Sweden مواردی که در زمان مهاجرت به سوئد باید بدانید!

 

مهاجرت به سوئد

همانطور که می دانید سوئد از اعضای اتحادیه اروپا و شینگن می باشد. این کشور هر ساله در بین ده کشور برتر دنیا شناخته می شود و به همین دلیل یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا بوده و تعداد بسیار زیادی از افراد از طریق اخذ ویزای تحصیلی سوئد، اخذ ویزای کاری سوئد، اخذ ویزای توریستی سوئد، اخذ ویزای ازدواج سوئد و .. به این کشور مهاجرت می کنند. اما ما در ابتدا در این مقاله میخواهیم به معرفی کشور سوئد از جمله ( مردم سوئد- زبان سوئد- شرایط آب و هوایی سوئد و ..) بپردازیم چرا که داشتن اطلاعات اولیه از هر کشوری پیش از مهاجرت می تواند در تصمیم گیری نهایی افراد برای انتخاب مقصد تاثیرگذار باشد.


 

معرفی کامل سوئد

سوئد، کشوری واقع در شبه جزیره اسکاندیناوی در شمال اروپا است. نام باستانی این کشور Svithiod بود. استکهلم از سال 1523 پایتخت دائمی این کشور بوده است. سوئد بخش بزرگی از شبه جزیره اسکاندیناوی را اشغال کرده است که با نروژ مشترک است. مانند تمام مناطق شمال غربی اروپا، سوئد به دلیل بادهای ​​جنوب غربی و جریان گرم اقیانوس اطلس شمالی، آب و هوای این کشور متغیری رو به سرد دارد. این کشور به عنوان یک کشور مستقل دارای تاریخ پیوسته 1000 ساله است. جامعه سوئد از نظر قومی و مذهبی بسیار همگن است، اگرچه مهاجرت اخیر باعث ایجاد تنوع اجتماعی شده است. از لحاظ تاریخی، سوئد از عقب ماندگی و فقر به یک جامعه فراصنعتی بسیار توسعه یافته و دولت پیشرفته با استاندارد زندگی و امید به زندگی که در بین بالاترین رتبه ها در جهان قرار دارد، ارتقا یافت. سوئد در جنوب غربی فنلاند قرار دارد. خط ساحلی طولانی مرز شرقی کشور را تشکیل می دهد که در امتداد خلیج بوتنیا و دریای بالتیک امتداد دارد. یک تنگه باریک، معروف به صدا Öresund، سوئد را از دانمارک در جنوب جدا می کند. سوئد حدود 1000 مایل (1600 کیلومتر) به سمت شمال و جنوب و 310 مایل (500 کیلومتر) به شرق و غرب امتداد دارد. شمال نورلند یکی از بزرگ‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین مناطق است که حدود سه پنجم کل کشور را پوشش می‌دهد. این منطقه دارای سطحی موج‌دار از تپه‌ها و کوه‌های گرد، دریاچه‌های بزرگ و دره‌های رودخانه‌ای وسیع است. در غرب کوه های کولن قرار دارد که از طریق آن مرز سوئد و نروژ مشخص می شود. خط ساحلی سوئد معمولاً صخره‌ای است و صدها جزیره کوچک و گاهی جنگلی دارد. رودخانه‌های اصلی کشور از کوه‌های نورلند سرچشمه می‌گیرند و عمدتاً به سمت جنوب شرقی با آبشارها و تند آب‌ها جریان دارند و به خلیج بوتنیا یا دریای بالتیک می‌ریزند.

