طریقه دریافت بورس تحصیلی از سازمان DAAD آلمان

در این نوشتار قصد داریم چگونگی دریافت بورس از سازمان DAAD آلمان را توضیح دهیم و مدارک لازم و شرایط لازم برای دریافت بورس DAAD را شرح دهیم .

در ابتدا باید در مورد سازمان DAAD آلمان توضیحاتی را ارائه نماییم، تا مشخص شود که سازمان DAAD آلمان چه نوع سازمانی میباشد. توضیح این نکته به نظر مهم میباشد که افرادی که برای مهاجرت به آلمان از روش تحصیلی و تحصیل در آلمان استفاده مینمایند بسیار زیاد میباشد. و طبیعتا افراد متقاضی مهاجرت به آلمان و تحصیل در آلمان خواستار دریافت بورس از کشور آلمان برای تامین هزینه های خود میباشند. همان طور که گفته شد یکی از سازمانهایی که به دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان بورس اعطا میکند سازمان DAAD میباشد.

سازمان DAAD آلمان


مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان (دآآد) (به آلمانی Deutscher Akademischer Austauschdienst یا DAAD) ) بزرگترین سازمان حمایتی آلمان در حوزه همکاری های دانشگاهی بین المللی است. این سازمان یکی از سازمانهای حمایتی در آلمان میباشد و میتوان گفت که سازمان DAAD آلمان یک سازمان غیرانتفاعی است و از وزارتخانه‌های دولتی مستقل است ولی به وسیله این وزارتخانه‌ها تأمین مالی می‌شود. وظیفه اصلی سازمان DAAD ارائه اطلاعات از قبیل معرفی مراکز علمی، دانشگاه‌ها، استادان، روش‌های برقراری ارتباط با نهادهای علمی آلمان و به طور کلی ارائه مشاوره به دانشجویان، استادان و پژوهشگران خارجی است. سازمان DAAD آلمان در تامین تعدادی از بورسهای دانشگاه های آلمان نقش بسزایی دارد. و در مقاطع مختلف تحصیلی بورسهایی را به دانشجویان ممتاز ارائه مینماید.

بورس مقطع تحصیلی دکتر یا PhD:

دانشجویان مقطع PhD و محققان جوان می توانند پروژه تحقیقاتی خود را در یک موسسه آموزشی یا دانشگاه آلمانی انجام دهند. داشتن یک طرح تحقیقاتی مدون در حوزه های مرتبط برای ارائه درخواست الزامی است. هدف این برنامه پشتیبانی از اقامت های تحقیقاتی کوتاه مدت و در نتیجه ترویج تبادل تجربه و مهارت بین کشورهاست.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بورس سازمان DAAD آلمان


عموما متقاضیانی میتوانند از این بورس استفاده نمایند که یکی از شرایط زیر را دارا باشند.
1- اساتید دانشگاهی و دانشمندانی که مدرک دکترای خود را اخذ کرده و در یک دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی در زادگاهشان کار می کنند.
2- متقاضیانی که دارای اقامت های تحقیقاتی در موسسات آموزش عالی دولتی هستند که یا به رسمیت شناخته شده توسط دولت یا موسسات تحقیقاتی غیردانشگاهی در آلمان باشند.

نکته این که یک اقامت تحقیقاتی می تواند در چندین موسسه میزبان انجام شود.

مدارک لازم برای دریافت بورس سازمان DAAD آلمان :

1- مدرک اثبات کار در دانشگاه
2- مدارک تحصیلی شخص متقاضی دریافت بورس
3- مدرک زبان انگلیسی (تافل ۵۵۰ و یا آیلتس ۶.۵)
4- زومه فرد متقاضی دریافت بورس
5- نامه انگیزشی و توصیه نامه از اساتید شناخته شده در رشته فرد

ارزش بورسیه سازمان DAAD آلمان


ارزش نقدی بورسیه سازمان DAAD آلمان، کمک هزینه ها از ماهی ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو متغیر است و کمک هزینه برای بیمه درمانی،حوادث و سفر و دوره های زبان در نظر گرفته می شود.

مدت زمان پوشش بورسیه

مدت زمان پوشش بورسیه معمولا ۱۲ ماه میباشد.

نکته بسیار حائز اهمیتی که وجود دارد این است که بورسیه سازمان DAAD آلمان بسیار رقابتی میباشد و مهلت های زمانی برای آنها پیوسته توسط DADD اطلاع‌رسانی می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به آلمان، تحصیل در آلمان و دریافت بورسیه از دانشگاه های آلمان میتوانید با مشاورین موسسه بین المللی راد تماس گرفته و از مشاوره های رایگان آنان بهره مند شوید.