تحصیل در اتریش


اقامت در اتریش و اخذ تابعیت اتریش از طریق اخذ ویزای تحصیلی اتریش همواره آرزوی بسیاری از متقاضیان و ایرانیان و دانشجویان سراسر دنیا بوده است. راه های مختلفی جهت مهاجرت به اتریش هم چون اخذ ویزای کاری اتریش، ویزای تحصیلی اتریش وجود دارد که در این مقاله مصصم شده ایم تا ویزای تحصیلی اتریش ، شرایط اخذ ویزای تحصیلی اتریش، مزایای اقامت و تحصیل در اتریش را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که میدانید رفاه اجتماعی اتریش بسیار زبان زد بوده و همین امر درخواست پناهندگی اتریش را افزایش میدهد.موسسه بین المللی راد متخصص در اخذ اقامت دائم این کشور از طریق تحصیل رایگان در اتریش مانند تحصیل در مقاطع و رشته های مختلف میباشد. البته قابل ذکر میباشد که ایرانیان بیشتر متقاضی تحصیل موسیقی در اتریش و یا تحصیل پزشکی در اتریش و یا تحصیل دندانپزشکی در اتریش هستند.
کشور اتریش واقع در اروپای غربی شرایط بسیار مناسبی را برای دانشجویان و محصلان دانشگاه های خود از جهت ارزان بودن تحصیل و موارد دیگر فراهم می نماید که در ذیل به این موراد می پردازیم.
در کشور اتریش 18 دانشگاه و تعداد 110 مؤسسه ی آموزش عالی وجود دارد که از این بین 14 مورد از دانشگاه های اتریش به تأیید وزار ت علوم ایران  و 2 مورد دیگر از مؤسسات اتریش به تأیید وزارت بهداشت کشور ایران رسیده و مدارک حاصل از تحصیل در این دانشگاه ها معتبر و ممتاز می باشند. از مزایای برجسته تحصیل در اتریش رایگان بودن تحصیل در اتریش(شهریه بسیار پایین دانشگاه ها) می باشد وهم چنین این نکته که برای تحصیل در دانشگاه های اتریش نیاز به یادگیری زبان اصلی اتریش(آلمانی) نمی باشد. و حتی پس از اخذ ویزای تحصیلی این امکان فراهم می گردد تا فرد در داخل کشور اتریش اقدام به یادگیری زبان آلمانی نماید که مدت زمان تخمینی جهت یادگیری زبان آلمانی 3 ترم می باشد . البته کیفیت بسیار بالای دانشگاه های اتریش نیز یکی دیگر از عواملی است که دانشجویان را به خود جذب میکند.
لازم به ذکر است که اخذ و ارسال نامه ی اشتغال به تحصیل و نامه ی عدم منع تحصیل برای فارغ التحصیلان جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش ضروری می باشد.نکته ی مهم دیکر جهت تحصیل در اتریش این می باشد که برای پذیرش در دانشگاه های اتریش قبولی در کنکور دانشگاه( سراسری یا ازاد) الزامی می باشد.
 متقاضیان رشته هایی همانند رشته های هنر،پزشکی،دارو سازی،حسابداری،مدیریت،اقتصاد و روانشناسی جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های اتریش نیازمند به گذراندن یک آزمون ورودی نیز می باشند.


مزایای تحصیل در اتریش
1-هزینه ی پایین تحصیل در اتریش بدون نیاز به ارائه ی مدرک زبان
2-امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزند زیر 17 سال
3- امکان گرفتن خوابگاه در دوره ی تحصیل(دوره ی کارشناسی بعد از 2 یا 3 ترم)
4-امکان کار قانونی پاره وقت 20 الی 30 ساعت در هفته در مشاغل اتریش
5- امکان ترانسفر کردن واحدهای گذرانده در دانشگاه های سرسری و آزاد و اخذ مدرک از دانشگاه های اتریش
6-امکان یادگیری زبان بعد از ورود به این کشور( البته کشور اتریش مدارک صادر شده از انجمن فرهنگی اتریش را قبول دارد)
7-امکان دریافت اجازه ی اقامت یکساله در اتریش بعد از اتمام تحصیل(دریافت کارت قرمز سفید قرمز)  برای یافتن کار و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در اتریش
8-دریافت اقامت دائم این کشور پس از 2 سال اشتغال و پرداخت بیمه و مالیات
9- عدم محدودیت سنی برای پذیرش در دانشگاه های این کشور


