نحوه دریافت مجوز کار در نروژ برای رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و پرستاری


بسیاری از افرادی که فارغ التحصیل در رشته های گروه پزشکی هستند علاقه مند هستند که نحوه دریافت مجوز کاری در کشورهای دیگر و به خصوص کشورهای اسکاندیناوی را بدانند. در این نوشتار قصد داریم که تا حدودی شما را با نحوه اخذ ویزای کاری در کشور نروژ آشنا نماییم.


در بسیاری از کشورهای برای گروهی از مشاغل خاص به مجوز رسمی کار که به (authorization) از سوی سازمانهای دولتی خاص مورد نیاز هست. رشته های پزشکی نیز به علت این که شغل آنها مرتبط با جان انسانها میباشد شامل این مقوله میگردند. بنابراین یک پزشک یا پرستا که دانش آموخته ی ایران میباشند نمیتوانند به طور مستقیم در همان رده شغلی در نروژ مشغول به کار شوند و باید در ابتدا برای مجوز  کاری اقدام نماید.
بر اساس قانون سازمان بهداشت و درمان نروژ شخص میبایستی در دو مرحله برای دریافت مجوز کاری اقدام نماید.
مرحله اول دریافت مجوز کاری در نروژ برای رشته های گروه پزشکی ارسال مدارک جهت ارزیابی میباشد. که در این مرحله پروسه معادل سازی مدارک انجام خواهد گرفت. بررسی مدارک توسط سازمان مربوطه به طور متوسط 6-8 ماه به طول می انجامد.
مرحله دوم دریافت مجوز کاری در نروژ برای رشته های گروه پزشکی در صورت موفقیت در مرحله اول ارایه مدرک زبان نروژی در حد B2  و همچنین گذراندن دوره های آموزشی در بیمارستانها و کلینکهای کشور نروژ میباشد.
باید خاطر نشان کنیم که دوره آموزشی در نروژ حدود 6 ماه تا یک سال میباشد؛ و کشور نروژ نیز برای گذراندن این دوره ها زمانی در حدود نهایتا 3 سال را در نظر گرفته است.
لازم به ذکر میباشد که پرستاران و پزشکان بدین علت که ارتباط مستقیم با افراد جامعه دارند میبایستی حتما مهارت زبان آنان بالا باشد تا بتوانند به راحتی ارتباط با بیماران را برقرار نمایند. به این منظور شخص ملزم به ارایه مدرک زبان B2   میباشد.
و همچنین باید بگوییم که در دوره معادل سازی معمولا مباحث زیر آموزش داده میشود:
1-    دوره آموزشی در مورد قانونهای بهداشتی و پزشکی کشور نروژ
2-    شناخت داروها و مدیریت دارویی در کشور نروژ
3-    گذراندن دوره های تخصصی و بالینی که این دوره به منظور تایید شخص متاقضی از نظر دانش نظری و عملی میباشد.
البته باید در نظر داشته باشیم که از دوره های فوق امتحانی به صورت کتبی و عملی برگزار میگردد که معمولا این امتحان در دو یا سه نوبت در هر سال برگزار میشود. این امتحانات در دو بخش کتبی و بالینی برگزار میگردد . امتحانات کتبی معمولا در 4 ساعت برگزار میگردد که شامل بخشهایی مانند طب اورژانس، میکروب شناسی، تومور شناسی و ... میباشد و بخش بالینی شامل 10 مرحله و طی هفت دقیقه برگزار میشود. که البته هزینه های این امتحانات به عهده متقاضی میباشد.
هزینه های این امتحانات معمولا برای پرستاران بسیار پایین میباشد.
در صورت تمایل برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد دریافت مجوز کاری برای گروه پزشکی و دندان پزشکی و همچنین داروسازان و پرستاران در کشورهای مختلف مانند دانمارک و نروژ و ... میتوانید به مطالب درج شده در سایت مراجعه بفرمایید و یا برای مشاوره با شماره تلفنهای موسسه تماس بگیرید.