معرفی کانادا


همواره افرادی که قصد اخذ اقامت دائم کشور کانادا و کسب تابعیت کشور کانادا را از طریق اخذ اقامت تحصیلی کانادا ، اخذ اقامت کاری کانادا ، اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا و دیگر راه های مهاجرت به کشور کانادا را دارند نیازمند دانستن اطلاعاتی در رابطه با   مسائل مختلف کشور کانادا بوده اند.
کانادا شمالی ترین کشور قاره ی آمریکا و دومین کشور بزرگ جهان است که از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام و از جنوب به کشور آمریکا منتهی می شود. مساحت کلی کشور کانادا ۹٫۹۸۴٫۶۴۰ کیلو متر مربع می باشد. از نگاهی دیگر کشور کانادا ۶ برابر ایران و ۴۰ برابر کشور انگلستان است.

cana-MMAP-md موسسه بین المللی راد
تنوع زیست محیطی مشخصه  جغرافیای کانادا میباشد، که تشکیل شده است از دشتهای حاصلخیز مناسب برای کشاورزی، کوهستانها، دریاچه ها و رودخانه های پهناور. جنگلهای حیات وحش در شمال کانادا به توندرای قطبی ختم میشوند. دریاچه های بزرگی در مرزهای مشترک کانادا و آمریکا قرار گرفته که یک پنجم آب شیرین جهان را تشکیل می دهند.

canada موسسه بین المللی راد
  تقریبا 85 درصد کانادایی ها در مرز 300 کیلومتری کشور آمریکا زندگی می کنند.
در باره تاریخچه کشور کانادا میتوان گفت که از آثار بدست آمده از زندگی نخستین بومیان کانادایی که در بخشی از این کشور به مدت طولانی ساکن بودند و نیز بررسی‌های باستان‌شناسی در شمالی‌ترین بخش کانادا( یوکان) نشان می‌دهد که زندگی در آن به ۲۶۵۰۰ سال پیش در جنوبی‌ترین بخش به ۹۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد.
در سال ۱۴۹۷، جان کابوت پس از رسیدن به سواحل نیوفوندلند، یک مستعمره انگلستانی ایجاد کرد. حدود ۴۰ سال بعد، ژاک کارتیه به دهانه رود سن لوران در نزدیکی شهر مونترال قدم گذاشته و مستعمره‌ای فرانسوی بنا نهاد. از آن پس، مهاجران انگلستانی بیشتر در سواحل دریا و خلیج هادسن مستقر شدند، در حالی که فرانسویان بیشتر به سوی مناطق داخلی کانادا روان شدند. در سال ۱۷۸۳، انگلستان کنترل بخش فرانسوی‌نشین کانادا (استان کبک کنونی) را نیز در اختیار گرفت.
هرچند کانادا پس از روسیه بزرگترین کشور جهان است، اما جمعیت آن تنها حدود یک پنجم جمعیت روسیه می‌باشد. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور در امتداد مرز جنوبی آن، تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری آمریکا زندگی می‌کنند. پرجمعیت‌ترین شهرهای کانادا به ترتیب تورنتو، مونترآل و ونکوور می‌باشند.
. کانادا به ۱۰ استان و ۳ قلمرو تقسیم شده است. استان‌ها در مجموع استقلال زیادی از دولت مرکزی دارند، اما، درجه این آزادی عمل در نزد قلمروها کمتر است. مهم‌ترین استان از لحاظ اقتصادی و سیاسی استان انتاریو می‌باشد که شهرهای تورنتو و اتاوا در آن قرار دارند. کِبـِک، آلبرتا، بریتیش کلمبیا، منیبا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نووااسکوشیا، انتاریو، جزیره پرینس ادوارد آیلند و سسکچوان استان‌های این کشور هستند. ۳ قلمروی آن نواحی شمال غرب، نوناووت و یوکان است. نوع حکومت در استان‌ها، فدرالیزم با درجه خودمختاری بیشتر، از دولت فدرال است که این خودمختاری در نوع حکومت قلمروها کمتر به چشم می‌خورد. هرکدام از این دو بخش، یعنی استان‌ها و قلمروها، دارای فهرستی از سمبل‌های منحصر به خود هستند
پایتخت سیاسی کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس فدرال کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. او یک کانادایی است که به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم در کانادا، مستعمره سابق بریتانیای کبیر، زندگی می‌کند. فرماندار کل، توسط پادشاه و به توصیه نخست وزیر منصوب می‌شود.
حکومت کانادا “دموکراتیک فدرال” است و توسط دو بخش حکومتی استانی و کشوری اداره می شود. مسئولیت ها و قدرت در بین دولت های استانی و دولت مرکزی (کشوری) تقسیم شده است.
این کشور از نظر صنعت و فناوری، کشوری پیشرفته است که سیستم اقتصادی آن به شدت به خصوص در بخش بازرگانی و داد و ستد به آمریکا وابسته است، به نحوی که باعث شده کشور کانادا رابطه اقتصادی پیچیده و بلند مدتی را با کشور آمریکا داشته باشد . وابستگی کشورکانادا به بخش منابع طبیعی گرانبهایش نیز بسیار زیاد می‌باشد.
طبق سرشماری سال ۲۰۰۱، ۷۷ درصد از مردم کانادا مسیحی هستند که شامل ۴۴ درصد کاتولیک، و ۲۹ در صد پروتستان میباشند. مذاهب دیگر شامل یهودیت، اسلام، هندویسم، سیک و بودایی هستند.۱۶.۵ در صد از مردم هم از هیچ مذهبی پیروی نمیکنند
پبیش از یک میلیون مسلمان از قومیت‌های گوناگون که عمدتاً مهاجر هستند، در کانادا زندگی می‌کنند. محل اقامت مسلمانان این کشور به ترتیب تراکم جمعیت آنان، عبارت است از شهرهای تورنتو، مونترآل، ونکوور، اتاوا، وندزور و برخی شهرهای دیگر مانند هالی فکس، کیچنر، واترلو، ادمنتون و وینی پگ. مجموع مراکز اسلامی و مساجد موجود در کانادا، بالغ بر سیصد و شصت مسجد و سازمان اسلامی است.
در کشورکانادا تنوع اقلیمی زیادی وجود دارد، از قله های یخی در شمال عرض جغرافیایی ۷۰ درجه گرفته تا پوشش گیاهی انبوه ساحل غربی بریتیش کلمبیا. پر جمعیت ترین مناطق کانادا، که در قسمت جنوبی کانادا در مرز ایالات متحده امریکا قرار گرفته است، از 4 فصل کاملا قابل تفکیک لذت میبرند. در این مناطق دمای تابستان در روز به ۳۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر میرسد، در حالیکه دما در زمستان در خیلی از مواقع زیر ۲۵ درجه میباشد. در فصول بهار و پاییز دمای هوا معتدل میباشد.
البته آب و هوا در بخش جنوب غربی، جایی که شهر ونکوور و جزیره ونکوور از استان بریتیش کلمبیا در آن قرار دارند، معتدل است. آب و هوای تورنتو سرد و جنگل‌های تایگا در این کشور دیده می‌شود برج سی ان در تورنتو نخستین برج بلند مخابراتی جهان است
واحد پول کانادا دلار کانادا میباشد که با دلار آمریکا متفاوت است .دلار کانادا به ۱۰۰ سنت که واحد خرد کانادا است تقسیم میشود.
 بیش از ۲۰ درصد مردم کانادا در کشورهای دیگر به دنیا آمده‌اند و با قبول تابعیت، شهروند کشورکانادا شده‌اند. این موضوع، باعث شده کانادا کشوری در دنیا باشد که بالاترین میزان شهروندان مهاجر را دارا باشد. پروژه بررسی خانوارهای شهروند، در سال ۲۰۱۱ برای حدود ۷۴ درصد جمعیت کانادا به انجام رسید. ۶٫۳ میلیون نفر از حدود ۳۳ میلیون نفر جمعیت کانادا، خارج از این کشور به دنیا آمده‌ بودند