 

 آب و هوای سوئد

حدود 15 درصد از این کشور در دایره قطب شمال قرار دارد. تقریباً از اواخر ماه مه تا اواسط ژوئیه، نور خورشید به صورت شبانه روزی در شمال دایره قطب شمال می تابد و از سوی دیگر، در اواسط دسامبر، استکهلم تنها حدود 5.5 ساعت نور روز را تجربه می کند. در مناطق شمالی لاپلند، تقریباً 20 ساعت تاریکی مطلق وجود دارد سوئد با توجه به موقعیت جغرافیایی شمالی آن (در عرض جغرافیایی بخش هایی از گرینلند و سیبری) از آب و هوای مطلوبی برخوردار است. از جنوب غربی، بادهای کم فشار اقیانوس اطلس در هوای گرم شده توسط جریان اقیانوس اطلس شمالی می وزد و آب و هوا را ملایم اما متغیر می کند. در جنوب سوئد،بارش برف نامنظم است و میانگین دمای ژانویه بین 23 تا 32 درجه فارنهایت متغیر است. میانگین دمای جولای در هاپارندا 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) و در مالمو 63 درجه فارنهایت (17 درجه سانتیگراد) است. اواخر تابستان و پاییز بارانی‌ترین فصل‌ها هستند، اما بارندگی در طول سال کاهش می‌یابد. میانگین بارندگی سالانه حدود 24 اینچ (600 میلی متر) است. 

 

مردم سوئد

گرچه گروه‌های مختلف مهاجران در طول قرن‌ها بر فرهنگ سوئد تأثیر گذاشته‌اند، جمعیت از نظر تاریخی به طور غیرمعمولی از نظر نژاد، زبان و مذهب همگن بوده است. تنها از زمان جنگ جهانی دوم است که تغییرات قابل توجهی در الگوی قومی رخ داده است. از سال 1970 تا اوایل دهه 1990، مهاجرت خالص حدود سه چهارم رشد جمعیت را به خود اختصاص داده است. تا کنون، بیشتر مهاجران از کشورهای همسایه شمال اروپا آمده اند، که سوئد با آنها بازار کار مشترکی دارد. در دهه 1980، سوئد شروع به پذیرش تعداد فزاینده ای از پناهجویان از کشورهای آسیایی و آفریقایی مانند ایران، عراق، لبنان، ترکیه، اریتره و سومالی و همچنین از کشورهای آمریکای لاتین که تحت حکومت های سرکوبگر بودند، کرد. سپس از سال 2010 تا 2014 تعداد پناهجویان در سوئد به طور چشمگیری افزایش یافت و در سال 2014 به بیش از 80000 نفر رسید و این تعداد در سال 2015 به بیش از 160000 نفر رسید. بسیاری از این افراد در حال فرار از جنگ داخلی سوریه بودند. از آغاز آن درگیری، سوئد به هر سوری متقاضی پناهندگی (در مجموع حدود 70000 نفر) اجازه اقامت داده بود. بنابراین، تا سال 2016، از هر شش ساکن سوئد، یک نفر در خارج از این کشور متولد شده بود، و سوئد، با احساس فشار هجوم گسترده مهاجران، محدودیت‌های مهاجرتی جدید و سخت‌گیرانه‌تری را وضع کرد. سوئد دارای دو گروه اقلیت از ساکنان بومی است: مردم فنلاندی زبان شمال شرقی در امتداد مرز فنلاند، و جمعیت سامی (لاپ) با حدود 15000 نفر که در سراسر شمال سوئد پراکنده شده اند. 

 

زبان مردم سوئد

سوئدی، زبان ملی سوئد و زبان مادری تقریباً نه دهم جمعیت است که یک زبان نوردیک است. این زبان متعلق به زیرگروه ژرمنیک شمالی (اسکاندیناوی) از زبان‌های ژرمنی است و به زبان‌های دانمارکی، نروژی، ایسلندی و فارویی نزدیک است. گاهی اوقات تحت تأثیر آلمانی قرار گرفته است، اما برخی از کلمات را نیز از فرانسوی، انگلیسی و فنلاندی به عاریت گرفته است. یک زبان استاندارد رایج بیش از 100 سال است که استفاده می شود. گویش‌های سنتی استان‌ها، اگرچه از طریق تأثیر آموزش و رسانه‌های جمعی به سرعت یکسان شده‌اند، هنوز هم به طور گسترده استفاده می‌شوند. سوئدی نیز توسط حدود 300000 فنلاندی-سوئدی صحبت می شود. در حال حاضر حدود 200 زبان در سوئد به دلیل وجود مهاجران و پناهندگان صحبت می شود.

