france-tourism-poster-vector-34257810 منابع، تولید، تجارت، خدمات، توریسم و گردشگری در فرانسه

 

منابع، تولید، تجارت، خدمات، توریسم و گردشگری در فرانسه

 

در این مقاله قصد داریم بپردازیم به منابع در فرانسه، ساخت و تولید در فرانسه،تجارت در فرانسه، خدمات در فرانسه، سیستم مالی، بانکی و بیمه فرانسه، صنعت توریسم و گردشگری در فرانسه و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

منابع فرانسه 

در مقایسه با منابع کشاورزی، این کشور از منابع انرژی بسیار کمتری برخوردار است. ذخایر زغال سنگ حدود 140 میلیون تن تخمین زده می شود، اما زغال سنگ فرانسه از سخت بودن و گران بودن استخراج و کیفیت متوسط ​​آن رنج می برد. در سال 1958 تولید سالانه حدود 60 میلیون تن بود، 40 سال بعد این مجموع به کمتر از 6 میلیون تن کاهش یافت و در سال 2004 آخرین معدن زغال سنگ بسته شد. واردات فرانسه عمدتاً از استرالیا، ایالات متحده، آفریقای جنوبی و آلمان انجام می شود. سایر منابع انرژی در کمبود هستند. گاز طبیعی اولین بار در سال 1957 در جنوب غربی فرانسه مورد بهره برداری قرار گرفت. سپس تولید به میزان قابل توجهی افزایش یافت، اما پس از 1978 با اتمام ذخایر کاهش یافت. در اواخر دهه 1990، تولید ناچیز بود و نیاز به واردات، عمدتاً از نروژ و هلند، الجزایر و روسیه وجود داشت. فرانسه ذخایر نفت کمی دارد اورانیوم در Massif Central استخراج می شود، و اگرچه ذخایر قابل بازیافت تقریباً 50000 تن تخمین زده می شود اما بیش از نیمی از مصرف سالانه باید وارد شود. با این حال، فرانسه دارای رودخانه‌هایی متعددی است که از مناطق مرتفع سرازیر می‌شوند و منبع انرژی آبی فراوانی فراهم می‌کنند.

 

ساخت و تولید در فرانسه 

صنعت فرانسه برای مدت طولانی نیروگاه بهبود اقتصادی این کشور پس از جنگ بود. با این حال، پس از یک دوره بازسازی و تعدیل اساسی، به ویژه در دوره های متوالی رکود از اواخر دهه 1970، این بخش (از جمله ساخت و ساز و مهندسی عمران) اکنون تنها حدود یک چهارم نیروی کار کشور را استخدام می کند. هم تولید و هم اشتغال در طول دهه 1950 و 1960 به سرعت رشد کردند زیرا توسعه صنعتی با باز شدن بازارهای جدید و افزایش درآمد تحریک شد. تولید صنعتی در اواسط دهه 1970 رو به کاهش گذاشت و با واکنش تولیدکنندگان به کاهش تقاضای داخلی و رقابت شدید خارجی، دوره‌ای از صنعتی‌زدایی عمده به وجود آمد. سرمایه گذاری کاهش یافت و نوسازی را به تاخیر انداخت و رقابت پذیری فرانسه را بیشتر به خطر انداخت. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری و تولید مجدداً افزایش یافته است، اگرچه با نرخ پایین‌تر و به شیوه‌ای نامنظم‌تر از دوره اولیه پس از جنگ. بر اساس اشتغال و گردش مالی، هفت شاخه تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند: وسایل نقلیه، مواد شیمیایی، متالورژی، مهندسی مکانیک، الکترونیک، مواد غذایی و نساجی. صنعت خودرو تحت سلطه فعالیت های دو خودروساز پژو از جمله سیتروئن و رنو است که سالانه نزدیک به چهار میلیون خودرو تولید می کنند. تولید خودرو تعداد قابل توجهی شغل مستقیم و همچنین اشتغال در صنایع فرعی را به همراه داشته است. صنعت متالورژی که تحت سلطه تولید فولاد بود، در اواخر دهه 1970 و دهه 80 با کاهش تقاضا و افزایش رقابت سایر تولیدکنندگان بین المللی همراه شد. فرانسه همچنین یک تولید کننده مهم آلومینیوم است. فرانسه یکی از تولید کنندگان عمده لوازم الکترونیکی حرفه ای مانند تجهیزات رادار است، اما در زمینه لوازم الکترونیکی مصرفی ضعیف است که منجر به واردات بالایی شده است. صنایع غذایی و آشامیدنی شاخه بزرگی از تولید فرانسه را نشان می دهد که نشان دهنده حجم و تنوع قابل توجه تولیدات کشاورزی است.

 

سیستم مالی، بانکی و بیمه فرانسه 

اگرچه بخش مالی فرانسه در اوایل قرن بیست و یکم کمتر از 13 درصد نیروی کار را استخدام می کرد، اما تقریباً یک سوم از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می داد. فرانسه دارای یکی از بزرگترین بخش های بانکی در اروپای غربی است. به طور سنتی، فعالیت های بانکی به شدت توسط دولت از طریق بانک دو فرانس کنترل می شد. بانک‌ها به دلیل برداشتن محدودیت‌های حرکت آزاد سرمایه در اتحادیه اروپا در سال 1990، به طور گسترده فعالیت‌های خود را بین‌المللی کرده‌اند. در سال 1993 به بانک دو فرانس وضعیت مستقلی اعطا شد که آن را از کنترل دولتی آزاد کرد. به طور کلی، اشتغال در بخش بانکی کاهش یافته است، که عمدتا به دلیل کامپیوتری شدن گسترده تراکنش ها و این تجدید ساختار است. در آغاز قرن بیست و یکم، فرانک جای خود را به یورو به عنوان ارز قانونی در فرانسه داد. فرانسه دارای صنعت بیمه بزرگی است که تحت سلطه شرکت‌های بزرگی مانند Axa، CNP و AGF است، اما همچنین شامل تعدادی از انجمن‌های مهم است که برنامه‌های بازنشستگی را مدیریت می‌کنند.

 

تجارت فرانسه 

فرانسه، یک کشور تجاری پیشرو، با ارزش صادرات بیش از یک پنجم تولید ناخالص داخلی، به یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده جهان تبدیل شده است. فرانسه همچنین واردکننده عمده  ماشین آلات، مواد شیمیایی، محصولات کشاورزی و کالاهای سنتی مانند پوشاک و منسوجات است. سطح بالای واردات منجر به کسری تجارت در بیشتر دوره بین اوایل دهه 1970 و اوایل دهه 1990 شد. اگرچه فرانسه مقدار زیادی کالاهای صنعتی وارد می کند، این کشور از دیرباز صادرکننده عمده وسایل نقلیه و تجهیزات حمل و نقل و همچنین تسلیحات و لوازم الکترونیکی حرفه ای بوده است. بخش عمده تجارت خارجی با سایر کشورهای توسعه یافته انجام می شود و حدود چهار پنجم معاملات با کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  OECD صورت می گیرد. در این میان اتحادیه اروپا نقش مهمی ایفا می کند که منعکس کننده تبادل رو به رشد کالاها و خدمات بین کشورهای عضو آن است. بیش از سه پنجم صادرات و واردات فرانسه به مقصد یا منشأ کشورهای اتحادیه اروپا است که آلمان مهمترین آنهاست. کشورهای اتحادیه اروپا منبع مهمی برای واردات صنعتی هستند. برعکس، صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی عمدتاً به سمت بازارهای اروپایی است، در حالی که کالاهای صنعتی به بازارهای جهانی تر صادر می شوند.

 

خدمات در فرانسه

صنایع مختلف خدماتی یا درجه سوم در فرانسه حدود دو سوم اشتغال و تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهند. این آمار پس از یک دوره طولانی رشد پایدار، به ویژه از دهه 1960 به دست آمد. این بخش طیف بسیار متنوعی از فعالیت ها، از جمله خدمات اجتماعی و اداری، ، بهداشت، و آموزش،عمده فروشی، خدمات حمل و نقل و ارتباطات، خدمات مصرف کننده، خدمات تولید کننده یا تجاری، خدمات بانکی، مالی، حقوقی، تبلیغاتی، محاسباتی و خدمات پردازش داده ها را پوشش می دهد. منطقه ایل دو فرنس پاریس به تنهایی تقریباً یک چهارم کل مشاغل عالی را تشکیل می دهد در حالی که کمتر از یک پنجم جمعیت را شامل می شود. پاریس بیش از دو سوم دفاتر مرکزی شرکت های بزرگ کشور و سهم نامتناسب زیادی از مدیریت ارشد و کارکنان تحقیقاتی را در خود جای داده است. بزرگترین گروه کارمندان در آموزش و پرورش ملی و سیستم پستی هستند. کارمندان دولت در گروه های مختلف و در رده های مختلف گروه بندی می شوند و بر اساس سطح استخدام در چهار دسته مختلف طبقه بندی می شوند. کارمندان رده A از طریق یک مدرسه ملی مدیریت، که در سال 1945 ایجاد شد، استخدام می‌شوند. وظایف و حقوق کارمندان دولت توسط قانون کلی 1946 تعریف شده است که تا حدی در سال 1959 اصلاح شد.

 

صنعت توریسم و گردشگری در فرانسه

با توجه به تنوع مناظر و شرایط آب و هوایی فرانسه و تنوع فرهنگی آن، جای تعجب نیست که گردشگری باید به یک صنعت بزرگ تبدیل می شد. این فعالیت به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 10 درصد از نیروی کار را استخدام می کند و تقریباً 9 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. فرانسه یکی از مقاصد گردشگری پیشرو در جهان است که در پایان قرن بیستم سالانه بیش از 70 میلیون گردشگر خارجی از آن بازدید می کنند. این صنعت از دهه 1960 به سرعت رشد کرده است. مجموعه دیزنی لند در حاشیه شرقی پاریس که در سال 1992 افتتاح شد، مظهر این روند رو به رشد بود. فرانسه هجوم زیادی از بازدیدکنندگان خارجی، عمدتاً از کشورهای اروپایی، به ویژه آلمان را دریافت می کند. پاریس خود یک جاذبه توریستی عظیم است، به ویژه برای بازدیدکنندگان خارجی و تقریبا تمامی رویدادهای بزرگ از جمله نمایشگاه ها و کنفرانس های بین المللی در این شهر برگزار می شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های موسسه بین المللی راد در تماس باشید.