Untitled-1 تحصیل در کشور بلاروس

 

تحصیل در کشور بلاروس

در این مطلب خواهیم پرداخت به معرفی کشور بلاروس و تحصیل در بلاروس و دانشگاه های کشور بلاروس و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در ادمه مطلب همراه ما باشید.

 

معرفی کشور بلاروس

این کشور با مساحت 207600 کیلومتر مربع در قاره اروپا واقع شده است. یکی از شهرهای مهم این کشور شهر مینسک می باشد که به عنوان پایتخت محسوب می شود. شهرهای گومل، برست، گرودنو، ویتبسک و موگلیف از دیگر شهرهای مهم بلاروس می باشند. کشور بلاروس دارای مرزهای مشترکی با کشورهای اوکراین، لهستان، روسیه، لتونی و لیتوانی می باشد. این کشور دارای 10045200 نفر جمعیت است و مردم آن به زبان های بلاروسی و روسی به مکالمه می پردازند. روبل بلاروس (با علامت اختصاری BYR) واحد پول رسمی این کشور می باشد. می توان گفت از لحاظ اقتصادی این کشور ثبات نسبی دارد. این کشور در تامین مواد خود تا حدودی وابسته به کشور روسیه می باشد. در بلاروس صنعت و کشاورزی در دست دولت این کشور می باشد.

پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور بلاروس، شهر مینسک است. این شهر در نزدیکی نیمه مرکزی بلاروس قرار گرفته و بسیاری از مهمترین مناطق سیاسی، فرهنگی و همچنین مشهورترین دانشگاه های این کشور را در خود جای داده است. دانشگاه مرکزی شهر نیز در سال ۱۹۲۱ تأسیس شده است و در حال حاضر به عنوان یک موسسه دولتی معتبر که دوره های متنوع را به دانشجویان ارائه می‌دهد در تمام کشور بلاروس شناخته شده می‌باشد. تمرکز این دانشگاه بر گسترش روابط علمی میان سایر کشورها است. معتبرترین مدارک علمی و بسیاری از افتخارات دانشگاهی توسط دانشجویان دانشگاه بلاروس در شهر مینسک کسب شده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان اروپایی و همچنین دانشجویان سایر کشورها قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس را دارد.

 

آموزش در تمام سطوح تحصیلی به جز دانشگاه ها در کشور بلاروس برای همه به صورت رایگان ارائه می‌شود. وزارت کشور بلاروس و سیستم آموزشی اجرایی در مدارس این کشور و همچنین وزارت آموزش و پرورش هر یک از مناطق و شهرهای بلاروس و مدارس، تحت کنترل و نظارت وزارت آموزش و پرورش این کشور قرار دارند و دانش آموزان می‌توانند در مدارس دولتی یا یک مدرسه خصوصی مشغول به تحصیل شوند. ساختار نظام آموزشی بلاروس طی یک قانون در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است. نظام آموزشی بر اساس قانون آموزش و پرورش جمهوری بلاروس، بر اساس استانداردهای آموزشی، تدوین و برنامه ریزی شده است. در نظام آموزشی در کشور بلاروس، آموزش ها به دوره‌های مختلف پیش از دبستان، دوره ابتدایی، دوره دبیرستان در سطح اول و دوره دبیرستان در سطح بالاتر تقسیم‌بندی می‌شوند؛ تحصیلات دانشگاهی، آخرین دوره تحصیلی است که هر فرد می‌تواند دریافت کند. آخرین مقطع تحصیلی همان دکترا می‌باشد که در دانشگاه‌های این کشور در برخی از رشته ها وجود دارد.

دوره های مختلف آموزش عالی به شکل های مختلف، روزانه و شبانه یا غیر حضوری در دانشگاه ها، انستیتوها، آکادمی ها و دانشکده های تخصصی دولتی و موسسات خصوصی برگزار می شوند. تحصیلات عالی بلاروس شامل پنجاه و دو موسسه آموزش عالی، از جمله ۹ موسسه خصوصی است. تحصیل در مراکز عالی دولتی برای دانشجویانی که در آزمون ورودی شرکت کرده اند رایگان است، در مراکز عالی خصوصی کلیه دانشجویان شهریه می پردازند.