 

 مذهب در سوئد

آثار و مکان‌های باستان‌شناسی ماقبل تاریخ از جمله قبرها و کنده‌کاری‌های صخره‌ای نشانه‌ای از نظام باستانی اعتقادات مذهبی در سوئد در دوران پیش از مسیحیت است. سوئد در قرن یازدهم مسیحیت را پذیرفت و برای نزدیک به 500 سال کاتولیک رومی دین برتر بود. همانطور که اولین امواج اصلاحات پروتستان در اواسط دهه 1500 اروپا را درنوردید، لوترییسم در سوئد حاکم شد و مسلط باقی ماند. کلیسای انجیلی لوتری سوئد تا سال 2000 کلیسای رسمی دولتی بود و بین سه پنجم تا دو سوم جمعیت همچنان اعضای این کلیسا هستند. از اواخر دهه 1800 تعدادی کلیسا مستقل پدید آمدند. با این حال، اعضای آنها می توانند به کلیسای سوئد نیز تعلق داشته باشند.مهاجرت باعث افزایش پیوسته اعضای ادیان کاتولیک رومی، ارتدکس یونانی و مذاهب اسلامی شده است. یهودیت قدیمی ترین دین جهانی غیر مسیحی این کشور است که از سال 1776 در سوئد انجام می شود. پس از مسیحیت، اسلام بزرگترین دین در سوئد است، با حدود 100000  جمعیت در آغاز قرن بیست و یکم، اگرچه تعداد سوئدی‌های دارای میراث مسلمان تقریباً سه برابر این تعداد بود.

 

الگوهای اسکان

اکثریت جمعیت سوئد که نسبت به مساحت آن کم است، در یک سوم جنوبی کشور زندگی می کنند و بیشتر این افراد در شهرها زندگی می کنند. Götaland و Svealand دو جنوبی ترین منطقه سنتی سوئد، نام خود را از قبیله های کوچک ماقبل تاریخ که در مرکز سوئد ساکن بودند، گرفته اند. تفاوت های خاصی در لهجه های رایج در این دو منطقه باقی مانده است. اسکانه به عنوان منطقه ای خاص شناخته می شود که به دلیل غذای غنی و مهمان نوازی آن مورد توجه قرار می گیرد. نورلند وسیع بعداً توسط سوئدی ها مستعمره شد و جمعیت آن به مراتب کمتر از مناطق جنوبی و مرکزی است. در طول قرن نوزدهم، اصلاحات ارضی به تدریج جوامع روستایی را منحل کرد، زمین های کشاورزی را یکپارچه کرد، عوام را تقسیم کرد و مزارع را پراکنده کرد. اصلاحات به نفع نوسازی کشاورزی بود. سکونتگاه ها در امتداد سواحل دریاها و سواحل دریاچه ها رشد کردند و شهرهای داخلی به عنوان بازار در مناطق قدیمی کشاورزی و معدن به وجود آمدند. در کشور و در جوامع حومه شهر، خانه ها اغلب با رنگ قرمز سنتی با رنگ ساخته شده از موادی که از سال 1700 در معدن مس در فالون تولید شده است، رنگ آمیزی می شوند. رشد شهری در سوئد به دنبال صنعتی شدن بوده است. مکان یابی مکان های شهری جدید به شدت تحت تأثیر توسعه شبکه راه آهن و بهره برداری از منابع طبیعی شمال سوئد قرار گرفت. در حال حاضر نزدیک به نه دهم جمعیت در مراکز شهری زندگی می کنند. تا سال 1870 بیش از 10 درصد جمعیت شهرنشین نبودند. اکثریت قریب به اتفاق مردم در مثلث استکهلم-گوتنبرگ-مالمو و در امتداد ساحل شمال استکهلم زندگی می کنند. دوره رشد سریع اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم باعث مهاجرت چشمگیر از روستاها و شهرهای کوچکتر در سراسر سوئد به مراکز بزرگ شهری شد. بسیاری از جوامع با ترک مردم جوان و تحصیلکرده برای بهبود زندگی خود دچار کاهش جمعیت شدند. این روند اقدامات متقابلی را از سوی دولت به همراه داشت، از جمله یارانه برای شرکت‌ها در شمال و جنوب شرقی سوئد و انتقال سازمان‌های دولتی از استکهلم به مراکز دورافتاده.

