معرفی ایتالیا

همواره افرادی که قصد اخذ اقامت دائم کشور ایتالیا و کسب تابعیت کشور ایتالیا را از طریق اخذ اقامت تحصیلی ایتالیا ، اخذ اقامت کاری ایتالیا، اخذ ویزای سرمایه گذاری ایتالیا و دیگر راه های مهاجرت به کشور ایتالیا را دارند نیازمند دانستن اطلاعاتی در رابطه با   مسائل مختلف کشور ایتالیا بوده اند،که در این مقاله به آنها اشاره میشود.
ایتالیا کشوری در جنوب اروپا است. این کشور از شبه ‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردینا در دریای مدیترانه تشکیل شده ‌است. نکته جالب در مورد نقشه کشور ایتالیا این است که نقشه این کشور شبیه چکمه می باشد.
کشور ایتالیا در جنوب اروپا قرار دارد. کشور ایتالیا  مساحتی به اندازه تقریباً یک پنجم ایران دارد. این کشور مرز مشترک با کشورهای اتریش، فرانسه، واتیکان (واتیکان در داخل شهر رم پایتخت ایتالیا قرار دارد)، سان مارینو (کشور سان مارینو در شمال ایتالیا و در دل ایالت امیلیا رومانیا قرار دارد)، اسلوونی و سوئیس دارد.
کوههای آلپ مرزی طبیعی میان ایتالیا و کشورهای همسایه غرب و شمال را تشکیل می‌دهد.
در جایی که کوهها و تپه‌های دامنه کوهها به هم می‌رسد ، رشته‌ای از دریاچه‌ها وجود دارد که شامل دریاچه‌های مابوده و لوگانو و کومو میباشد.
دره حاصلخیز پو ، میان تپه‌های دامنه کوههای آلپ در شمال، تپه‌های دامنه کوههای آپنین در جنوب، کوههای آلپ در غرب و دریای آدریاتیک در شرق جای دارد. بلندترین نقطه ایتالیا کوه مونته بیانکو با ارتفاع 748،4 متر از سطح دریا و کمترین ارتفاع آن دریای مدیترانه ‌است.
زمین های پست ساحلی اندک و نسبتاً محدود است ولی شامل آبگیر آرنو در توسکانا، آبگیر تیبر در اطراف رم، زمین های پست کامپانیا در اطراف ناپل و جلگه ‌هایی در امتداد خلیج تارانتو و در پولیا پاشنه ایتالیا می‌ باشد.
دو جزیره بزرگ ایتالیا، ساردینا و سیسیل هر دو غالباً کوهستانی است. بیشتر خاک ایتالیا از نظر زمین شناختی نا پایدار است و در معرض زمین لرزه قرار دارد. کشور ایتالیا چهار آتش فشان فعال دارد از آن جمله اتنا در سیسیل و وزوو نزدیک ناپل.
ایتالیا با تابستانهای گرم و خشک ، زمستانهای معتدل ، از آب و هوایی مدیترانه‌ای برخوردار است. در شمال به دلیل و جود رشته کوه آلپ سرد، در جنوب خشک و در کل کشوری تقریباً گرم است. جزایر سیسیل و ساردینا از بخش اصلی کشور گرمتر و خشک تر است.بر اساس سر شماری سال 2001 ، ایتالیا جمعیتی برابر با 56995744 نفر داشت. در سال 2008 جمعیت 58145321 نفر تخمین زده شد بنابراین  متوسط تراکم جمعیت کشور 198 نفر در هر کیلومتر مربع  بوده است. در حدود دو سوم از مردم ایتالیا در شهرها و حومه های شهری زندگی می کنند.
متوسط عمر مردم ایتالیا 1/44 سال و امید به زندگی برای زنان 07/83و برای مردان 01/77سال است. 5/0 درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.
90 درصد مردم ایتالیا مسیحی کاتولیک هستند و بقیه مردم یهودی و مسلمان. حاکمیت و اکثریت با مسیحیت کاتولیک است، ولی پروتستانها، یهودیها و مسلمانان (که اکثراً مهاجر هستند) نیز در این کشور زندگی می‌کنند. ۹۱٫۶٪ جمعیت ایتالیا مسیحی و بیشتر کاتولیک هستند که یک سوم آنها (۳۶٫۸٪) عضو فعال هستند. امروزه ۸۲۵۰۰۰ نفر مسلمان در ایتالیا زندگی می‌کنند که (۱٫۴٪) جمعیت ایتالیا را تشکیل می‌دهند که از بین آنها فقط۵۰۰۰۰ نفر ملیت ایتالیایی دارند.
امپراتوری روم که از شهر رم شروع به گسترش کرده بود نه تنها ایتالیا بلکه کل حوزه مدیترانه و حتی بریتانیای دور دست را هم تحت کنترل خود درآورده بود
در سال 476 آدوآکر فرمانده سپاهیان مزدوری که در ایتالیا در خدمت امپراتوری روم غربی بودند، رمولوس آگوستوس آخرین امپراتور روم غربی که کودکی بود را خلع کرده و به صورت اسمی و نه عملی ایتالیا را تحت کنترل روم شرقی اداره می کرد. این واقعه یعنی سقوط روم غربی را مبدایی برای شروع قرون وسطا محسوب می شود.
