part-time-jobs کار در حین تحصیل در آلمان

 

کار در حین تحصیل در آلمان

در این مطلب قصد داریم بپردازیم به کار دانشجویان در هنگام تحصیل در کشور آلمان و همچنین شرایط موجود در کشور آلمان برای دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

آیا آلمان برای دانشجویان بین المللی خوب است؟

آلمان سومین مقصد پیشرو برای دانشجویان بین المللی است.آلمان یک کیفیت برجسته از آموزش با تمرکز بر نوآوری و دسترسی را ارائه می دهد. علاوه بر این، آلمان بیست و سومین کشور امن در جهان است و خارجی ها می توانند انتظار یک محیط مدارا و حمایتی را داشته باشند. در نهایت، جوامع بین المللی دانشجویان از فرصت های عالی برای شبکه سازی، توسعه شغلی و فعالیت های تفریحی برخوردار هستند.اگر می خواهید کار پاره وقت برای تکمیل درآمد خود در حین تحصیل در آلمان پیدا کنید، بسته به اینکه اهل کجا هستید، شرایط مختلفی وجود دارد:

 

 

دانشجویان اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا (EU/EEA)

دانشجویان اتحادیه اروپا/EEA (و همچنین دانشجویان ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس) از حقوقی مشابه با دانشجویان آلمانی برخوردارند و به بازار کار آلمان دسترسی آزاد دارند. در حین مطالعه می توانید تا 20 ساعت در هفته کار کنید. اگر از این مقدار فراتر رفتید، باید هزینه ای به سیستم تامین اجتماعی آلمان پرداخت کنید و ممکن است تاثیر منفی بر تحصیل شما داشته باشد.

 

 

دانش آموزان خارج از اتحادیه اروپا / EEA

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیز می توانند در کنار تحصیل در آلمان به مدت 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال کار کنند. اگر شغلی به عنوان دستیار دانشجو یا دستیار پژوهشی در دانشگاه خود انتخاب می کنید، این معمولاً در حد شما محاسبه نمی شود. در صورت انجام این نوع کار، باید به اداره ثبت بیگانگان اطلاع دهید. اگر در طول تعطیلات ترم خود یک دوره کارآموزی می گذرانید، این یک کار عادی محسوب می شود، حتی اگر بدون دستمزد باشد. این بدان معناست که هر روز کارآموزی شما از موجودی اعتبار 120 روزه شما کم می شود. با این حال، دوره های کارآموزی اجباری که برای دوره شما مورد نیاز است، جزو محدودیت شما محسوب نمی شود. توجه داشته باشید که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مجاز به کار به صورت خوداشتغالی یا آزاد نیستند.

دانشجویان در آلمان می توانند تا 450 یورو (491 دلار آمریکا) در ماه بدون مالیات درآمد کسب کنند. اگر بیشتر از این درآمد داشته باشید، یک شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهید کرد و به طور خودکار از حقوق خود کسر مالیات خواهید داشت. برخی از کارفرمایان ممکن است علیرغم درآمد کم، مالیات بر درآمد را کسر کنند، اما شما می‌توانید پس از ارسال صورت‌حساب مالیات بر درآمد خود، آن را پس بگیرید.

برای یافتن کار، اگر دانش خوبی از زبان آلمانی داشته باشید و/یا دوره کارآموزی را در طول تحصیل گذرانده باشید، بسیار مفید است.

 

 

کار در آلمان بعد از تحصیل

اگر می خواهید بعد از فارغ التحصیلی در آلمان بمانید تا کار پیدا کنید، باید زمانی که هنوز دانشجو هستید برنامه ریزی برای این کار را شروع کنید. داشتن مهارت در زبان آلمانی برای یافتن کار در آلمان بسیار سودمند است، زیرا تعداد مشاغلی که برای شما باز می شود بدون آن بسیار محدود خواهد بود.

 

 

دانشجویان  از اتحادیه اروپا / EEA

شهروندان اتحادیه اروپا حق دارند بدون نیاز به مجوز کار در آلمان کار کنند. به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا، از نظر دسترسی به بازار کار، شرایط کاری و مزایای اجتماعی و مالیاتی با شما مانند ساکنان آلمان رفتار خواهد شد.

 

 

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا / EEA

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار در آلمان پس از فارغ التحصیلی هستند، می توانند مجوز اقامت خود را تا 18 ماه تمدید کنند تا کار مرتبط با تحصیل خود پیدا کنند. برای درخواست مجوز اقامت تمدید شده، به موارد زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه
  • گواهی مدرک دانشگاهی یا مدرک رسمی از دانشگاه شما که تأیید می کند تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رسانده اید.
  • سندی که نشان می دهد بیمه درمانی دارید.
  • اثبات اینکه شما ابزاری برای حمایت مالی خود دارید.

18 ماه فرصت به محض دریافت نتایج امتحان نهایی شروع می شود، بنابراین باید در ترم آخر خود به دنبال استخدام باشید. در این 18 ماه شما می توانید هر قدر که دوست دارید کار کنید و برای تامین مخارج خود به هر شغلی بپردازید. به محض اینکه شغلی را پیدا کردید که می خواهید بپذیرید، باید برای اجازه اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهید. شما می توانید تا زمانی که درخواست شما در حال بررسی است در آلمان بمانید.

اگر قصد زندگی و کار در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا را دارید، ممکن است کارت آبی اتحادیه اروپا بهتر باشد. اگر تصمیم دارید برای کارت آبی درخواست دهید، باید شغلی به شما پیشنهاد شده باشد که حداقل 53000 یورو (57844 دلار آمریکا) در سال یا حداقل 41808 یورو (45629 دلار آمریکا) برای ریاضیدانان، مهندسان، دانشمندان علوم طبیعی دستمزد داشته باشید. .اگر می خواهید در آلمان بمانید و مقیم دائم شوید، می توانید دو سال پس از دریافت مجوز اقامت دائم یا کارت آبی اتحادیه اروپا برای «اجازه اقامت» درخواست دهید.

 

 

جستجوی کار در آلمان پس از بازگشت به کشور خود

اگر به کشور خود بازگشتید اما می خواهید در تاریخ دیگری برای یافتن کار به آلمان سفر کنید، می توانید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید. این یک ویزای شش ماهه است که به شما این حق را می دهد که به دنبال شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی خود باشید. شما باید بتوانید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد می توانید در حین جستجوی کار میتوانید از خود حمایت کنید.

 

 

در نهایت اگر به اطلاعات بیشتری در خصوص مهاجرت به آلمان، تحصیل در آلمان، کار پس از تحصیل در آلمان، اخذ ویزای کاری آلمان و شرایط کار و تحصیل در آلمان نیاز دارید میتوانید با مشاورین موسسه بین المللی راد در اتباط باشید و مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید.