upload_0f0e75a0f9945207724b02d2466f26c4c روند جمعیتی کشور استرالیا

 

 

روند جمعیتی کشور استرالیا

 

در این مقاله قصد داریم بپردازیم به روند جمعیت در کشور استرالیا و مهاجرانی که به این کشور مهاجرت کرده اند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پس از اواسط قرن نوزدهم، رشد جمعیت غالباً به عنوان شاخصی از موفقیت اقتصادی و سازگاری با محیط زیست پذیرفته شد. بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم به توضیح در خصوص روند جمعیتی کشور استرالیا بپردازیم. ورود هزاران چینی به استرالیا در زمان استخراج طلا در دهه 1850، و به دنبال آن استخدام ساکنان جزایر دریای جنوبی در مزارع قند کوئینزلند در اواخر دهه 1800، ترس از رقابت کارگری را برانگیخت و بر احساسات ملی گرایانه فزاینده تأثیر گذاشت. در پاسخ به هجوم مهاجران چینی، قانون محدودیت مهاجرت سال 1901 (سیاست "استرالیای سفید") ایجاد شد با هدف عدم اجازه ورود این گروه به استرالیا به جز افرادی که اصالتاً بریتانیایی یا اروپایی هستند . بر اساس این قانون، مهاجرانی که مایل به اقامت در استرالیا بودند، ملزم به گذراندن یک آزمون که به زبان انگلیسی یا یک زبان اروپایی برگزار می شد، بودند. در نتیجه، این امر کار را برای مهاجران آسیایی بسیار دشوار کرد و در اواخر دهه 1940، مردم آسیایی تبار تنها تقریباً 0.21 درصد از کل جمعیت استرالیا را تشکیل می دادند. کمبود شدید نیروی کار که در طول جنگ رخ داد و نیاز به کارگران ماهر برای بازسازی و صنعتی کردن کشور عامل مهمی در تغییر سیاست‌های مهاجرتی دولت در سال‌های پس از جنگ بود. گسترش کمونیسم و تهدید اشغال ژاپن در زمان جنگ باعث ایجاد ترس شد و نیاز به نیروی دفاعی بزرگتر در استرالیا را تشدید کرد. علاوه بر این، این باور فزاینده مبنی بر اینکه رشد قابل توجه جمعیت برای شکوفایی کشور ضروری است، نخست وزیر بن چیفلی را به بازنگری در سیاست های مهاجرتی سوق داد. به منظور ایمن سازی کشور در برابر احتمال تهاجم آینده و بهبود اقتصاد متشنج پس از جنگ، برنامه های مهاجرت در مقیاس بزرگ برای افزایش جمعیت کشور ضروری تلقی می شد. اولین دپارتمان مهاجرت استرالیا در سال 1945 تأسیس شد.

 

برای افزایش بیشتر جمعیت، دولت استرالیا با سایر کشورهای اروپایی که در اثر جنگ ویران شده بودند و با کشورهای خاورمیانه در مورد "مهاجرت " و مذاکره کرد. مردم کشورهای اروپای شرقی که توسط اتحاد جماهیر شوروی مورد تهاجم قرار گرفته بودند یا به شکل دیگری وارد بلوک شوروی شده بودند (از جمله لهستان، یوگسلاوی، لتونی، لیتوانی، استونی، اوکراین، چکسلواکی و مجارستان) از جابجایی و آزار و شکنجه گریختند و در سال 1947، دولت استرالیا توافقاتی را با سازمان بین المللی پناهندگان برای اسکان دادن حداقل 12000 آواره در سال از کشورهای بلوک شوروی انجام داد. تا سال 1953دولت استرالیا به بیش از 170000 پناهنده کمک کرد تا به استرالیا مهاجرت کنند. این اولین موج مهاجران اروپایی غیرانگلیسی پس از جنگ بود. پس از ورود آنها به استرالیا، آنها در کمپ ها، مراکز پذیرش و آموزش، مراکز نگهداری یا خوابگاه های کارگری قرار گرفتند و در آنجا از دولت غذا و کمک دریافت کردند. به این پناهجویان جنگ زده زبان انگلیسی آموزش داده شد و به آنها آموزش های حرفه ای داده شد. اکثر این پناهندگان برای انجام کارهای غیر حرفه ای از جمله ساخت و نگهداری خطوط راه آهن و جاده ها، کار در معادن، برداشت نیشکر، چیدن میوه و کار در صنایع تولیدی و ساختمانی به مناطق دورافتاده روستایی فرستاده شدند.

