immigration-by-marriage-visa موسسه بین المللی راد

اخذ اقامت از طریق ازدواج در کانادا

در قوانین بین المللی و در کشور کانادا مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج از نظر کانادایی به اسم "اسپانسر کردن همسر" شناخته میشود .


ابتدا بهتر هست که قوانین ازدواج در کانادا را بررسی کنیم.

بنا به اصل ۹۱ قانون اساسی کشور کانادا که در دست دولت فدرال است ( البته با این که این قانون دست دولت فدرال کشور کانادا میباشد  با این حال دولت های استانی تا حدودی در این زمینه می توانند دخالت کنند.) در مورد ازدواج در کشور کانادا باید بگوییم که  به طور کلی هر شخصی با شخص دیگری میتواند در کانادا با هم ازدواج کنند  بجز کسانی که رابطه خطی خونی با یکدیگر دارند یا به عبارت دیگر برادر یا خواهر تنی یا ناتنی هستند، بقیه افراد می توانند با همدیگر ازدواج کنند (چه از جنس مخالف باشند و چه از یک جنس). ازدواج بین دختر عموها و پسرعموها مرسوم نیست ولی منع قانونی ندارد یعنی در نسل دوم خونی میتوانند با هم ازدواج کنند و منع قانونی در کشور کانادا ندارد.

از نظر  مذهبی هم در کشور کانادا هیچ محدودیتی برای ازدواج وجود ندارد . افراد اجازه دارد به صورت مذهبی ازدواج کنند یا آنکه به صورت رسمی (یا هر دو). برای ازدواج رسمی در کشور کانادا  معمولاً باید به شهرداری City Hallهر کدام از شهرهای کانادا  مراجعه کرده  و در آنجا  ازدواج  خود را به صورت رسمی ثبت کنند که در این صورت از نظر رسمی زن و شوهر محسوب میشوند ،  البته حتی اگر ازدواج به صورت مذهبی یا رسمی در کشور کانادا  ثبت نشود، چنانچه  دو نفر در قالب زندگی زناشویی با هم زندگی کنند و  حداقل سه سال زیر یک سقف زندگی کنند یا فرزند مشترک با هم به دنیا بیاورند در این صورت نیز از نظر قوانین موجود در کشور کانادا شریک زندگی هم محسوب می شوند و کمابیش تمام قوانین مربوط به  زوجین در مورد آنها صدق می کند. شاید به همین دلیل هم هست که روز به روز  از تعداد ازدواج های رسمی در کشور کانادا کاسته می شود  بدین علت  که افراد بدون دردسرهای قانونی در کشور کانادا می توانند شریک زندگی هم باشند و قانون نیز از آنها حمایت میکند.در بخش سنتی جامعه کانادا مرسوم است که بعد از ازدواج خانم ها نام خانوادگی خود را به صورت قانونی به نام خانوادگی همسرشان تبدیل می کنند ولی گویا تمایل به این کار روز به روز کمتر می شود و خانم ها تمایل دارند با نام خانوادگی خود باقی بمانند.
جالب است بگوییم که درکشور کانادا هنگام تولد فرزندان می توان نام فامیل کودک را به نام مادر یا پدر ثبت کرد و این بستگی به توافق طرفین  یعنی پدر و مادر دارد.قوانین طلاق  در کانادا پیچیده است ولی به طور کلی معمولا باید دو نفر حداقل به مدت یک سال از همدیگر جدا زندگی کنند تا بتوانند برای طلاق اقدام نمایند.
همانطور که قبلا گفته شد یکی از راه های اخذ اقامت در هر کشوری میتواند ازدواج باشد  .در مورد کشور کانادا  هم در صورتی که شما با یک نفر ازدواج کردید که تبعه  کشور کانادا میباشد  می توانید تقاضای اقامت کانادا  را داشته باشید ، البته به یاد داشته باشید اقامت با تابعیت فرق می کند ومعمولاً طول مدت دریافت ویزا برای همسر مقیم یا همسر تبعه یک کشور دیگر فرق می کند .
به عبارت دیگر اگر فرضاً شما با یک  فرد آمریکایی ازدواج کنید (تبعه آمریکا) طول مدت دوره ای که اخذ ویزای همسر طول می کشد حدود شش ماه تا یک سال و نیم است ، لیکن برای شخصی که گرین کارت آمریکا دارد اگر بخواهد همسرش را به آمریکا بیاورد حدود سه تا چهار سال است. برای مطالعه بیشتر و اخذ اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش ازدواج در آمریکا مراجعه نمایید
در کشور کانادا هم نظیر آنچه در فوق شرح دادیم این موضوع  که شما با یک تبعه ازدواج کنید یا با کسی که فقط اقامت دارد با هم متفاوت میباشد .
البته در صورت کلی  در بسیاری از کشورها پروسه اخذ اقامت  (چه همراه برای تبعه و چه همراه برای مقیم) بیش از یک سال نخواهد بود.
همانطور که گفتیم ازدواج با یک فرد کانادایی به نام اسپانسر کردن همسر نامیده میشود و کسی که برای این کار اقدام میکند حتما باید شرایط زیر را داشته باشد :
1-    بالای 18 سال سن داشته باشد .
2-    در زمان ازدواج همسر دیگری نداشته باشد .
3-    باید شخص مقیم کانادا باشد و در کانادا زندگی کند و یا سیتیزن کانادا باشد  و در داخل یا خارج از کانادا زندگی کنید.
4-    باید از نظر شرایط مالی طوری باشد که تا مدتی پس از ورود همسر به کانادا بتواند از نظر مالی همسر خود را تامین نماید
5-    و در ضمن باید تعهد دهد و امضا نماید که تا 3 سال همسر خود را از نظر مالی حمایت میکند.
شخصی که برای اسپانسر کردن همسر خود  و برای این نوع ویزا اقدام میکند باید از داخل کانادا اقدام کند و فرمها و مدارک لازم را از داخل کانادا برای اداره مهاجرت کانادا پست نماید . طبق وبسایت سفارت کانادا این کار زمانی در حدود 8 یا 9 ماه وقت میبرد ولی در حالت کلی کمی بیشتر از این زمان نیاز دارد.
به یاد داشته باشید مدارکی که برای این مورد لازم میباشد شامل مدارک هویتی و مدارکی میباشد که ثابت میکند دو نفر با هم ازدواج کرده اند . این مدارک شامل مدارک رسمی مانند عقد نامه و ... میباشد و هم سایر شامل مدارک مانند عکسهای خانوادگی ، عکسهای مربوط به مسافرت هایی که دو نفر با هم داشته اند یا میتواند شامل ایمیلهای و یا پرینت تلفنها و .... باشد . در صورتیکه در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید میتوانید با مشاورین ما در موسسه تماس برقرار کنید و در این زمینه راهنماییها و مشاوره های لازم را دریافت کنید .