اقتصاد و آموزش در پاریس

 

در مقاله قصد داریم بپردازیم به اقتصاد و آموزش در شهر پاریس و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشبد.


درباره سیستم اقتصادی، سلامت، تحصیل و خدمات در پاریس

همانطور که می دانید یکی از عوامل کلیدی و تاثیرگذار برای انتخاب مقصد مهاجرتی شرایط اقتصادی هر کشور و خدماتی ست که دولت در اختیار مردم قرار می دهد بنابراین در این نوشتار به صورت مختصر قصد داریم به توضیح سیستم اقتصاد در پاریس در بخش های مختلف، سیستم حمل و نقل در شهر پاریس، سیستم مدیریتی حاکم در پاریس، سلامت و درمان در پاریس و آموزش و تحصیل در پاریس بپردازیم تا افرادی که این شهر را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کرده اند آگاهی بیشتری از این شهر در بخش های مختلف داشته باشند.

اقتصاد در پاریس

پاریس نه تنها پایتخت سیاسی و فرهنگی فرانسه بلکه مرکز اصلی مالی و تجاری آن است. این شهر بسیار ثروتمند است و محل دارایی بسیاری از ثروت های خصوصی بزرگ ، فرانسوی و خارجی است. این پایگاه به عنوان دغدغه های متعدد تجاری بین المللی عمل می کند و حتی اگر شرکت های بزرگ فرانسوی کارخانه های تولیدی خود را در استان ها داشته باشند ، تقریباً همه مقر خود را در پاریس ، نزدیک به بانک های بزرگ و وزارتخانه های اصلی ، نگه می دارند. پاریس بزرگ هنوز بخش قابل توجهی از نگرانی های مربوط به تولیدات فرانسوی را شامل می شود ، اما منطقه ایل دو فرانس به عنوان یک مرکز صنعتی در فرانسه نسبت به دوران اوج خود در دهه 1930 تسلط کمتری دارد. امروزه بیش از چهار پنجم از نیروی کار منطقه در بخش خدمات ، به ویژه در خدمات تجاری و بخش دولتی و خصوصی و تجارت مشغول به کار هستند. این نسبت در خود شهر پاریس حتی بیشتر است. بهطور کلی این منطقه دارای مدیران ارشد، پرسنل اداری و پژوهشی است.

ساخت و تولید

پاریس به عنوان یک شهر صنعتی فعال در قرن نوزدهم حاضر پایتخت سیاسی بود و شرکتها نیز به آن علاقه داشتند. صنایع سنتی عمدتا به صنایع دستی و کالاهای لوکس اختصاص داده شده بود، اما رشد خطوط راه آهن و کانالها در قرن 19 باعث دسترسی بیشتر به زغال سنگهای شمالی شد و صنایع سنگین تری شروع به توسعه کردند. در شمال غربی، در امتداد حلقه رودخانه سن از سورسن تا ژنویلیر ، کارخانه های اسلحه سازی ، کارهای مهندسی و کارخانه های شیمیایی ایجاد شد و سرانجام کارخانه های خودروسازی و هواپیما در دره سن به سمت روئن تأسیس شد. اخیراً، تولید عمدتا در حلقه بیرونی پایتخت توسعه یافته است ، به ویژه در مناطق استراتژیک مانند منطقه اطراف فرودگاه روسی شارل دوگل (شمال شرقی پاریس) یا شهرهای حومه جدیدتر. بسیاری از فعالیتهای سنتی مانند متالورژی، فرآوری مواد غذایی و چاپ به تدریج ناپدید شدند ، در حالی که صنایع الکترونیک ، مخابرات و دیگر صنایع با تکنولوژی بالا مورد تأکید قرار گرفت. اینها ترجیحاً در یک قوس وسیع در جنوب غربی پاریس واقع شده اند و از ورسای در جنوب شرقی تا اوری امتداد دارند. در بیشتر دوره بین 1950 تا 1980 ، سیاست دولتهای متوالی فرانسه محدود کردن رشد صنعتی منطقه پاریس به نفع استانها بود. این سیاست همچنین برای ایجاد توزیع بهتر صنعت در منطقه ، با هدف حمایت از توسعه شهرهای جدید ، مورد استفاده قرار گرفت.

 

امور مالی و سایر خدمات

بانکهای بزرگ فرانسوی ، شرکتهای بیمه و سایر نهادهای مالی همه در پاریس قرار دارند. در سال 2000 بورس اوراق بهادار پاریس با بورس آمستردام و بروکسل ادغام شد و بازار سهام Euronext را تشکیل داد ، که به نوبه خود در سال 2006 با بورس نیویورک ادغام شد. پس از جنگ جهانی دوم ، پاریس به عنوان مرکزی برای تجارت بین المللی توسعه یافت. مرکز پایتخت همچنین بسیاری از مشاغل را در خود جای داده است ، مانند بسیاری از شهرهای دیگر در هاوتسن و بقیه منطقه ایل دو فرانس. علاوه بر این ، پاریس یکی از محبوب ترین سایت های جهان برای کنفرانس های تجاری بین المللی است. مراکز خرید متعددی نیز در مکان های مختلف مرکزی و حومه ساخته شده است.

