تحصیل در مالزی و اخذ ویزای تحصیلی مالزی


کشور مالزی به جهت امکانات رفاهی که برای شهروندان خود فراهم می کند همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده که از طریق سرمایه گذاری در مالزی یا تحصیل در دانشگاه های مالزی ،این کشور را برای مهاجرت و اقامت بر گزینند.
کشور مالزی واقع در آسیای جنوب شرقی از پیشرفته ترین کشورهای جهام اسلام، یک جامعه چند ملیتی و چند دینی می باشد.مالزی از لحاظ گردشگری و توریسم بسیار شناخته شده می باشد مالزی از محبوب ترین کشورها جهت گذراندن تعطیلات و سرمایه گذرای و تحصیل می باشد. مالزی در یک دهه ی گذشته به عنوان یکی از قوی ترین پایگاه ها برای آموزش و تحصیل در سطح بین المللی انتخاب شده است. تحصیل در مالزی زیر نظر وزارت آموزش قبل از دانشگاه و وزارت آموزش عالی در دوره دانشگاه می باشد. البته مالزی دارای یک دولت فدرال است و بنابراین هر استان دارای دپارتمان آموزشی مربوط به خود است. ویژگی های مثل امنیت و آرامش و راحتی و کیفیت بالای آموزش و امکانات پزشکی از جمله دلایلی است که مالزی را به محلی مناسب برای تحصیل تبدیل می نماید و خیل دانشجویان را راهی تحصیل در مالزی می کند. مالزی یک کشور چند ملیتی است تشکیل شده از ملیت های هندی و چینی و مالزی و... بنابراین در این کشور به زبان های مختلفی صحبت می شود. بنابراین یکی از مهم ترین زبان های آن انگلیسی است. مالزی از رفاه اجتماعی خوبی برخوردار می باشد.
همانطور که ذکر گردید، کشور مالزی در چند دهه اخیر در زمینه تحصیل به یکی از کشورهای مقصد متقاضیان تبدیل گردیده است از جمله دلایلی آن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
مزایای تحصیل در مالزی:
1.    کیفیت بالای آموزش متناسب با استانداردهای بین المللی
2.    تنوع رشته های دانشگاهی و امکان انتخاب از بین دانشگاه ها و کالج های مختلف مالزی
3.    هزینه ی دانشگاهی پایین در مقایسه با سایر کشورها
4.    امکان زندگی در کشوری آرام و تحصیل به زبان انگلیسی در همه ی مقاطع
5.    وجود شعب دانشگاه های اروپایی و استرالیایی و امریکایی و امکان تحصیل در این دانشگاه ها در مالزی
6.    وجود تعداد زیادی دانشجوی بین المللی از بیش از 100 کشور
7.    هزینه مناسب زندگی در مالزی با فرهنگ و رسوم غذاهای آسیایی
8.    کشوری با رفاه اجتماعی و و میزان پایین جرم و جنایت
9.    سیستم حمل و نقل عالی مالزی
10.    تحصیل به زبان انگلیسی در یک محیط بین المللی
11.    امکان یادگیری زبان انکلیسی در دوره های زبان یک ماه و تا یکساله
12.    برخورداری از بیمه درمانی در هنگام تحصیل

تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در مالزی :
تحصیل در در دوره قبل از دیپلم در مالزی
تحصیلات در مالزی از 5 سالگی شروع شده و شامل دوره آمادگی، ابتدایی و و دبیرستان می باشد. که دوره دبیرستان به دو دوره 3 ساله تقسیم می شود.
تحصیل در دوره پیش دانشگاهی در مالزی
در مالزی دانش آموزان در سه سال اول دروس پایه و در دوره دوم سه سال دانش آموزان دروس مشخصی را انتخاب می کنند.افراد برای ورود به دانشگاه بایستی یک دوره یک ساله دیگر را نیز بگذرانند و با گذراندن امتحانات پایان ترم آن مدرک STPM را اخذ کنند که همان مدرک دیپلم دبیرستان است.
تحصیل در دوره کارشناسی در مالزی
امکان تحصیل در این مقطع با داشتن مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی ویا حتی مدرک کاردانی امکان پذیر می شود. مدت تحصیل در این مقطع 3 تا 4 سال طول می کشد .دانشگاه های این کشور به دو دسته دانشگاه های هزینه بر و با هزینه کم تقسیم می شوند.
تحصیل در مقطع فوق لیسانس در مالزی
تحصیل در این مقطع همانند دوره لیسانس می باشد . در این مقطع امکان اخذ ویزای همراه برای متقاضی وجود دارد.
تحصیل در دوره دکترا در مالزی
تحصیل در دوره دکترا در مالزی سه سال طول می کشد. با توجه به نوع دانشگاه تحصیل در این مقطع می توان به سه صورت ، انجام شود:
1-    By Course: فقط کلاس و گدراندن واحد های درسی
2-    Course and Dissertation: کلاس و پایان نامه
3-    Thesis only: فقط پایان نامه
امکان تحصیل در روش سوم (دکترای پژوهشی)بسیار سخت می باشد و نیازمند ارائه مدارک ممتازی است که در واقع دانشجو را از گذراندن واحد های درسی بی نیاز می کند.

