معرفی دانشگاه های سوئد


دانشگاه های سوئد به لحاظ کیفیت آموزشی و رفاهی در سطح بالای دانشگا های دنیا قرار دارند و از نکات مثبت دانشگاه های سوئد این است که دروه دکتری در این کشور یک شغل تلقی شده و به دانشجویان مقطع دکتری علاوه بر رایگان کرده دوره تحصیل ؛ هزینه زندگی نیز پرداخت میشود و دانشجویان میتوانند به واسطه تحصیل در دوره دکتری اقامت و در نهایت تابعیت خود را از کشور سوئد کسب کنند . به این دلیل سوئد در بین کسانی که برای تحصیلات تکمیلی کشورهای اروپایی را در نظر میگیرند گزینه مناسبی میباشد . در این نوشتار سعی شده است که به طور مختصر دانشگاه های سوئد معرفی شود.
دانشگاه ( موسسه ) سلطنتی فناوری ( KTH ) :

kth موسسه بین المللی راد
موسسه سلطنتی فناوری که به سوئدی (Kungliga Tekniska högskolan ) گفته میشود در شهر استکهلم سوئد میباشد و در سال 1827 تاسیس شده است . این دانشگاه دارای 9 دانشکده میباشد که رشته های متنوعی در مقاطع مختلف تحصیلی در آن ارائه  میشود . این دانشگاه برای دانشجویان رشته های فنی مهندسی انتخاب بسیار خوبی برای ادامه تحصیل میباشد . دانشگاه KTH  دارای بیشترین دانشجوی خارجی در بین دانشگاه های سوئد میباشد.
دانشگاه اوپسالا (Uppsala University ) :

Universitas_Regia_Upsaliensis موسسه بین المللی راد
دانشگاه اوپسالا در شهر اوپسالا سوید قرار دارد و قدیمی ترین دانشگاه کشور سوئد و منطقه اسکاندیناوی میباشد که در سال 1477 پایه گذاری شده است . دانشگاه اوپسالا دارای 6 دانشکده میباشد . دانشگاه اوپسالا معمولا در رده بندیهایی که هر ساله در بین دانشگاه های دنیا انجام میگیرد در  بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد . کتابخانه دانشگاه اوپسالا از قدیمی ترین کتابخان های اروپا میباشد. بورسهای فراوانی در این دانشگاه به دانشجویان مستعد تعلق میگیرد مانند بورس دپارتمان صلح و پژوهش منازعات دانشگاه اوپسالا است که هرساله بورسیۀ دوره‌ای تحصیلی در ردۀ کارشناسی ارشد به دانشجویانی از سراسر جهان اهدا می‌کند.
دانشگاه لوند (Lund University) :

lund موسسه بین المللی راد
دانشگاه لوند در سال 1666 در شهر لوند در استان اسکانیا سوئد تاسیس شده است . دانشگاه لوند سوئد همواره جزو 100 دانشگاه برتر دنیا میباشد. دانشگاه لوند از 8 دانشکده تشکیل شده است و در دو شهر مالمو و هلسینگبورگ نیز دارای کمپس دانشگاهی میباشد.
دانشگاه گوتنبرگ (University of Gothenburg ) :

gothenburg-university موسسه بین المللی راد
دانشگاه گوتنبرگ سوئد از اصلی ترین و بزرگترین دانشگاه های سوئد میباشد که در سال 1891 در شهر گوتنبرگ سوئد تاسیس شد . دانشگاه گوتنبرگ دارای هشت دانشکده (هنرهای خلاق ، علوم اجتماعی، علوم طبیعی ، علوم انسانی، آموزش و پرورش ، فناوری اطلاعات، کسب و کار ، اقتصاد و حقوق، و علوم بهداشتی ) میباشد  .
دانشگاه صنعتی چالمرز (Chalmers University of Technology ) :

chalmers موسسه بین المللی راد
دانشگاه صنعتی یا  فنی چالمرز سوئد در سال 1829 میلادی در جنوب غربی کشور سوئد در شهر بندری یوتبوری تاسیس شده است  که اساسی ترین حوزه تحصیلی آن  بر تحقیقات و تحصیل در رشته‌های فنی مهندسی، علوم پایه و معماری بنا نهاده شده‌است و از معتبرترین دانشگاه‌های فنی اروپا به شمار می‌رود. این نکته حائز اهمیت میباشد که حدود ۴۰ درصد مهندسین سوئدی دانش آموخته این دانشگاه هستند. و نکته جالب دیگر این است که تمام رشته های فوق لیسانس در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس میشود.
دانشگاه استکهلم  (Stockholm University ) :

Stockholm-University موسسه بین المللی راد
دانشگاه استکهلم در پایتخت سوئد و در شهر استکهلم قرار گرفته است . دانشگاه استکهلم بیش از هفتاد دانشکده را در خود جای داده که در بسیاری از آنها دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و دانشجویان بین‌المللی بسیاری در آنها به تحصیل مشغولند. با اینهمه بیشتر دوره‌های آموزشی با این ویژگی شامل کارشناسی ارشد و دکترا می‌شوند و بیشتر دوره‌های لیسانس در دانشکده‌های مختلف دانشگاه استکهلم به زبان سوئدی برگزار میشود. تا کنون 4 نفر از دانش آموختگان رشته شیمی این دانشگاه برنده جایزه نوبل بوده اند که همین مورد باعث محبوبیت رشته شیمی در این دانشگاه شده است .