 

حمل و نقل پاریس

سیستم حمل و نقل عمومی پاریس ، که توسط نهادی که عمدتا تحت کنترل دولت است ، اداره می شود ، از اوایل دهه 1970 مدرن شده و توسعه یافته است. شبکه راه آهن زیرزمینی این شهر در حال حاضر یکی از بهترین ها در جهان محسوب می شود. قطارها در خطوط اصلی سیستم مترو، که برای اولین بار در سال 1900 افتتاح شد ، بسیار سریع در حال رفت و آمد هستند. در طول سالیان متمادی ، خطوط به حومه شهر گسترش یافته و در سال 1998 یک خط جدید کاملاً اتوماتیک برای خدمات رسانی به مناطق مرکزی شهر افتتاح شد. یک سیستم مترو سریع السیر نیز در پاریس تشکیل شده است که تا حومه حومه امتداد می یابد و در برخی نقاط خطوط آن با شبکه راه آهن خط اصلی ادغام شده است. سیستم حمل و نقل شهر همچنین دارای خدمات گسترده اتوبوس و خطوط تراموا است. بهبود حمل و نقل عمومی بخشی از کمپین های رسمی برای کاهش مشکلات ترافیکی با جلوگیری از استفاده روزانه از خودروها برای رفت و آمد بوده است. با این وجود، حجم ترافیک در این شهر بالا و ازدحام گسترده است. به همین ترتیب ، پایانه های بزرگ راه آهن پاریس به شبکه راه آهن فرانسه ، که برای اولین بار در قرن 19 ساخته شد ، خدمات رسانی می کند. فرودگاه بین المللی اصلی این شهر Roissy Charles de Gaulle ، در شمال شرقی است و فرودگاه قدیمی اورلی ، در جنوب ، عمدتا برای پروازهای داخلی و چارتر استفاده می شود.

 

مدیریت و جامعه

تمایز فاحشی بین مدیریت شهری و مدیریت حومه وجود دارد. شهر پاریس یک واحد سیاسی واحد است که توسط شهردار و شورای منتخب اداره می شود. حومه شهر شامل بیش از 1200 کمون بزرگ و کوچک است که به همراه شهر پاریس منطقه اداری ایل دو فرانس را تشکیل می دهند. به دلیل رقابت های شدید بین کمون های چپ و راست ، هرگز نمی توان از الگوی دیگر شهرهای بزرگ جهان پیروی کرد و یک ناحیه شهری فدرال ایجاد کرد. ایل دو فرانس پرجمعیت ترین منطقه از بین 22 منطقه فرانسه است. نمایندگان منتخب هشت بخش نیز به طور مستقیم مسئولیت های بیشتری بر عهده گرفته اند: آنها خدمات رفاهی و اجتماعی را که شامل بودجه های کلان می شود و همچنین برخی امور مربوط به زیرساخت ها را کنترل می کنند. کمونها به نوبه خود از شهرسازی و ساختمان خود مراقبت می کنند. هر بخش توسط یک فرماندار تعیین شده توسط ایالت تحت نظارت است. شهر پاریس خود دارای تاریخچه ای عجیب در زمینه مدیریت محلی است. شورای شهر پاریس هر شش سال یکبار توسط مردم انتخاب می شود. از سال 1871 تا 1977 شورا شهردار نداشت و مستقیماً توسط بخشدار کنترل می شد ، به طوری که پاریس از هر روستایی استقلال کمتری داشت. با این حال ، قانونی که در 1975 تصویب شد ، به شوراها اجازه داد تا بار دیگر شهردار خود را انتخاب کنند. شهردار در حال حاضر دارای همان وضعیت و اختیاراتی است که شهرداران دیگر شهرهای فرانسه دارند.اولین انتخابات شهردار در سال 1977 برگزار شد و در سال 1982 یک سیستم جدید معرفی شد که به موجب آن به هر یک از 20 منطقه شهردار و شورای محلی خود اختصاص داده شد. اما در عمل ، کنترل واقعی در دست شهردار پاریس است.

 

سیستم سلامت و درمان

بیمارستانهای دولتی و گروههای بیمارستانی در پاریس به طور مشترک توسط شهر و وزارت بهداشت ملی اداره می شوند و تا حد زیادی توسط یک سیستم رفاه اجتماعی تأمین مالی می شوند. برخی از بیمارستانهای دیگر توسط کلیساها و سازمانهای خصوصی اداره می شوند و تعداد زیادی کلینیک خصوصی نیز وجود دارد. از بین بسیاری از نهادهای تحقیقاتی پزشکی شهر ، معروف ترین آنها موسسه پاستور است که در سال 1887 تأسیس شد.

 

آموزش و تحصیل پاریس

مانند سایر نقاط فرانسه، مدارس عمدتا در دست دولت هستند و به سه نوع اصلی تقسیم می شوند: ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه. اقلیت قابل توجهی از همه دانش آموزان در مدارس خصوصی و غیر دولتی هستند که بیشتر آنها توسط کلیسای کاتولیک روم اداره می شوند. پاریس از دیرباز مرکز مهم آموزش عالی جهان بوده است. ساختمان معروف به سوربن دارای دانشکده های هنر و علوم دانشگاه پاریس ، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا بود ، تا اینکه در پی اعتراضات گسترده دانشجویی در سال 1968 به 13 دانشگاه خودمختار تقسیم شد. تعدادی از نهادهای آموزش عالی بسیار تخصصی تر و برتر از دانشگاه های پاریس وجود دارد که شامل کالج های مهندسی ، فنی و تجاری هستند که به عنوان مدارس بزرگ شناخته می شوند. دو مورد معروف در منطقه پاریس عبارتند از: دانشکده مطالعات عالی تجارت و مدرسه پلی تکنیک. مدارس برتر عمدتا برای آماده سازی معلمان آینده دانشگاه و معلمان خدمت می کند. موسسه علوم سیاسی بسیاری از کسانی را که برای آموزش به عنوان کارکنان ارشد دولتی به این موسسه می آیند را پرورش می دهد. این ساختار گزینشی از جهات مختلف به خوبی به فرانسه خدمت کرده است ، اما با انتقادات شدید روبرو شده و اصلاحات پراکنده ای را پشت سر گذاشته است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص مطالب عنوان شده می توانید با شماره های موسسه بین المللی راد تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.