بررسی ادامه تحصیل و کار پزشکان در خارج از کشور

همزمان با اعزام دانشجویان برای تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی به خصوص جهت تحصیل رایگان موسسه بین المللی راد خدماتی را نیز در اختیار پزشکان قرار میدهد

تا بتوانند که بهترین مقصد را برای ادامه تحصیل و هم چنین کار در کشورهای مختلف انتخاب نمایند؛ بدین منظور توصیه میکنیم که پزشکان محترم این نوشتار را تا انتها مطالعه نمایند و مقایسه ای که بین کشورهای مختلف از نظر تحصیل و کار برای پزشکان انجام شده را مطالعه نمایند تا بهترین گزینه برای مهاجرت را بتوانند در پیش گیرند. و برای مشاوره بیشتر با مشاوران موسسه بین المللی راد تماس برقرار نمایند.

پزشکی یکی از رشته هایی است که معمولا ادامه تحصیل دادن در رشته های تخصصی پزشکی در کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین در استرالیا با فراز و نشیب هایی همراه میباشد بدین معنی که یک پزشک ایرانی نمیتواند به راحتی در یک کشور دیگر ادامه تحصیل دهد . بدین علت که پزشکی رشته حساسی میباشد و معمولا در هر کشوری  برای وارد شدن به دوره تخصص و یا وارد شدن به بازار کار در آن کشور باید در امتحاناتی شرکت کرد و با موفقیت امتحانات را گذراند .
در این نوشتار سعی کرده ایم تا در چند کشور این روند را توضیح دهیم و نهایتا بهترین راه ها را برای ادامه تحصیل و کار پزشکان در خارج از کشور را پیشنهاد دهیم .


بررسی ادامه تحصیل و کار پزشکان در کشور انگلستان:
انگلستان یکی از کشورهایی هست که برای ادامه تحصیل و همچنین کار کردن و اخذ ویزای کاری نزد پزشکان بسیار محبوب میباشد. برای پزشکان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در انگلستان را دارند و یا قصد دارند که وارد بازار کار انگلستان شوند باید امتحاناتی با نام اختصاری  PLAB   را بگذرانند، PLAB   در واقع اختصار کلمه (Professional and Linguistic Assessments Board  ) میباشد و پشت سر گذراندن موفقیت آمیز آزمون PLAB  در انگلستان به منزله نشان دادن دانش کافی و توانائیهای لازم پزشکان خارجی برای اشتغال به عنوان پزشک در این کشور است. یعنی وقتی پزشکی از ایران به انگلستان مهاجرت میکند حتما باید این آزمون را بگذراند تا به عنوان یک پزشک مورد قبول واقع شود.  بعد از  گذراندن این امتحان ابتدا شخص باید در مرکزی به نام  شورای عمومی پزشکی (General Medical Council ) که به اختصار به آن GMC   گفته میشود ثبت نام کند و مدارک خود را تحویل این مرکز دهد. این مدارک شامل مدارک تحصیلی ، گواهی قبولی در آزمون  PLAB  و همچنین مدرک آیلس ( نمره آیلس باید 7 و بالاتر باشد ) میباشد . بعد از تحویل این مدارک به شخص شماره پزشکی یا همان نظام پزشکی اعطا میشود و شخص میتواند وارد دوره های تخصص شود و یا این که جذب بازار کار گردد و به عنوان یک پزشک مشغول به کار گردد. در نظر داشته باشید که دوره تخصص در انگلستان نه تنها رایگان میباشد بلکه حتی در بسیاری موارد به دانشجوی دوره تخصص حقوقی نیز اختصاص داده میشود.
امتحان PLAB  دارای دو بخش است که به آن PLAB 1  و PLAB 2  میگویند  که شخص بعد از قبولی در آزمون PLAB1 میتواند در آزمون  PLAB2  شرکت نماید . لازم به ذکر است که برای شرکت در این آزمون نیز ارائه مدرک آیلس الزامی میباشد.