 

اقتصاد و منابع موجود در سوئد

بسیاری از افراد برای دستیابی به اهداف و شرایط اقتصادی و کاری مناسب اقدام به مهاجرت می کنند و همانطور که می دانید انواع راه های مهاجرتی پرطرفدار می توان به اخذ ویزای سرمایه گذاری سوئد و همچنین اخذ ویزای کاری سوئد اشاره کرد.  اگر شما هم از آن دسته متقاضیان یافتن شغل و کسب درآمد در سوئد هستید بهتر است پیش از اقدام با شرایط اقتصادی این کشور آشنا باشید. از این رو در ادامه قصد داریم به توضیح شرایط اقتصادی سوئد و منابع موجود در این کشور بپردازیم.

 

اقتصاد سوئد

سرانه تولید ناخالص ملی سوئد  GNP یکی از بالاترین ها در جهان است، اما مالیات های آن نیز همینطور است. اکثر شرکت‌ها مالکیت خصوصی و بازار محور هستند، اما وقتی پرداخت‌های انتقالی مانند حقوق بازنشستگی، بیمه درمانی و کمک هزینه فرزندان لحاظ شود، تقریباً سه پنجم تولید ناخالص داخلی GDP از طریق بخش دولتی می‌گذرد. هزینه های آموزش، مراقبت های بهداشتی و مراقبت از کودکان در درجه اول از طریق مالیات تامین می شود. با این حال، دخالت دولت در توزیع درآمد ملی در دو دهه آخر قرن بیستم کاهش یافت. سوئد با ارزش صادرات حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی خود، برای حفظ استاندارد زندگی خود به شدت به تجارت آزاد بین المللی وابسته است. در سال 1991 سوئد واحد پول خود، کرون را به واحد ارز اروپا، یورو جایگزین کرد ، اما در سال 1992 سوئد پیوند خود را با Ecu کنار گذاشت و اجازه داد ارزش کرون شناور شود. واحد پول سوئد حتی پس از عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا EU در سال 1995 مستقل باقی ماند. در سال 1999 هیئت اجرایی Riksbank سوئد برای تعیین سیاست پولی و حفظ ثبات قیمت تاسیس شد. سوئد همچنین باید با مشکلات رقابت پذیری که باعث شده صنعت سرمایه گذاری بسیار بیشتری در خارج از کشور داشته باشد، کنار بیاید. بیشتر شرکت‌های صنعتی بزرگ سوئد فراملیتی هستند و برخی افراد بیشتری را در خارج از کشور به کار می‌گیرند تا در سوئد، جایی که هزینه‌های تولید بالاست. 

 

کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری 

فصل رشد در سوئد از حدود 240 روز در جنوب تا 120 روز در شمال متغیر است. کمتر از یک دهم سطح زمین سوئد زیر کشت است. بیشتر زمین های قابل کشت در جنوب سوئد یافت می شود، اما زمین های زراعی تا دایره قطب شمال وجود دارد. گندم، جو، چغندر قند، دانه های روغنی، سیب زمینی و سبزیجات اصلی در جنوب غالب هستند، در حالی که در شمال یونجه و سیب زمینی محصولات اصلی هستند. در سوئد پروش دام بیشتر تز کشاورزی رونق دارد. حدود نیمی از زمین های جنگلی سوئد خصوصی، حدود یک چهارم آن متعلق به شرکت و حدود یک چهارم مالکیت عمومی دارد. جنگل کاری در گذشته برای کشاورزان شغل تکمیلی زمستانی بود اماامروزه جنگلداری در تمام طول سال توسط نیروی کار و ماشین آلات بزرگ و مدرن انجام می شود. از اواخر قرن نوزدهم، جنگل‌داری در سوئد بر اساس عملکرد پایدار انجام می‌شود و روش های مدرن جنگلداری در مقیاس بزرگ مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و اصلاحات عمده ای در دهه 1990 انجام شد. در اواسط دهه 1990، نقشه برداری و فهرستی کامل از زیستگاه های جنگلی کلیدی برای شناسایی مناطق با ارزش تنوع زیستی بالا انجام شد. ماهیگیری بخش کوچکی از اقتصاد سوئد را اشغال می کند. سوئد از طریق قراردادهای بین المللی، برخی از مناطق ماهیگیری سنتی خود را در دریای شمال از دست داده است.

