معرفی نروژ


همواره افرادی که قصد اخذ اقامت دائم کشور نروژ و کسب تابعیت کشور نروژ را از طریق اخذ اقامت تحصیلی ، اخذ اقامت کاری، اخذ ویزای سرمایه گذاری و دیگر راه های مهاجرت به کشور نروژ را دارند نیازمند دانستن اطلاعاتی در رابطه با   مسائل مختلف کشور نروژ بوده اند.
كشور پادشاهي نروژ يكي از كشورهاي حوزه اسكانديناوي است كه بالاترين استانداردهاي زندگي را دارد.همان طور که میدانید در حوزه اسکاندیناوی کشورهای سوئد ، نروژ ، دانمارک و فنلاند وجود دارند.
کشور نروژ ۳۸۵٬۲۵۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن بالغ بر ۵٬۱۰۹٬۰۵۹ نفر می‌باشد.
قلمروی نروژ در بخش غربی شبه جزیره اسکاندیناوی، یان ماین و مجمع‌الجزایر سوالبارد در قطب شمال را دربرمی‌گیرد. جزیرۀ پیتر اول در قطب جنوب و همچنین جزیره بووه در نزدیکی قطب جنوب قلمروهای وابسته به نروژ می‌باشند و به‌عنوان بخشی از پادشاهی محسوب نمی‌شود. نروژ مدعی حاکمیت بر بخشی از قطب جنوب به نام سرزمین شهبانو ماود نیز می‌باشد. تا سال ۱۸۱۴ (۱۱۹۲) جزایر فارو، گرینلند و ایسلند بخشی از پادشاهی نروژ محسوب می‌شدند.

norw-MMAP-md موسسه بین المللی راد
کشور نروژ از مشرق دارای یک نوار طولانی مرزی با سوئد بوده و همچنین از شمال شرق با فنلاند و روسیه و از جنوب با تنگۀ اسکاژراک هم ‌مرز است. سواحل نروژ طولانی است و به اقیانوس اطلس و دریای بارنتز متصل است.
نروژ ۲٬۵۴۴ کیلومتر مرز مشترک با همسایگان خود دارد. با فنلاند ۷۲۹ کیلومتر، با سوئد ۱٬۶۱۹ کیلومتر و با روسیه ۱۹۶ کیلومتر. پایتخت نروژ، شهر اسلو با ۷۹۲ هزار نفر جمعیت می‌باشد.
در باره تاریخ کشور نروژ میتوان گفت که وايكينگ‌ها مهمترين اقوامي بودند كه در نروژ سكونت داشتند. وايكينگ‌هاي نروژي به عنوان يك چهره مشخص در طي قرون هفتم و هشتم ميلادي نمايان شدند.
در سال 802 ميلادي نروژي‌ها بر جزاير فعلي بريتانيا شامل انگلستان و ايرلند دست يافتند و تا سال 880 بر آن حكومت كردند.

norway موسسه بین المللی راد
از سال 1000 به بعد نروژ موقتا به تصرف قواي مشترك شاهان سوئد و دانمارك درآمد. در حقيقت مي‌توان گفت تاريخ نروژ در تمام طول هزار ساله اخير بستگي فراواني به تاريخ سوئد و دانمارك داشته است.
به اين ترتيب استقلال داخلي نروژ عملا از بين رفت و نروژيان سر به شورش برداشتند و خواستار حكومتي مستقل شدند.
سرانجام رهبران سوئد و نروژ با استقرار سلطنت دوگانه به توافق رسيدند. وضع نروژ تا روز پانزدهم اكتبر 1905 به همين روال باقي ماند و در اين تاريخ پس از سال‌ها مبارزه، سرانجام استقلال مسالمت‌آميز اين كشور از سوئد به دست آمد.
هارالد پنجم پادشاه نروژ است .پادشاه نروژ از دودمان (شولسویگ هولشتاین سوندربورگ گلوکسبورگ )میباشد. ارنا سلبرگ با جانشینی ینس استولتنبرگ از سال ۲۰۱۳ نخست وزیر نروژ می‌باشد. بنا بر قانون اساسی مشروطه تدوین شده در سال ۱۸۱۴ (۱۱۹۲) قدرت در این کشور بین پارلمان، پادشاه و شورای پادشاهی و دادگاه عالی تقسیم شده است. پادشاهی نروژ یکی از قدیمی‌ترین پادشاهی‌های اروپا و جهان است که همچنان پا بر جاست. این پادشاهی به مدت ۱۱۰۰ سال به صورت متوالی وجود داشته و بیش از شصت پادشاه و کنت بر آن حکم رانده‌اند.
در کشور نروژ 86 درصد نروژي‌ها پيرو كليساي انجيلي- لوتري، سه درصد كاتوليك و پروتستان، يك درصد مسلمان و 10 درصد باقيمانده تعلق ديني مشخصي ندارند.
در نظرسنجی‌ها و سرشماری‌ها، تنها ۲۰ درصد از مردم نروژ گفته‌اند که دین در زندگی آن‌ها دارای نقش یا اهمیت است. امروزه تنها ۲ درصد از مردم نروژ در آیین‌های کلیسا حضور پیدا می‌کنند که پایین‌ترین درصد در میان کشورهای اروپا است. به تازگي اشاعه دين اسلام درنروژ افزايش يافته و در اسلو مكان‌هاي عبادتي براي نمازگزاران مسلمان ساخته شده است.
در باره اقتصاد و سیاست کشور نروژ میتوان گفت که پس از جنگ جهاني دوم، نروژ رشد اقتصادي سريعي را تجربه كرد. رشدي كه امروزه نروژ را به يكي از ثروتمندترين كشورهاي جهان تبديل كرده است.
اين كشور همچنين در سال 2007 ميلادي به عنوان آرام‌ترين كشور جهان شناخته شد. اين كشور عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) است.
تقسیمات اداری در نروژ در دو سطح شهرستان و شهرداری می‌باشد. مردمان سامی به وسیله پارلمان سامی و قانون فینمارک دارای مقدار معین خودمختاری در قلمروهای سنتی‌شان هستند. این کشور دارای روابط نزدیک با اتحادیه اروپا  و ایالات متحده آمریکا می‌باشد.در حالی که کشور نروژ جزو اتحادیه اروپا نمیباشد . نروژ یکی از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد، ناتو، شورای اروپا، پیمان‌نامه جنوبگان، شورای نوردیک، منطقه اقتصادی اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و همچنین بخشی از منطقه شنگن می‌باشد.
واحد پول نروژ، کرون با واحد جزء (اوره)(به نروژی: øre) نام دارد. نروژ دارای ذخایر زیادی از نفت خام، گاز طبیعی، مواد معدنی، آبزیان، چوب، آب شیرین و نیروی برق‌آبی است. صنعت نفت حدود یک‌چهارم از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و کشور نروژ چهارمین درآمد سرانه در جهان را دارا است. نروژ از الگوی کشورهای رفاه‌محور شمال اروپا پیروی می‌کند و در ازای دریافت مالیات‌های سنگین از شهروندان، دولت به آن‌ها بیمه درمانی همگانی اعطا می‌کند به آموزش عالی یارانه می‌دهد. در کشور نروژ نظام فراگیر تامین اجتماعی وجود دارد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ و سپس دوباره از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نروژ بالاترین شاخص توسعه انسانی در جهان را داشته است. صادرات عمده نروژ را نفت تشکیل می‌دهد به طوری که نروژ روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند ولی عضو سازمان جهانی اوپک نیست.
درحالی‌که اغلب کشورهای نفت‌خیز دنیا درآمدهای حاصل از فروش نفت خام خود را صرف هزینه‌های جاری می‌کنند، نروژ مشغول پس‌انداز کردن پول حاصل از فروش نفت خام و گاز در یک صندوق مستقل است. ارزش منابع مالی این صندوق حدود 900 میلیارد دلار برآورد شده است و خود صندوق، معادل یک درصد مجموع سهام جهانی را در اختیار دارد. منابع این صندوق به اندازه‌ای است که اگر سهم هر شهروند نروژی با کرون، واحد پول آن کشور، محاسبه و پرداخت شود، همه آنها میلیونر می‌شوند. در عمل، این صندوق یک حساب سرمایه‌گذاری عظیم است و به نظر می‌رسد که اغلب مردم نروژ از این وضعیت راضی هستند.
نروژ كشوري كوهستاني است. بارزترين پديده طبيعي نروژ آب دره‌هاي آن است كه مناظر زيبايي را ايجاد كرده است. جنگل‌ها قسمت اعظم آن را پوشانده و آب و هواي آن در نواحي جنوبي معتدل و مرطوب و در ساير نواحي سرد و يخبندان است.
قسمت عمده‌ای از اراضی نروژ حتی در منطقه کوهستانی پوشیده از جنگل است. چوب این جنگلها منبع درآمد خوبی برای کشور نروژ به شمار می‌آید. مدار شمالگان از نواحی شمالی کشور نروژ عبور می‌کند. قسمتی از مرزهای نروژ و فنلاند را رود «تانا» تشکیل داده‌است.
کشور نروژ در مناطق شمالی نسبتاً سرد ، در مناطق مرکزی آب و هوای معتدل و در مناطق جنوبی، میانگین دما از ۴ درجه زیر صفر در دی ماه تا ۱۷ درجه سانتی گراد بالای صفر در خرداد، نوسان دارد و میزان بارش سالانه در همین منطقه، ۱۹۶ سانتی‌متر است. در بیشتر مناطق شمالی نروژ معمولاً شش ماه شب است و شش ماه روز است. اکثر مناطق شمالی نروژ معمولاً ۹ ماه در سال بارش برف و باران را به همراه دارد.
آموزش‌ رسمي‌ و اجباري‌ كشور نروژ از 6 سالگي‌ آغاز مي‌شود، 10 سال‌ طول‌ مي‌كشد و شامل 3 مرحله می شود.
در پايان‌ دوره‌ 3 ساله‌ تحصيلات‌ دبيرستان، دانش‌آموزان‌ در امتحانات‌ نهايي‌ شرکت مي‌كنند كه‌ صرفنظر از اینکه دوره عمومی یا دوره حرفه ای را گذرانده باشند ، آزمونی واحد را پشت سر خواهند گذاشت.
در نروژ، دبستان‌ها و مدارس راهنمایی تحت اختیار شهرداری ها و دبيرستان‌ها تحت اختیار دولت است.
‌تحصيلات‌ دانشگاهي‌ در دانشگاه‌ها و مؤ‌سسات‌ آموزش‌ عالي‌ نروژ امكان‌پذير است. در نروژ دانشگاه ها و مراكز آموزش‌ عالي‌ زير نظر وزارت‌ آموزش‌ و پژوهش‌Ministry of Education and Research) ) فعاليت‌ آموزشي‌ و پژوهشي‌ دارند كه‌ شامل‌ دانشگاه های جامع‌، دانشگاه های تخصصی،‌ کالج های دانشگاهی و کالج های هنر می شود. داوطلبان‌ ورود به‌ تحصيلات‌ عالي‌ بايد دیپلم دبیرستان (Vitnemål Fra Videregående Skole) را داشته باشند. داوطلبانی که حداقل‌ 23 سال‌ سن‌ و 5 سال‌ تجربه‌ كاري‌ و تحصیلی داشته و 6 درس اصلی زبان نروژی، زبان انگلیسی، تعلیمات مدنی، تاریخ مدرن، علوم طبیعی و ریاضیات را گذرانده باشند، مي‌توانند بدون‌دیپلم دبیرستان وارد مراکز عالی شوند. لازم به ذکر است که تحصیل در دانشگاه های نروژ رایگان میباشد.
دانشجويان‌ خارجي‌ برای ورود به‌ مراكز آموزش‌ عالي‌ باید دیپلمی هم ارز دیپلم دبیرستان نروژ داشته باشند که معمولاً علاوه بر دیپلم دوازه ساله باید یک سال در دانشگاه تحصیل کرده باشند . تحصیل در نروژ برای دانشجویان خارجی نیز رایگان میباشد . تحصیل رایگان نروژ و کیفیت بالای دانشگاه های نروژ باعث جذب دانشجویان برای تحصیل در نروژ میباشد که از جمله دانشگاه های برتر نروژ میتوان به دانشگاه اسلو ، دانشگاه برگن و ... اشاره کرد.
برای اطلاعات بیشتر در باره تحصیل در نروژ،  هزینه های زندگی در نروژ و معرفی دانشگاه های برتر در نروژ به مقالات مربوطه مراجعه فرمایید.