آزمون PLAB1  را میتوان در خارج از انگلستان نیز شرکت کرد ولی برای شرکت در آزمون PLAB2  شخص حتما باید در انگلستان حضور داشته باشد ( بدین علت که موارد امتحانی این آزمون به صورت بالینی میباشد) . مسئله چالش برانگیز برای پزشکان در این مورد این است که چگونه و از چه راهی باید شخص وارد انگلستان شود تا بتواند در این آزمون شرکت کند چون تنها کسانی میتوانند برای این آزمون وارد انگلستان شوند که یکی از شرایط زیر را داشته باشند
•    شخص یک بریتانیایی باشد و از یک دانشگاه در خارج از بریتانیا فارغ التحصیل شده باشد.
•    شخص مورد تایید شورای عمومی پزشکی (General Medical Council ) باشد.
•    دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مرتبط باشید.
در غیر این صورت معمولا به شخص مجوز شرکت در این آزمون داده نخواهد شد. معمولا پزشکان ایرانی با ویزای تحصیلی و اقامت تحصیلی وارد انگلستان شده و بعد از گذراندن آزمون وارد بازار کار میگردنند و یا  این که در دوره تخصص به تحصیلات خود ادامه میدهند.
برای مشاوره بیشتر در این زمینه میتوانید با مشاورین موسسه بین المللی راد تماس گرفته و از راهنماییهای آنان بهره مند شوید.


بررسی ادامه تحصیل و کار پزشکان در آمریکا
پزشکانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت نمایند باید بدانند که برای این که مدرک آنها مورد تایید کشور آمریکا باشد باید در آزمونی شرکت نمایند و آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند تا مدرک آنها مورد تایید آمریکا باشد و در خاک آمریکا اجازه طبابت داشته باشند . نام این آزمون USMLE  میباشد که در واقع خلاصه کلمات آزمون صدور مجوز پزشکی در ایالات متحده آمریکا (United States Medical Licensing Examination ) میباشد. این آزمون از سه مرحله تشکیل شده است . که برای شرکت در مرحله اول و بخشی از مرحله دوم میتوان در کشورهای نزدیک به ایران (مانند ترکیه ) اقدام به ثبت نام نمود ولی برای ادامه بخشها حتما باید شخص داخل خاک آمریکا باشد . مراحل امتحان USMLE  به صورت زیر است:
1)     USMLE STEP 1
2)    USMLE STEP 2   
i.    STEP 2 CK
ii.    STEP 2 CS
3)    USMLE STEP 3
مرحله اول امتحان USMLE  شامل اطلاعات علوم پایه میباشد که معمولا دانشجویان پزشکی ایرانی در 4 ترم اول دوران تحصیل خود در دانشگاه آشنا میشوند و بیشتر شامل مطالبی چون آناتومی و فیزیولوژی و ... میباشد
مرحله دوم امتحان USMLE  و البته بخش اول آن یعنی STEP2 CK شامل امتحانات بالینی میباشد مسئله ای که در این قسمت امتحان وجود دارد این است که حتما شخص باید برای گذراندن این آزمون  از 100 امتیاز کل آزمون ، 90 امتیاز را کسب کند که این مسئله کمی دشوار به نظر میرسد.
بخش دوم آزمون  یعنی STEP2 CS    کمی دشوارتر است و مستلزم ارتباط مستقیم پزشک با بیمار و معاینه بیمار در حالت اورژانسی میباشد.
در صورتیکه تا این مرحله آزمون USMLE  گذرانده شود به شخص اجازه کار در داخل آمریکا داده خواهد شد بدین معنی که شخص میتواند در داخل خاک آمریکا طبابت نماید . و مرحله بعدی آزمون یعنی STEP3  مخصوص کسانی میباشد که میخواهند در آمریکا در دوره های تخصص شرکت نمایند که در این صورت باید این قسمت از آزمون را نیز باید با موفقیت پشت سر بگذارند . این مرحله شامل مدیریت کردن یک بیمار تا بهبودی کامل بیمار میباشد. و آزمون توسط کامپیوتر انجام میشود بنابراین هر تصمیم اشتباه بر روی آزمون تاثیر میگذارد . توجه داشته باشید که برای موفقیت در آزمونهای USMLE  آمریکا شخص باید به زبان انگلیسی مسلط باشد، به خصوص در مراحلی که ارتباط مستقیم با بیمار برقرار میشود.
