خارجی هستند.
دانشگاه فنی و علوم طبیعی  نروژ (Norwegian University of Science and Technology )

Norwegian University of Science and Technology موسسه بین المللی راد
دانشگاه علم و صنعت نروژ که به دانشگاه NTNU  مشهور است یکی از معروفترین و مهمترین دانشگاه های نروژ میباشد که در شهر تروندهایم نروژ قرار دارد . و در سال 1910 تاسیس شده است . این دانشگاه ارتباط بسیار زیادی با بخش صنعت به خصوص با صنعت نفت دارد . دانشگاه NTNU هم اکنون با 39000 دانشجو در مقاطع مختلف رشته های مختلفی را ارائه مینماید.
دانشگاه علوم زیستی نروژ NBU  (Norwegian University of Life Sciences ) :

Norwegian University of Life Sciences  موسسه بین المللی راد
دانشگاه NBU  نروژ در سال 1859 در شهر کوچک آس در نزدیکی اسلو تاسیس شده است . این دانشگاه در ابتدا یک مدرسه کشاورزی بود ولی با گسترش فعالیت آن تبدیل به دانشگاه شد . این دانشگاه در سال 2015 میلادی 5200 دانشجو داشته که در سه دانشکده ( دانشکده علوم و تکنولوژی محیط زیست ، دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده دامپزشکی و علوم پزشکی ) به تحصیل مشغول هستند. این دانشگاه درپروژه هایی که مربوط به محیط زیست و انرژیهای تجدید پذیر هستند تحقیقات زیادی را انجام میدهد. این دانشگاه دارای دو کمپس میباشد که کمپس بسیار زیبای شهر آس مفروق میباشد .
دانشگاه آگدر(University of  Agder   )  :

University of Agder موسسه بین المللی راد
دانشگاه آگدر دانشگاهی جدید است که در سال  1994 بنیان نهاده شد است  . این دانشگاه دارای 7  دانشکده میباشد که عبارتند از دانشکده بهداشت و علوم ورزشی ، دانشکده علوم انسانی و آموزش و پرورش ، دانشکده هنرهای زیبا ، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشکده مهندسی وعلوم ، دانشکده کسب و کار و حقوق ، و واحدی به نام آموزش و پرورش معلم . دانشگاه آگدر در رشته های متنوعی و در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دانشجو میپذیرد. مورد بسیار جالبی که در سایت این دانشگاه به چشم میخورد این است که محل هر کدام از دانشجویان خارجی را در روی نقشه علامت گذاری کرده که هم اکنون یک ایرانی در مقطع دکتری در دانشگاه آگدر مشغول به تحصیل میباشد.
این دانشگاه در دو شهر کریستین سند و گریمیستا دارای پردیس دانشگاهی هست و در ضمن این دانشگاه جزو دانشگاه های بسیار مدرن میباشد هم اکنون این دانشگاه در کمپس کریستین سند 8500 دانشجو و در کمپس گریمیستا 3500 دانشجو مشغول به تحصیل دارد. لازم به ذکر است که کمپسهای کریستین سند و گریمیستا نزدیک به هم میباشند.
دانشگاه استونگر (University of Stavanger ) :

University_of_Stavanger موسسه بین المللی راد
دانشگاه استونگر در شهراستونگر قرار دارد و دانشگاه جدیدی میباشد . این دانشگاه در سال 2005 تاسیس شده است . تا قبل از کشف نفت در سال 1960، شهر استاوانگر یک مرکز ماهی گیری در نروژ به حساب می آمد اما آغاز عملیات بهره برداری از منابع نفتی دریای شمال برای این شهر شکوفایی اقتصادی را به همراه آورد. هم اکنون شهر استاوانگر در فهرست صادر کنندگان جهانی نفت قرار گرفته است و پایتخت نفت نروژ محسوب میشود و به همین دلیل دانشگاه استونگر در این شهر تاسیس شد . رشته های متنوعی در این دانشگاه که دارای  3 دانشکده ( دانشکده علوم اجتماعی ، دانشکده هنر و دانشکده علم و صنعت ) میباشد ارائه میشود ولی بیشتر رشته های محبوب این دانشگاه مربوط به رشته های صنعت نفت میباشد.
دانشگاه ترومسو (University of Tromso )

University of Tromso  موسسه بین المللی راد
دانشگاه ترومسو در شهر Tromso نروژ واقع گردیده ، این شهر که در بخش شمالی نروژ میباشد دارای آب و هوای قطبی میباشد .دانشگاه ترومسو در سال 1968 تاسیس و در سال 1972 اقدام به پذیرش دانشجو نمود. دانشگاه ترومسو بزرگترین مرکز تحقیقاتی در شمال نروژ محسوب می گردد. موقعیت این دانشگاه به گونه ای است که تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی در زمینه محیط زیست ، فرهنگ و علوم اجتماعی گردیده است.