اقتصاد آلمان


آلمان یکی از کشورهای اروپایی میباشد و دارای یکی از معدود کشورهای جهان است که در دوران بحران اقتصادی؛ دچار بحران اقتصادی نبود ویکی از با ثبات ترین اقتصادها را به خود اختصاص داده است. علاوه بر ثبات اقتصادی بسیار بالا، امنیت خوب و رفاه اجتماعی بالا و همچین تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان، از عواملی هستند که افراد به مهاجرت به آلمان تشویق میشوند.
کسانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند همواره به این موضوع که این کشور از نظر بازار کار بسیار مناسب است می اندیشند و همین مسئله باعث جذب افراد نسبت به مهاجرت به آلمان میباشد. بازار کار مناسب آلمان ناشی از اقتصاد درست در آلمان میباشد در این مقاله قصد داریم که در مورد اقتصاد آلمان اطلاعات بیشتری را در اختیار علاقه مندان به مهاجرت به آلمان قرار دهیم.
اقتصاد آلمان بعد از جنگ جهانی دوم به وضع بسیار وحشتناکی دچار شده بود به طوری که حتی تولید غذا نیز به دلیل عواقب بعد از جنگ دچار مشکل بود . و تا مدتها این کشور جیره بندی مواد غذایی را تجربه کرد .  اما هم اکنون اقتصاد آلمان جز پویا ترین اقتصادهای جهان میباشد . بسیاری از تحلیل گران مسایل اقتصادی سه عامل زیر را باعث بهبود اقتصاد آلمان میدانند :
این سه عامل عمده  که در این میان اثرگذار بودند. 1-  رفرم پولی و دیگری 2- حذف  کنترل‌های قیمتی که هر دوی این‌ها در سال ۱۹۴۸ و در یک دوره چندهفته‌ای روی داد و 3- د کاهش نرخ‌های نهایی مالیاتی در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ بوده است ( برگرفته از مجله دنیای اقتصاد شماره 1912)
هم اکنور آلمان دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد، و سطح بالا از نوآوری است. این کشور ( آلمان ) بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپا را دارا میباشد . نرخ بیکاری در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی عموما کمتر میباشد. این کشور معمولا میزبان نیروهای کاری سایر کشورهای اروپایی و غیر اروپایی میباشد .
در مورد اقتصاد کشور آلمان همین بس که بگوییم که از بین 500 شرکت برتر دنیا از لحاظ سرمایه تقریبا 40 شرکت در آلمان میباشد که میتوان از این شرکتها به اسامی زیر بسنده کرد :
شرکت فولکس واگن
شرکت دایملر
شرکت زیمنس  و ....
آلمان چهارمین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است و بزرگترین صادر کننده کالا (از نظر درآمد) و دومین کشور واردکننده کالا در جهان میباشد. آلمان به جز ذغال سنگ معادن نسبتاً کوچک سنگ آهن، بوکسیت، سنگ مس، نیکل، قلع، نقره، پتاس و نمک ذخایر طبیعی نسبتاً کمی دارد و شدیداً به واردات مواد اولیه متکی است. در آلمان صنایع زیادی فعالند، از جمله  صنایعی چون الکتریکی، مکانیکی، مواد شیمیایی، منسوجات، غذایی و وسایل نقلیه.  در کشور آلمان از سال ۱۹۸۰ رشد کلانی در صنایع تکنولوژی پیشرفته روی داده‌است. کارخانه‌های اتوموبیل‌سازی بنز، بی. ام؛ و و فولکس واگن محصولات خود را در تمام دنیا عرضه می‌کنند. مهمترین صادرات این کشور وسایل نقلیه موتوری و وسایل الکتریکی میباشد .
چنانچه در مورد مهاجرت به آلمان و همچنین تحصیل در آلمان نیاز به مشاوره بیشتر دارید میتوانید با مشاورین موسسه راد تماس گرفته و از مشاوره های آنان بهره مند شوید.