نکته دیگری که لازم است به آن توجه نماییم این است که زمانی که شخص با موفقیت STEP2  را پشت سر میگذارد ، اجازه طبابت در خاک آمریکا را دارد و این بدین معنا نیست که به آنان ویزای کاری H1  داده خواهد شد. بلکه شخص باید برای دریافت ویزای H1  از روشهای معمول اقدام نماید.


بررسی ادامه تحصیل و کار پزشکان در استرالیا
پزشکان برای ادامه تحصیل در استرالیا و یا برای این که به عنوان یک پزشک جذب بازار کار استرالیا شوند حتما باید در ابتدا به عنوان پزشک عمومی ثبت نام (Register ) کنند . که این کار به دو صورت انجام میشود که در ادامه هر دو روش آن توضیح داده میشود.
برای ثبت نام به عنوان پزشک در استرالیا ، شخص حتما باید دارای مدرک آیلس با نمره 7 باشد ( توجه بفرمایید که هیچ کدام از مهارتهای آیلس نباید کمتر از 7 باشد) و باید در امتحانات AMC  شرکت نماید و با موفقیت این امتحانات را بگذراند . قابل ذکر است که امتحانات AMC  در دو مرحله برگزار میشود . مرحله اول آن به صورت تئوری میباشد و در کشورهای مختلفی این امتحانات برگزار میشود ولی مرحله دوم به صورت عملی میباشد و فقط باید داخل خاک استرالیا باشید . بسیاری از پزشکان برای شرکت در مرحله دوم این آزمون در کلاسهای آمادگی این آزمون که در برخی از دانشگاه ها  (مانند دانشگاه موناش ) برگزار میشود شرکت میکنند و دوره هایی را مانند دوره های انترنی میگذرانند؛ تا بتوانند در آزمون موفق شوند. بدیهی است که شرکت در این دروه ها دارای هزینه هایی نیز میباشد. بعد از این مرحله با در دست داشتن مدرک AMC   و مدرک آیلس شخص میتواند یک کارفرما در استرالیا داشته باشد و ویزای کاری دریافت نماید. به این روش که توضیح داده شد روش ثبت نام غیر مشروط (Full Medical Registration )  میگویند .
و اما روش دوم ، ثبت نام مشروط (Conditional Medical registration ) میگویند که در این حالت شخص 2 تا 3  سال فرصت دارد تا  هر زمان آمادگی لازم را به دست آورد در آزمون AMC  شرکت نماید.
لازم به ذکر است که پزشکان برای اقامت دائم باید از روش اول امور خود را پیگیری نمایند.
انواع ویزاهایی که برای پزشکان صادر میشود به شرح زیر میباشد:
الف ) ويزاهای موقت
ویزای Temporary Business ( ساب کلاسه  457 )
ویزای Medical Practitioner  ( ساب کلاسه 422 )
ویزای Occupational Trainee ( ساب کلاسه 442 )

نکته مهم در مورد این ویزاها این است که  ويزا های موقت احتياج به يک اسپانسر یعنی یک شخص حقوقی دارد ، که  با این شخص حقوقی برای کار یک قرارداد تنظیم شده باشد و یا این که برای گذراندن دوره های آموزشی رسمی این ویزاها صادر میشود ( که در این صورت سازمانی که دروه را برگزار میکند اسپانسر تلقی میشود .)
در این نوع ویزاها پس از طی دوره موقت ويزا و اخذ کليه گواهی نامه ها همگی امکان تبدیل به ویزاهای دائم را دارا هستند.