ایتالیا قلب امپراطوری رم باستان بوده است که سرزمین های مجاور دریای مدیترانه را متحد کرده و تمدن های یونان و رم باستان را در سرتاسر قسمتهای زیادی از اروپا گسترش داده است. پس از آنکه امپراطوری رم در قرن 5 پس از میلاد سقوط کرد، واحد سیاسی ایتالیا شکست خورد. اما رم، تحت تسلط کلیسای کاتولیک، مرکز روحانی اروپای غربی، باقی ماند. در اواخر دوره های میانه، شهرهای شمالی ایتالیا همچون فلورنس (Florence)، ونیز (Venice) و میلان (Milan) مراکز تجاری پررونقی شدند. در این شهر ها تجدید حیات فرهنگ کلاسیک که به عنوان رنسانس شناخته شده، در قرن 14 آغاز شد. نقاشها، مجسمه سازان، نویسندگان و معماران دوره ی رنسانس در ایتالیا در سراسر اروپا مورد تحسین و الگوبرداری بوده اند.
در حال حاضر ایتالیا یکی از کشورهای توسعه‌یافته است که هفتمین تولید ناخالص داخلی در دنیا را دارد. همچنین ایتالیا عضو سازمان ملل‌متحد، گروه G8 و اتحادیه اروپا است.ایتالیا در سال 2007 میلادی به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد پذیرفته شد.
ایتالیا تاریخ غنی دارد که نه تنها پشتوانه فرهنگی و هنری مردم این کشور است بلکه به دلیل وجود موزه‌ها و بناهای تاریخی فراوان گردشگران زیادی از سراسر جهان به این کشور وارد می‌شوند.
بر اساس محاسبه‌ای که یونسکو انجام داده، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در کشور ایتالیا واقع شده است، کشوری کوچک که مساحتش تنها 25/0 درصد از کل خشکی‌های جهان است.
در باره سیاست ایتالیا میتوان گفت نخستین بار حکومت جمهوری در سال 1946 در ایتالیا ایجاد شد. این جمهوری پس از آن ایجاد شد که در یک رفراندوم در تاریخ دوم ژوئن همین سال مردم اعلام کردند که حکومت جمهوری می‌خواهند. این روز در ایتالیا به عنوان روز ملی جشن گرفته می‌شود.رئیس‌جمهور ایتالیا برای دوره هفت ساله از طریق رای نمایندگان مجلس و گروهی کوچک از وکلای منطقه‌ای انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور نخست‌وزیر را معرفی می‌کند. انتخاب و معرفی دیگر وزرا به عهده نخست‌وزیر است.
در ایتالیا دو مجلس وجود دارد : «سنا با 315 عضو و نمایندگان با 630 عضو». اعضای مجلس نمایندگان با رای مستقیم مردم ایتالیا انتخاب می‌شوند. در ایتالیا همه افراد بالای 18 سال حق رای دارند.
اعضای مجلس سنا هم با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند اما سن رای دادن برای مجلس سنا 25 سال است. اعضای هر دو مجلس برای دوره‌های پنج ساله انتخاب می‌شوند.
اقتصاد در ایتالیا به دو بخش جغرافیایی تقسیم می‌شود. در شمال این کشور اقتصاد پیشرفته و مدرن‌‌تر است و شرکت‌های خصوصی فعال هستند. در جنوب این کشور اقتصاد بر پایه کشاورزی می‌چرخد.
از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.
سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر ۳۲/۰ هکتار است. تولید سالیانه گوشت گاو ۴۰۰/۱ هزار تن، گوشت خوک ۵۰۰/۱ هزار تن، گوشت گوسفند ۹۰۰/۱۵۴ تن و ۸۰۶ هزار تن صید ماهی است. تولید سالیانه نیروی الکتریسیته نیز معادل ۱/۲۴۱ میلیارد کیلووات ساعت است.
میزان نیروی کار در این کشور 64/24 میلیون نفر است و نرخ بیکاری 7 درصد. نرخ تورم این کشور در سال 2006 بر اساس قیمت خرید مصرف‌کننده 1/2 درصد بود.
دانشگاه های ایتالیا نیز جزو دانشگاه های نیمه رایگان میباشد . بدین معنی که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها پایین میباشد . و در ضمن برای دانشجویان بورس تحصیلی نیز در نظر گرفته میشود . در ضمن این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی رشته ها مانند رشته معماری در ایتالیا محبوبیت بیشتری در بین دانشجویان دارد. از جمله دانشگاه های معروف ایتالیا میتوان به دانشگاه رم ، دانشگاه میلان ، دانشگاه پلی تکنیک میلان و .... اشاره نمود .
برای مطالعه بیشتر در این زمینه میتوانید به مطالبی که در سایت موسسه بین المللی راد در همین ارتباط نوشته شده است مراجعه بفرمایید.