در این قسمت از مقاله برآنیم تا هزینه های تحصیل  و زندگی دانشجویی در مالزی را بررسی نماییم:
هزینه تحصیل در دانشگاه های مالزی همانطور که قبلاً هم ذکر گردید با توجه به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است ولی می توان گفت به طور تقریبی هزینه تحصیل بدین صورت می باشد:
- تحصیل در دوره های زبان :ماهیانه 800 دلار
- تحصیل در دوره پیش دانشگاهی:سالیانه 10000 دلار
-تحصیل در مقطع کارشناسی: سالیانه 12 هزار دلار
- و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در مالزی: سالیانه 7 هزار دلار

می توان گفت هزینه زندگی دانشجویی در مالزی به غیر از وارد ذکر شده حدود ماهیانه 500 تا 600 دلار می باشد.

نکات مهم در خصوص تحصیل در مالزی:
الف)می توان گفت امکان کار دانشجویی در حین تحصیل در مالزی وجود ندارد.
ب)تقریباً تمام دانشگاه های مالزی دارای خوابگاه هستند و این امکان وجود دارد که دانشجویان با هزینه کم در طی دوران تحصیل در خوابگاه اقامت گزینند
ج)امکان برخورداری از امکانات دولتی از جمله سرویس حمل و نقل عمومی با تخفیف های ویژه دانشجویی در مالزی وجود دارد.

بورس و کمک هزینه های تحصیلی در مالزی:
در مالزی امکان برخورداری از تخفیف شهریه برای دانشجویان کارشناسی و کمک هزینه ماهیانه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود دارد.
 تخفیف شهریه در دانشگاه های خصوصی مالزی ارائه می شود و میزان 20 تا 50% از هزینه شهریه را کم می کند. برخورداری از این تخفیف در دانشگاه های مختلف شرایط متفاوتی دارد اما به طور کلی داشتن معدل بالا در دوره دیپلم  و پیش دانشگاهی و یا نمرات بالا در سال اول تحصیل در دانشگاه می تواند در روند اخذ این تخفیف دانشجویی مؤثر باشد.
کمک هزینه ماهیانه بیشتر در دوره دکترا ارائه می شود و درای دو نوع مختلف است : نوع اول آن به صورت قرار داد رسمی با دانشگاه مربوطه است و که در قبال انجام اموری مثل انجام پروژه های تحقیقاتی و یا تهیه مقاله های بین المللی مبلغی به صورت ماهیانه به دانشجو ارائه می شود که همان اسکالرشیپ و بورسیه نام دارد. نوع دوم توسط استاد راهنمای دانشجو به او پرداخت می شود که این مورد هم در قبال انجام تعهداتی به استاد راهنمای مربوطه مثل دستیاری تدریس یا دستیاری تحقیقی  صورت می گیرد که نام این کمک هزینه فاند و یا گراند می باشد.
حال که با انواع بورسیه و کمک هزینه آشنا شدیم  در این جا اشاره می کنیم که چطور می توانیم این کمک هزینه ها را دریافت کنیم:
برای دریافت این کمک هزینه فرد بایستی پوروپوزال دکترای خود را آماده نماید به همراه رزومه تحصیلی برای استاد راهنمای خود بفرستد که با تأیید پوروپوزال خود شما استاد راهنمای خود را پیدا کرده اید که همین استاد راهنما امکان اخذ حمایت مالی را در صورت اغنا ایشان خواهید داشت.