ب ) ويزاهای دائم
ويزای  Employer Nomination Scheme ( ساب کلاسه 856 )
این ویزا مخصوص پزشکانی است که در سيستم نظام پزشکی ثبت نام و تاييد شده اند و یک اسپانسر جهت استخدام دائم آنها موافقت کرده و قراردادهای لازمه منعقد شده است .
ويزای Regional Sponsored Migration ( ساب کلاسه 857 )
این ویزا مخصوص پزشکانی است که در سيتستم نظام پزشکی ثبت نام و تاييد شده اند و يک اسپانسر جهت استخدام دائم يا موقت وجود دارد که فقط در مناطق حومه شهری میباشد و پيشاپيش با استخدام آنها موافقت کرده است.
ويزای General Skilled Migration ساب کلاسه 175
این ویزا مخصوص پزشکانی میباشد که کليه مدارک و تاييديه لازم را از نظام پزشکی دريافت کرده و  هيچ اسپانسر يا موقعيت شغلی پيشاپيش در اختيار ندارند اين نوع ويزا معروف ترين و پرطرف دارترين ويزای مهاجرت ميباشد  بدین علت که بعد از دريافت آن هيچ گونه محدوديت زمانی يا مکانی يا کاری يا تحصيلی جهت ادامه زندگی متقاضی و ورود و خروج شخص از کشور وجود ندارد. بعد از دریافت اين ويزا شخص اقامت دائم کشور استراليا را کسب خواهد کرد و بعد از 3 الی 5 سال میتواند برای دریافت پاسپورت استرالیایی اقدام نماید. طبیعتا دریافت این ویزا با محدودیتهایی همراه میباشد .


بررسی ادامه تحصیل و کار پزشکان در آلمان
کشور آلمان به این علت که برترین اقتصاد حوزه اروپا محسوب میشود همواره مورد توجه بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند میباشد. در این میان پزشکان نیز بسیار مشتاق هستند که برای تحصیل و کار به کشور آلمان مهاجرت کنند . در این نوشتار سعی خواهیم کرد که چگونگی ادامه تحصیل پزشکان به خصوص در دوره های تخصص را بررسی نماییم. طبق قوانین کشور آلمان، پزشکانی که تبعه‏ ی اتحادیه‏ ی اروپا نیستند و فارغ‏ التحصیل پزشکی‏ عمومی از خارج از اتحادیه‏ ی اروپا هستند، با قوانینی که شامل حال پزشکان آلمانی و پزشکان تبعه‏ ی کشورهای اتحادیه‏ ی اروپا می‏شود، متفاوت است. در مورد پزشکان ایرانی نیز چنین هست و پزشکانی که آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند در واقع دو راه پیش رو دارند . اولین گزینه که بسیار محبوب میباشد و بسیاری از پزشکان در این مورد معمولا تحقیق میکنند، ادامه‏  تحصیل در مقاطع تخصص بالینی یا کلینیکال در رشته‏ های مختلف میباشد و گزینه دوم  ادامه‏ تحصیل در مقطع دکترا یا (PhD) در رشته‏ های پایه‏ ی علوم پزشکی در دانشگاه‏های مختلف آلمان است که هرکدام از آن‏ها شرایط خاص خود را دارد و سیستم ورود به آن متفاوت است. مدرک دکتری پزشکان ایرانی در هنگام ارزیابی در آلمان معادل کارشناسی ارشد ارزیابی میشود و فارغ التحصیلان پزشکی در ایران میتوانند در رشته مختلف مرتبط با پزشکی ادامه تحصیل دهند و مدرک PhD   را دریافت نمایند.
همان طور که گفته شد گزینه اول یعنی تحصیل در دوره های تخصص پزشکی در آلمان بسیار محبوب است و بسیاری از پزشکان و دندان پزشکانی که از ایران فارغ ‏التحصیل شده ‏اند، علاقه دارند تخصصی از دانشگاه ‏های آلمان دریافت کنند، و با توجه به این‏که دوره ‏های تخصص پزشکی در آلمان، برخلاف رشته‏ های علوم پایه‏ ی پزشکی به زبان آلمانی است و نه به زبان انگلیسی، آشنایی با زبان آلمانی لازم و ضروری است. و متقاضیان باید مدرک C1  آلمانی را داشته باشند .