 

 منابع و قدرت 

چوب، سنگ معدن فلزی اقتصاد صنعتی سوئد را تشکیل می دهد. کشور فاقد سوخت های فسیلی است و باید برای تامین نیازهای خود به واردات متکی باشد. نیروی هیدروالکتریک به میزان بالایی استفاده می شود، اما تنها حدود نیمی از انرژی الکتریکی مورد نیاز را تامین می کند. سوئد به خوبی از منابع معدنی برخوردار است. ذخایر عظیم سنگ آهن دولتی در لاپلند در پایان قرن نوزدهم برای صادرات باز شد. در منطقه بولیدن نورلند طیف وسیعی از فلزات از جمله طلا، مس، سرب و روی استخراج می شود. ذخایر مس، نقره و سنگ آهن در مرکز سوئد یا تا حد زیادی تمام شده اند یا استخراج آنها سودآور نیست. 

 

 دارایی، سرمایه گذاری 

سیستم بانکی سوئد تحت سلطه تعداد کمی از بانک های تجاری بزرگ است. بانک صادرکننده بانک مرکزی سوئد و واحد پول این کشور کرون سوئد است. همچنین بانک های پس انداز، بانک های تخصصی و بانک های خارجی در سوئد فعال هستند. 

 

تجارت سوئد

صادرات حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی سوئد را تشکیل می دهد. در این کشور تاکید از صادرات مواد خام و محصولات نیمه ساخته شده (خمیر کاغذ، فولاد، چوب اره شده) به کالاهای تمام شده، تحت سلطه محصولات مهندسی (خودرو، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات نیروگاه برق آبی) و به طور فزاینده ای، فناوری پیشرفته و بیوتکنولوژی شیمیایی تغییر کرده است. آلمان، بریتانیا، نروژ، فنلاند و دانمارک با هم حدود دو پنجم بازار صادرات سوئد را تشکیل می دهند. تنوع واردات بیشتر از صادرات است. قبل از دهه 1980 نفت مهمترین واردات بود و بیش از یک چهارم ارزش کل را به خود اختصاص می داد. تقریباً نیمی از واردات محصولات مهندسی (شامل وسایل نقلیه موتوری، ماشین‌های تجاری و تجهیزات کامپیوتری) است. از جمله مواد غذایی وارداتی می توان به قهوه، چای، میوه و ماهی اشاره کرد. مواد شیمیایی و منسوجات از دیگر گروه های کالاهای وارداتی هستند. آلمان تامین کننده اصلی کالاهای وارداتی سوئد است و پس از آن هلند، نروژ، دانمارک، بریتانیا و فنلاند قرار دارند.

 

مالیات، حمل و نقل و امنیت در سوئد

افرادی که قصد مهاجرت از طرق مختلف به سوئد را دارند از جمله اخذ ویزای کاری سوئد، اخذ ویزای تحصیلی سوئد و یا اخذ ویزای سرمایه گذاری سوئد باید از سیستم مالیاتی این کشور اطلاعات کافی را داشته باشند بنابراین ما در این نوشتار به توضیح در مورد کار و مالیات در سوئد و همچنین سیستم حمل و نقل در این کشور و امنیت در سوئد پرداخته ایم.   

 

خدمات 

بیش از یک سوم سوئدی هادر بخش خدمات کار می کنند. علاوه بر این، در اوایل قرن بیست و یکم، صادرات خدمات از جمله خدمات تجاری و خدمات مشاوره فناوری به طور قابل توجهی بیشتر از صادرات کالا بود. صنعت توریست نیز نقش مهمی در اقتصاد سوئد دارد.


 

 برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های موسسه بین المللی راد تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.