معرفی کشور اسپانیا


همواره افرادی که قصد اخذ اقامت دائم کشور اسپانیا و کسب تابعیت کشور اسپانیا را از طریق اخذ اقامت تحصیلی اسپانیا ، اخذ ویزای سرمایه گذاری اسپانیا و دیگر راه های مهاجرت به کشوراسپانیا را دارند نیازمند دانستن اطلاعاتی در رابطه با   مسائل مختلف کشور اسپانیا بوده اند که در مطلب زیر به آن اشاره شده است.
کشور اسپانیا با نام رسمی پادشاهی اسپانیا کشوری مستقل و از اعضای اتحادیه اروپا میباشد. کشوراسپانیا در شبه‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا قرار دارد. کشوراسپانیا در شمال با فرانسه و آندورا، در غرب با پرتغال، در جنوب با جبل‌ الطارق و مراکش و هم ‌چنین دارای مرزهای دریایی در شرق با دریای مدیترانه و در غرب و شمال با اقیانوس اطلس میباشد. کشور اسپانیا علاوه بر سرزمین اصلی، شامل جزایر بالئارس در دریای مدیترانه، جزایر قناری در سواحل آفریقایی اقیانوس اطلس، دو شهر خودمختار سبته و ملیله در آفریقای شمالی هم مرز با کشور مراکش و چندین جزیره مسکونی و غیر مسکونی دیگراز جمله آلبوران، شافاریناس، آلوزماس و ولز د لا گومرا می باشد.

spai-MMAP-md موسسه بین المللی راد
فلات مرکزی اسپانیا، توسط رشته کوههای حاشیه ای احاطه شده و آب و هوا، بر حسب ارتفاع و فاصله از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه متغیر است. در شمال اسپانیا منطقه ای کوهستانی از کوههای پیرنه ، که اسپانیا را از فرانسه جدا می کند ، و کوههای کانتابرای تاگالیسیا در ساحل اقیانوس اطلس امتداد دارد.
شمال اسپانيا داراي آب و هواي معتدل بوده و بخش هاي مركزي، جنوبي و شرقي داراي آب و هواي مديترانه ای میباشد. پر باران ترين بخش كشوراسپانیا در شمال و شمال غربي است. جنوب شرق این سرزمین با تابستان های داغ و زمستان های معتدل آب و هوایی مدیترانه ای دارد.منطقه خشک مرکزی با تابستان های گرم و زمستان های سرد، آب و هوایی متنوع دارد. کوه های مرتفع پیرنه آب و هوای سرد کوهستانی و شمال غرب (گالیسیا) با تابستان های خنک آب و هوای مرطوب اقیانوسی اطلس را دارد.شهر مادريد داراي زمستاني ملايم و تابستـاني گرم است. دماي هواي مادريد در زمستان به ندرت به درجه صفر و يا پائين تر از آن مي رسد و گرماي آن در تابستان گاهي از 40 درجه سانتيگراد نيز بیشتر میشود. بارسلون داری آب و هوای مدیترانه ای است با زمستان معتدل و مرطوب و تابستان های گرم و خشک، سردترین ماه های سال (ژانویه و فوریه است که دما به صفر درجه بالای صفر می رسد) در این شهر بندرت برف می بارد اما باران های فراوان در شش ماهه دوم سال هوای شهر را مرطوب و دلپذیر می کند. گرم ترین ماه های سال نیز جولای و آگوست با دمای 30 تا 38 درجه بالای صفر است.