موج دوم مهاجرت در دهه های 1950 و 1960 اتفاق افتاد که شامل کسانی بود که به دنبال شغل و روش زندگی بهتر بودند. از سال 1952 تا 1962، دولت استرالیا در مورد یک سری موافقت نامه های مهاجرتی مذاکره کرد و یک طرح عبور کمکی ارائه کرد که به برخی از مهاجران واجد شرایط اجازه عبور تقریباً رایگان را در ازای کار برای دو سال می داد. این مهاجران عمدتاً از کشورهای اروپایی، عمدتاً از هلند و ایتالیا در سال 1951 بودند، اتریش، بلژیک، آلمان غربی، یونان و اسپانیا در سال 1952 و سوئیس، دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند در سال 1954. تعداد زیادی از مهاجران جنوب اروپا در بازه زمانی 1954 تا 1965 وارد شدند. صنایع کشاورزی همچنین تعداد قابل توجهی از مهاجران را استخدام می کرد. کار تکمیل شده توسط مهاجران در بخش‌های مختلف کمک ارزشمندی به رشد سریع اقتصادی استرالیا بود. بسیاری از صنایع در این دوره به اوج خود رسیدند، به ویژه صنایع ساختمانی و تولیدی، که به کارگران مهاجر متکی شدند. هجوم گسترده مهاجران در سال‌های پس از جنگ، تغییر فرهنگی عمده‌ای را از جامعه‌ای که قبلاً تک‌فرهنگی محور بود به یکی از چند فرهنگی‌ترین جوامع جهان نشان داد. از سال 1945 تا 1960 جمعیت استرالیا تقریباً دو برابر شد، از 7 میلیون به 13 میلیون نفر، که میانگین نرخ رشد سالانه 2.7 درصد در سال بود.

بزرگترین گروه های مهاجر ایتالیایی ها و پس از آن آلمانی ها، یونانی ها و لهستانی ها بودند. در اواسط دهه 1950، زمانی که دولت استرالیا شروع به کاهش سیاست استرالیای سفید خود کرد، یکی از اولین تغییرات این بود که به مهاجران غیر اروپایی این فرصت را داد تا برای شهروندی درخواست دهند. معرفی قانون مهاجرت سال 1966 توسط نخست‌وزیر هارولد هولت بود که به غیراروپایی‌ها با شرایط حرفه‌ای و آکادمیک اجازه می‌داد برای ورود درخواست دهند. دهه 1970 نقطه عطف قابل توجهی در سیاست های رسمی مهاجرت و سیاست های مشابه قبلی بود که به موجب آن انتظار می رفت که تازه واردان آداب و رسوم و فرهنگ استرالیا را بپذیرند. در سال 1973، دولت جدید ، به رهبری نخست وزیر گوف ویتلام، سیاست جهانی مهاجرت را به اجرا درآورد و آغاز یک فرهنگی متنوع را نوید داد. این تغییر اساسی در سیاست به افراد از هر کشوری اجازه داد تا بدون تبعیض بر اساس قومیت، جنسیت یا مذهب، برای مهاجرت به استرالیا اقدام کند.