مقاطع مختلف تحصیلی در اتریش
تحصیل در دوره لیسانس در اتریش:
دانشجویان می توانند با قبولی در کنکور سراسری و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل جهت اخذ پذیرش تحصیل دوره کارشناسی در دانشگاه های اتریش اقدام نمایند. البته همانطور که ذکر گردید، رشته هایی مثل رشته های هنر نیازمند قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های اتریش می باشد.  لازم به ذکر است که زبان تحصیل در دانشگاه های اتریش در اکثر رشته های تحصیلی به زبان آلمانی می باشد و فرد یا باید در ایران اقدام به کسب نمره ی B2  از آزمون زبان آلمانی گردد و سپس جهت تقاضای ویزای تحصیلی اقدام نمایدو یا اینکه با پذیرش مشروط  وارد اتریش گردد و قبل از ورود به دانشگاه دوره های یادگیری زبان آلمانی را بگذراند . داشجویان در مقطع کارشناسی در کشور اتریش از حق کار 10 ساعت در هفته نیز برخوردار می باشند که درآمد حاصل از آن (8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت کار) می تواند مکفی هزینه های زندگی و تحصیل او در اتریش باشد.
تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش:
تحصیل در دوره کارشناسی ارشد هم به صورت نیمه رایگان (بسیار ارزان)می باشد. در واقع افرادی که قصد تحصل در دانشگاه های برتر اروپا را و اخذ اقامت دائم اروپا را دارند اما توانایی پرداخت هزینه های بالای کشورهایی همانند استرالیا و آمریکا و انگلستان را ندارند مناسب می باشد. بسیاری از رشته های تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شود و افراد تنها با داشتن مدرک آزمون آیلتس می توانند جهت اخذ ویزای تحصیلی در دوره فوق لیسانس اقدام نمایند. همانطور که ذکر گردید  اگر رشته تحصیلی فرد در به زبان آلمانی ارائه گردد، امکان یادگیری زبان آلمانی قبل از شروع تحصیل در دانشگاه وجود دارد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از حق کار 20 ساعته برخوردار می باشند که درآمد حاصل از آن (8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت کار) می تواند مکفی هزینه های زندگی و تحصیل او در اتریش باشد.
تحصیل دوره دکترا در اتریش:
کشور اتریش همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته که بودجه و سرمایه بسیاری برای تحصیل و آموزش افراد اختصاص می دهد، به دانشجویان مقطع دکترا توجه ویژه ای دارد. تحصیل در دوره دکترا در اتریش به دوگونه با بورسیه تحصیلی و یا بدون بورسیه صورت می پذیرد. در صورت تحصیل بدون بورسیه تحصیلی دانشجو خود ملزم به پرداخت هزینه های تحصیلی می باشد. اما در صورت تحصیل در دوره دکترا با بورس تحصیلی نه تنها دانشجو شهریه ای پرداخت نمی نماید بلکه در ازای کاری که انجام می دهد حقوقی معادل 2 هزار دلار به صورت ماهیانه به او پرداخت می شود. به همین جهت رقابت سنگینی جهت دریافت بورسیه تحصیلی دکترا در اتریش وجود دارد. زبان تحصیل در این دوره انگلیسی بوده و دانشجویان دکترا از حق کار 30 ساعت در هفته نیز برخوردار می باشند که درآمد حاصل از آن (8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت کار) می تواند مکفی هزینه های زندگی و تحصیل او در اتریش باشد.
جهت دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه های اتریش در مقطع دکترا احراز شرایط زیر(حداقل چند مورد از آن ها) الزامی می باشد:
•    فارغ التحصیل بودن با مدرک کارشناسی ویا کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
•    اخذ مدرک آزمون آیلتس یا نمره حداقل 5/6
•    پیدا کردن یک استاد مشاور از یکی از دانشگاه ای اتریش و جلب نظر او جهت پشتیبانی تز دکترای فرد
•    داشتن تألیفاتی هم چون مقاله های بین المللی،کتاب و..
مهم ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی:
- ترجمه ی رسمی مدارک دیپلم، پیش دانشگاهی، لیسانس و ریز نمرات آن ها و پانچ و تأیید آن ها توسط سفارت اتریش
- نامه از دانشگاه محل تحصیل مبنی بر عدم منع تحصیل


هزینه ی تحصیل در اتریش
هزینه ی تحصیل در اتریش بسیار پایین بوده و در هر ترم بین 380 تا750 یورو می باشد.
هزینه ی تحصیل در دوره های زبان این کشور حدود 380 یورو در هر ترم می باشد.
هزینه ی خوابگاه در اتریش حدود 350 تا 450 یورو می باشد.
هزینه تحصیلات تکمیلی در اتریش بسته به نوع دانشگاه متفاوت است ولی بیشترین مقدار شهریه 780 یورو در ماه می باشد.
هزینه ی دانشگاه های خصوصی ترمی 3 هزار تا 5 هزار یورو می باشد.

از برترین دانشگاه های اتریش که با تأییدیه وزارت علوم ایران هستند میتوان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:
1.     دانشگاه وین ( ممتاز )
2.     دانشگاه گراتس ( ممتاز )
3.     دانشگاه اینسبورک ( ممتاز )
4.    دانشگاه سالزبورگ( ممتاز )
5.     دانشگاه تکنیک وین ( ممتاز )
6.    دانشگاه تکنیک گراتس ( ممتاز )
7.     دانشگاه لوین ( ممتاز )
8.    دانشگاه بوکو وین ( ممتاز )
9.    دانشگاه دامپزشکی وین ( ممتاز )
10.   دانشگاه اقتصاد و تجارت وین ( ممتاز )
11.  دانشگاه لینز ( ممتاز )
12.   دانشگاه کلاگینفورت ( ممتاز )

برای اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به اتریش و اخذ پذیرش تحصیلی رایگان و ویزای تحصیلی با مشاورین موسسه بین المللی راد تماس برقرار نمایید.