barcelona-spain-1 موسسه بین المللی راد

کشور اسپانیا با ۵۰۴٬۰۳۰ کیلومتر مربع مساحت، ۵۱امین کشور پهناور جهان و دومین کشور بزرگ اروپای غربی بعد از فرانسه است. تراکم جمعیت اسپانیا ۹۲ نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد که از بیشتر کشورهای اروپای غربی کمتر است. پراکندگی جمعیت اسپانیا بسیار نابرابر می‌باشد. به جز مادرید و حومه آن بیشتر جمعیت در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر با وجود کاهش نرخ تولد به دلیل ورود بسیاری از مهاجران که هم اکنون ۱۲٪ جمعیت را تشکیل می‌دهند؛ جمعیت رو به افزایش بوده است. بیشتر مهاجران ساکن در اسپانیا اهل آمریکای لاتین (۳۹٪)، آفریقای شمالی (۱۶٪)، اروپای شرقی (۱۵٪) و آفریقای سیاه هستند. در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۳) دولت اسپانیا با اجرای طرح سه ماهه عفو عمومی به عده مشخصی از افراد بیگانه فاقد مدرک، اقامت قانونی اعطا کرد.
اسپانیا کشوری چندزبانه است. بر طبق قانون اساسی اسپانیا از حقوق انسانی، فرهنگ، رسوم و زبان تمام مردم اسپانیا محافظت خواهد شد. اسپانیایی یا اسپانیولی (در قانون اساسی به نام کاستیلی ذکر شده است) زبان رسمی تمام کشور به حساب می‌آید و طبق قانون وظیفه و حق هر اسپانیایی است که این زبان را بیاموزد. بر طبق قانون اساسی تمام زبان‌های دیگر اسپانیا نیز در مناطقی به کار برده می‌شوند رسمی به حساب می‌آیند. ازدیگر زبان‌های رسمی در اسپانیا میتوان به: زبان باسکی ۲٪، کاتالانی و والنسیایی ۱۷٪ و گالیسی ۷٪اشاره کرد.
مسیحیت کاتولیک مدت زیادی دین اصلی اسپانیا بود. اما بر طبق قانون دیگر هیچ دینی جایگاه رسمی در قانون ندارد. با این وجود مذهب کاتولیک تنها مذهبی است که به طور رسمی آموزش داده می‌شود. بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های جامعه‌شناسی اسپانیا ،۷۱٪ از مردم این کشور خود را مسیحی کاتولیک معرفی می‌کنند. همچنین ۲۴٪ مردم بی‌دین هستند  و سایر مذاهب نیز ٪ 7/2از جمعیت را تشکیل می‌دهند.
کشوراسپانيا به عنوان يكى از كشورهاى كهن اروپا، از قرن پانزدهم تا نوزدهم به وسيله قدرتمندترين امپراتورى عصر خود رهبرى مى شد. امروزه، هيجده كشور آمريكاى لاتين به زبان اسپانيولى تكلم مى كنند واز فرهنگ آن متأثرند. اسپانيا از نظر موقعيت جغرافيايى، به دليل قرار گرفتن بين افريقا و اروپا و در اختيار داشتن كليه راه هاى ورودى به آب هاى مديترانه از طريق اقيانوس اطلس و نزديكى با منطقه جبل الطارق، اهميت استراتژيكى خاصى دارد.
واحد پول اسپانيا پزوتا است .کشور اسپانیا بزرگ ‌ترین تولید کننده روغن زیتون جهان است. اسپانیا دارای معدن آهن، مس، ذغال سنگ، کبالت، نقره، جیوه و فسفات های مختلف است. صنایع عمده پارچه بافی، کاغذ سازی، صنایع اتومبیل در این کشور رونق خاصی یافته است. .برپاية آمارسالهاي 1989 تا 1991، 5% فعاليت اقتصادي در كشاورزي، 39% در صنعت و 56% درحوزه خدمات متمركز بوده است.از جمله مهمترين محصولات كشاورزي کشور اسپانيا مي توان از گندم ، جو، ذرت و برنج و سيب زميني، چغندرقند، پنبه، توتون و نيشكر و انواع ميوه نام برد.
اسپانیای امروزی کشوری دموکراتیک و دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی میباشد. اسپانیا یک کشور توسعه‌یافته و نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی می‌باشد. این کشور همچنین دارای سطح بالای استاندارد زندگی است. اسپانیا در سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا عضو می‌باشد.
از جاذبه های گردشگری کشور اسپانیا میتوان به:کاخ سلطنتی مادرید، پارک گوئل، ساختمان کازا میلا (لا پدررا)، عمارت بارسلون، بیمارستان صلیب مقدس و سنت پاول، کلیسای ساگرادا فامیلیا، قصر موسیقی کاتالونیایی، موزه ملی هنر کاتالونیا، بنای بازسازی شده کازا باتیو، سواحل بارسلون و....اشاره نمود.
کشور اسپانیا یکی از پر طرفدارترین کشورها برای برای ادامه تحصیل میباشد و در هر سال، هزاران دانشجوی بین المللی را جذب می نماید. تحصیلات در اسپانیا در دانشگاههای دولتی برای تمامی دانش پژوهان و داوطلبان بین المللی رایگان است. البته درواقع به این معنا نیست که 100% رایگان باشد، بلکه داوطلبین شهریه ی بسیار پایین تری از دانشگاههای خصوصی و دیگر دانشگاههای اروپایی پرداخت می نمایند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در اسپانیا واخذ ویزای تحصیلی اسپانیا به مشاوران ما در موسسه بین المللی راد مراجعه فرمایید.