آموزش عالی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش است که مسئول تایید صلاحیت و صدور مجوز از HEI و تدوین و بکارگیری استاندارد های آموزشی دولتی است.دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی بلاروس ابتدا باید از یکی از دانشگاه های این کشور در رشته ی مورد علاقه ی خود پذیرش بگیرند.

تحصیل در دانشگاه به دو زبان انگلیسی و روسی امکان پذیر است.متقاضیان برای ورود به دانشگاه های بلاروس در مقطع کارشناسی به زبان روسی باید دوره های پادفک را که معادل دوره های پیش دانشگاهی در ایران است را بگذرانند.همچنین متقاضیان جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله خود را ارائه دهند تا بتوانند از شرایط تحصیل در این کشور استفاده نمایند.تحصیل در بلاروس در مقطع کارشناسی ۴ سال به طول می انجامد. دانشجویان تحصیل در بلاروس در مقطع کارشناسی اجازه کار به صورت پاره وقت (۱۰ الی ۱۵ ساعت در هفته ) را دارند.

هزینه زندگی و تحصیل در بلاروس نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است و متقاضیان می توانند با مبلغ پایین تر در رشته های غیر پزشکی در دانشگاههای بلاروس در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شوند.

 

 

تحصیل در بلاروس در مقطع دکتری

مدت زمان دوره تحصیلی دکتری در کشور بلاروس 3 سال تحصیلی است. تحصیل در بلاروس در این مقطع بیشتر به صورت پژوهش و تحقیق است وفرد دروس کمی را میگذراند. این دوره با قبولی در امتخانات دروس نظری و پس از ارائه تز دکتری و دفاع از آن به پایان میرسد و سپس به فرد مدرک دکتری اعطا می شود. هزینه تحصیل در این دوره 4000 تا 4500 دلار در سال می باشد.

 

مزایای تحصیل در بلاروس

  1. زندگی در کشوری بسیار امن و زیبا در اروپا
  2. مناسب بودن شهریه دانشگاه ها و همچنین هزینه زندگی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی
  3. تحصیل در دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت
  4. عدم نیاز به ارائه مدرک زبان
  5. پذیرش بدون نیاز به آزمون ورودی و کنکور سراسری
  6. تحصیل در دانشگاه هایی معتبر و شناخته شده در جهان
  7. عدم نیاز به ارائه مدرک پیش دانشگاهی
  8. وجود خوابگاه های دانشگاه با قیمت های مناسب

 

برای تحصیل در یکی از دانشگاه های این کشور باید ویزای تحصیلی بگیرید تا بتوانید از راه قانونی به ادامه تحصیل بپردازید اما شرایط خاصی برای اخذ ویزا وجود دارد:

  • حداقل سن متقاضی 18 سال باید باشد و دوره ی دبیرستان را با نمرات خوب سپری کرده باشد.
  • اصل مدرک دیپلم معتبر لازم است
  • گواهی سلامت جسمی لازم است
  • پاسپورت معتبر
  • فرم تقاضای ویزای تحصیلی را باید پر کنید و همراه با مدارک لازم به سفارت بلاروس در کشور خود تحویل دهید.
  • مدرک معتبر زبان ( آیلتس یا تافل) با نمره مد نظر دانشگاه بلاروس باید داشته باشید.
  • نامه قبولی از دانشگاه بلاروس جهت تحصیل در این دانشگاه را باید از رئیس دانشگاه دریافت کرده باشید.
  • گواهی عدم سوپیشینه بگیرید.
  • بیمه ی سلامت.
  • صورتحساب بانکی مبنی بر توانایی حمایت مالی طی دوره ی تحصیلی الزامی است.

 

در انتها اگر به اطلاعاتی بیشتر در خصوص مهاجرت به بلاروس و تحصیل در کشور بلاروس و دانشگاه های بلاروس نیاز دارید میتوانید با مشاورین موسسه بین المللی راد در ارتباط باشید و مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید.