کلماتی که باید برای مهاجرت معنای آنها را بدانید :
کلماتی وجود دارد که باید کسانی که میخواهند در مورد مهاجرت اقدام کنند معنی آن را به درستی بدانند و بتوانند کلمات مشابه را از هم تفکیک دهند . در این مقاله ما قصد داریم این نوع کلمات را به تفصیل توضیح دهیم تا اشخاص بتوانند با آگاهی بیشتری در مورد موضوعات مورد علاقه خود تحقیق نمایند .

مهاجرت :
مهاجرت در واقع جابه جایی از یک منطقه به منطقه دیگر میباشد که در این جا به مفهوم جابه جایی از یک کشور به کشور دیگر جهت به دست آوردن شرایط مساعدتر و بهتر زندگی میباشد به عنوان مثال به دست آوردن سطح رفاه بیشتر ، امنیت بیشتر، دانش بیشتر و ....... میباشد . مهاجرت طروق مختلفی دارد که در مقالات دیگر در این مورد توضیح داده شده است .

ویزا :
ویزا یا روادید در واقع به مدرکی گفته می‌شود که  به اشخاصی اعطا گردد که درخواست ا اجازه برای گذر از جایی یا ورود به آن را دارند. به مدرکی که این اجازه را صادر میکند ویزا گفته میشود .
ویزا انواع مختلف دارد که در زیر به انواع مختلف ویزا اشاره شده است :
•    ویزا دیدار بستگان  (روادید دیدار از بستگان)
•    ویزا تجاری و بازرگان (روادید تجاری و بازرگانی)از این ویزا میتوان به نام ویزای سرمایه گذاری نیز یاد کرد .
•    ویزای دانشجویی  یا تحصیلی  (روادید دانشجویی)
•    ویزای پیوستن به خانواده (روادید پیوستن به خانواده)
•    ویزای توریستی (روادید گردشگری)
•    ویزای کاری (روادید کاری )
باید در نظر داشته باشید که ویزاهای دیگری نیز به درخواست افراد و بنا بر نیاز افراد صادر میشود که از این موارد میتوان ویزاهایی که برای شرکت در کنفرانس یا شرکت در یک مسابقه ورزشی صادر میشود را نام برد .
برخی از این ویزاها به صورت کوتاه مدت است مثل ویزای توریستی و برخی دیگر بلند مدت هست مانند ویزای دانشجویی که بنا به مدت تحصیل صادر میشود.
معمولا ویزا به صورت برچسب  یا به صورت مهر بر روی سند هویتی  ( پاسپورت ) فردی که تقاضای ویزا را داده است  الصاق میشود . به مرکزی که ویزا را صادر میکند سفارت  یا کنسولگری میگویند .

سفارت :
سفارت، نمایندگی دائم یا موقت یک کشور در کشوری دیگر می باشد.گاهی محل اقامت سفیر یا نمایندگان دولت‌های خارجی در داخل سفارت آن کشور قرار دارد. سفارت خانه ها، بایگانی، اسناد این مکان ها و همچنین محل اقامت ماموران از مصونیت سیاسی برخوردارند. این بدان معناست که کشور میزبان کلیه تدابیر لازم جهت محافظت از اماکن دیپلماتیک در برابر تجاوز و خرابکاری را اتخاذ نماید و حافظ امنیت آنان باشد. برخلاف باور رایج سفارت هر کشور قلمرو مستقل آن کشور نبوده و بخشی از خاک آن محسوب نمی‌شود. به نظر می رسد این باور اشتباه ریشه در مصونیت های دیپلماتیک سختگیرانه ای دارد که در قرارداد وین به آن ها اشاره شده است.از آن جمله می توان به این مورد اشاره کرد: " مامورین کشور میزبان جز با کسب اجازه از مسئول سفارت حق ورود به این اماکن را نخواهند داشت .
کنسولگری :
دفتر نمایندگان دیپلماتیک یک کشور در کشوری دیگری است. معمولاً دفتر اصلی را که اصولاً در پایتخت قرار دارد سفارتخانه می‌نامند و دفاتری که در شهرهای دیگر قرار دارند کنسول‌گری نامیده می‌شوند. در کنسولگری معمولاً خدماتی که در سفارتخانه ارائه می‌شود وجود ندارد.کنسول گری ها کارهای سیاسی انجام نمی‌دهند فقط کارهای تجاری وبازرگانی انجام می دهند.


اقامت :
اقامت در واقع مقیم شدن و ساکن شخص در یک منطقه میباشد . اقامت میتواند کوتاه مدت و بلند مدت باشد و به طروق مختلف میتوان صورت گیرد . از آن جمله میتوان اسامی زیر را نام برد:
الف – اقامت دانشجویی : اقامت تحصیلی یا اقامت دانشجویی به اجازه ای است که به دانشجویان خارجی در یک کشور داده میشود تا فرد جهت تحصیل در کشور مقصد ساکن شود . زمان این اقامت بسته به نوع تحصیل و مدت تحصیل متفاوت هست و در واقع به مدت دوره ارایه شده به فرد دارد
ب – اقامت توریستی : این اقامت معمولا کوتاه مدت و از 15 روز تا 6 ماه هست و به کسانی تعلق میگیرد که جهت بازدید از یک کشور ( این بازدید میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد مثل بازدید از مراکز تاریخی ، دیدار بستگان  و ....  ) اجازه ورود را درخواست میکنند .  
ج – اقامت کاری : این نوع اقامت مربوط به افرادی هست که برا ی کار کردن وارد کشور مقصد میشوند .

مقیم دایم :
مقیم دایم به فردی گفته میشود که در کشور مقصد بدون هیچ محدودیتی میتواند زندگی کند و کار یا تحصیل داشته باشد .

شهروند :
در واقع همان مقیم دایم هست فقط تفاوت بسیار ظریفی دارد و آن این است که شهروندان هر کشوری اجازه رای دادن در هر انتخاباتی را دارند . کسی که مقیم دایم در یک باشد ولی شهروند آن کشور نباشد حق رای نخواهد داشت

کلمات کلیدی:
مهاجرت شهروند ویزا تحصیلی دانشجویی کاری توریستی مقیم اقامت تابعیت سفارت

متا :
اقامت تحصیلی ،ویزای دانشجویی، ویزای کاری ،