این سیاست بر تشویق کارگران ماهر و حرفه ای برای درخواست مهاجرت به منظور افزایش ظرفیت تولید استرالیا و سود مستقیم اقتصاد متمرکز بود. موج جدیدی از مهاجرت با ورود اولین پناهندگان آسیایی به عنوان بخشی از برنامه های کمکی امضا شده با سازمان ملل برای فراهم کردن اسکان مجدد در استرالیا برای افرادی که از سختی و آزار و اذیت دولتی در کشورهای دیگر فرار می کنند، آغاز شد. با پایان یافتن جنگ ویتنام، اکثر پناهندگان از جنوب شرقی آسیا آمدند و از آزار و اذیت رژیم های کمونیستی که کنترل منطقه را به دست گرفته بودند، فرار کردند. تا سال 1985 بیش از 75000 پناهجو از آسیای جنوب شرقی به استرالیا آمده بودند. تعداد مهاجران از مناطق آسیایی در طول دهه 1990 به افزایش خود ادامه داد و در سال های 1990-1991 با 60900 مهاجر به اوج خود رسید. تا سال 1998، 33 درصد از همه مهاجرانی که به استرالیا می‌آمدند متولد آسیا بودند. شهرهای بزرگ بخش عمده ای از مهاجرین پس از جنگ را در خود جای دادند. پیشروی اولیه ملبورن در صنعتی شدن، ارتباط نزدیکی با رونق مهاجرت داشت، اما سیدنی در نهایت جذابیت بیشتری پیدا کرد. تأثیر مهاجرت به این دو مرکز محدود نمی شد و در آغاز قرن بیست و یکم جمعیت متولدین خارج از کشور حدود یک سوم کل جمعیت سیدنی و ملبورن را تشکیل می دادند. هر یک از مراکز ایالتی دیگر و مراکز استان های در حال صنعتی شدن نیز سهم خود را از مهاجران دریافت کردند. علاوه بر این، اکثر بحران‌های بزرگ جهانی موج‌های تازه‌ای از مهاجران را به وجود آورده است: آمریکایی‌های جنوبی و مرکزی که از جنگ‌های داخلی یا آزار و اذیت دولت فرار می‌کنند، پناهندگان مجارستانی در حال فرار از عواقب انقلاب مجارستان در سال 1956 هستند و چکسلواکی ها در پی اشغال کشورشان توسط شوروی در سال 1968 به دنبال مهاجرت و ترک کشورشان هستند. سایر پناهندگان از خاورمیانه، افغانستان و چین از دهه 1970 و از بالکان در دهه 1990 وارد شدند. از پایان جنگ جهانی دوم، حدود 600000 پناهنده و آواره به استرالیا آمده اند که بیش از یک دهم کل مهاجران جدید است.

 

در نتیجه، حدود نیمی از جمعیت در خارج از کشور به دنیا آمده اند یا حداقل یک والدین خارجی دارند. پس از آن، سهم مهاجران غیر اروپایی، به ویژه از آسیا، شروع به افزایش کرد. مهاجرت پس از جنگ باعث پیشرفت اقتصادی شد و به هدف مورد نظر خود یعنی افزایش قابل توجه جمعیت استرالیا منجر شد. در سال 2011 اداره آمار استرالیا جمعیت ساکن را بیش از 22 میلیون نفر تخمین زد که حدود یک چهارم آنها در خارج از کشور متولد شده اند. افزایش چشمگیری در جمعیت بومی پس از جنگ جهانی دوم وجود داشت. نرخ کلی افزایش جمعیت طبیعی استرالیا کمتر از نصف میانگین جهانی است و میزان مرگ و میر و زاد و ولد آن نیز کمتر از میانگین جهانی است. جمعیت 65 ساله و بالاتر استرالیا قابل توجه و رو به رشد است و تقریباً یک پنجم جمعیت (بسیاری از جوامع مهاجر و بومی) کمتر از 15 سال دارند.

 


در انتها برای دریافت اطلاعات در خصوص راه های مهاجرت به استرالیا می توانید با شماره های موسسه بین الملی راد تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.