زمانی که یک پزشک می‏خواهد وارد سیستم تخصص آلمان شود و پذیرش بگیرد، باید چند مرحله طی شود ، مرحله‏ ی اول گرفتن پذیرش از یک بیمارستان یا کلینیک است. یعنی یک پزشک متخصص و پروفسوری که بر اساس قوانین آلمان، اجازه ‏ی گرفتن دستیار یا رزیدنت را دارد، باید حاضر شود شخص را به عنوان دستیار یا رزیدنت خود، در کلینیک، بیمارستان و یا مطب خود بپذیرد. به این ترتیب، اولین مرحله، گرفتن پذیرش از پروفسور یا استاد مربوطه در یک کلینیک یا بیمارستان است. یعنی یک پزشک ایرانی وقتی می‏خواهد در آلمان وارد سیستم تخصصی بشود، باید از کلینیک یا بیمارستان پذیرش گرفته شود و این مدرک را در دست داشته باشد، و سپس وارد مرحله بعدی شود . مرحله بعدی، گرفتن اجازه‏  کار طبابت یا اجازه‏  کار پزشکی در آن بیمارستان و کلینیک خاص است. یعنی باید به اداره‏  مربوطه در آن ایالت مراجعه شود تا اجازه کار دریافت گردد. قدم سوم، بعد از گرفتن این دو مدرک، مراجعه به اداره‏ ی کاری آن شهری است که بیمارستان یا کلینیک در آن‏جا واقع شده و گرفتن اجازه‏ ی کار، یعنی “Arbeitserlaubnis” است. این امر بدین علت میباشد که در آلمان ، سیستم تخصص ، علاوه بر تحصیل، کار هم هست. یعنی وقتی یک پزشک ایرانی می‏خواهد وارد سیستم تخصص در آلمان ‏شود، تحصیل و کار در کنار هم است. بعد از این‏که برای پزشک ایرانی، هرسه‏ ی این مدارک را تهیه کردیم، با دردست داشتن آنها، یعنی پذیرش از بیمارستان یا کلینیک، اجازه‏ی کار پزشکی (Berufserlaubnis) و اجازه‏ ی کار از اداره‏ی کار آن شهر (Arbeitserlaubnis)، به سفارت آلمان در ایران و یا در کشور دیگری که سکونت دارد مراجعه می‏کند و از آن‏ طریق درخواست ویزا می‏نماید. بدین مفهوم که اگر پزشکی فقط از بیمارستان و یا کلینیک پذیرش داشته باشد، ولی اجازه‏ی طبابت و یا کار پزشکی و همین‏طور اجازه‏ ی کار نداشته باشد، سفارت آلمان به او ویزا بابت مراجعه  به آلمان و شروع کردن دوره‏ ی تخصص را نخواهد داد. بدیهی است که دریافت اجازه کار از آلمان بسیار دشوار است و یادآوری میکنیم که برای دریافت اجازه کار حتما شخص باید در امتحانات معادل سازی مدرک خود شرکت نماید تا شخص به عنوان یک پزشک مورد قبول واقع شود.


بررسی ادامه تحصیل و کار پزشکان در سوئد:
در کشور سوئد مرجعی که مسئول رسیدگی به مدارک پزشکانی که خارج از سوئد فارغ التحصیل شده اند ارگانی دولتی به نام socialstyrelsen  است . این ارگان به مدارک پزشکان رسیدگی میکند و مجوز کار برای پزشکان را صادر میکند. این مرکز بعد از رسیدگی به مدارک دریافتی و قبولی درخواست شخص دو راه را پیش روی پزشکان میگذارد . در حالت اول از شخص خواسته میشود که مدرک قبولی امتحانی به نام  Tulen  را ارائه نماید و بعد از ارائه این مدرک باید در دوره هایی به نام  AT  که معادل دوره انترنی در ایران میباشد را به مدت 18 ماه  را در بیمارستان بگذراند ، پس از طی دوره مذکور متقاضی مجوز کار یا همان نظام پزشکی سوئد را دریافت خواهد نمود.
مسیر دوم عبارت است از گذراندن دوره آموزشی- امتحانی به مدت 6 ماه در مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان است. پس از طی این مدت و بر اساس گواهی که فرد مسئول در بیمارستان یا مرکز بهداشتی درمانی در خصوص توانایی و دانش پزشک متقاضی ارائه می کند، تصمیم گیری در خصوص لزوم انجام امتحان تولن، دوره های تکمیلی و … گرفته شده و در صورت تایید، مجوز کار صادر می گردد. پس به نظر میرسد راه اول روش مطمئن تری میباشد. نکته بسیار مهم این است که ارائه مدرک زبان سوئدی در حد C1 در ابتدای امر الزامی میباشد که این مسئله یکی از چالشهای مهم برای پزشکان میباشد.


بررسی ادامه تحصیل و کار پزشکان در اتریش
همان طور که میدانید اتریش یکی از کشورهایی میباشد که بسیاری از افراد علاقه مند مهاجرت به آن هستند . مهاجرت به اتریش نزد پزشکان نیز محبوب است . بسیاری از پزشکان برای ادامه تحصیل کشور اتریش را انتخاب میکنند ، ادامه تحصیل پزشکان در اتریش بیشتر برای دوره های PhD  میباشد . زیرا دوره های به زبان انگلیسی برگزار میشود که این خود مزیت بزرگی است و همچنین این دوره ها 3 ساله میباشد . بنابراین پزشکان در طول 3 سال نه تنها مدرک PhD  دریافت میکنند بلکه میتوانند در کلاسهای زبان آلمانی نیز شرکت کنند و هنگامی که از نظر تسلط به زبان آلمانی به حد قابل قبولی رسیدند میتوانند در امتحان معادل سازی مدرک خود شرکت کنند و به عنوان یک پزشک بتوانند مشغول کار شوند . لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در دروه های PhD  در اتریش بسیار اندک هست (750 یورو در هر ترم ) و دانشجویان در هنگام تحصیل اجازه کار 30 ساعت در هفته را نیز دارند. که بسیاری از دانشجویان جذب کارهای تحقیقاتی یا کار در بیمارستانها میشوند.
در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز وضعیت ادامه تحصیل و کار برای پزشکان به صورتی است که علاوه بر این که تسلط به زبان آن کشور الزامی میباشد،  بلکه باید مدارکی که دال بر معادل سازی مدارک پزشکی میباشد را نیز اخذ نمود تا بتوان اجازه ادامه تحصیل و طبابت در آن کشور را دریافت نمود . بنابراین به نظر میرسد که شاید بهترین گزینه برای مهاجرت پزشکان کشور اتریش باشد علل ارجحیت کشور اتریش برای  مهاجرت پزشکان میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
1-  در اتریش همزمان با تحصیل دوره PhD   میتوان به راحتی زبان آلمانی را آموخت ( با توجه به این که آموزش زبان در محیط بسیار ساده تر و سهل تر میباشد .)
 2-  امتحاناتی که برای معادل سازی مدرک انجام میشود امتحانات دشواری نمیباشد و عمدتا منوط به برقراری ارتباط با بیمار میباشد.
3-علاوه بر موارد ذکر شده تحصیل رایگان و هزینه های زندگی پایین در اتریش عامل دیگری میباشد که این گزینه را مناسب جلوه میدهد و با توجه به اجازه کار دانشجویان و عملا دریافت حقوق توسط دانشجویان باعث شده بسیاری از پزشکان کشور اتریش را برای ادامه تحصیل و مهاجرت انتخاب نمایند.