بررسی ها نشان می دهد که این انبوه مهاجرت، ساختار نژادی را تا حد زیادی در دو دهه گذشته تغییر داده است. در حالی که، در دهه ۱۹۶۰، بیشترین مهاجرت به کانادا از سوی اروپاییان صورت می‌گرفت، در حال حاضر، ۸۲٫۴ درصد مهاجرین را افراد غیراروپایی تشکیل می‌دهند. مهاجرین ورودی به کانادا از ۲۰۰ کشور مختلف به این کشور می‌آیند. اکنون می‌توان گفت که ۶٫۳ میلیون کانادایی، یعنی ۱۹ درصد از کل جمعیت، یک اقلیت نژادی قابل رؤیت به حساب می‌آیند. سه گروه بزرگ اقلیت نژادی از آسیای جنوبی، چینی‌ها و سیاه‌پوستان هستند.
امروزه تعداد کمتری از مهاجران جدید به تورنتو، مرکز ایالت انتاریو می‌روند. اگرچه این شهر هنوز ۳٫۶ میلیون مهاجر را در خود جای داده است و این رقم برابر با بیش از نیمی از کل مهاجرین در کانادا می باشد. حدود ۵۰ درصد از جمعیت تورنتو خارج از کشور به دنیا آمده‌اند، اما این بررسی نشان داد که مهاجران جدید ترجیح می‌دهند در مانیتوبا، آلبرتا، ساسکاچوان، کبک و جاهای دیگر مقیم شوند..
دانشگاه های کانادا نیز از بهترین دانشگاه های جهان محسوب میشوند و معمولا دانشگاه های کانادا در مقطع فوق لیسانس و دکتری به دانشجویان بورس تحصیلی ارائه مینمایند . به همین علت بسیاری از دانشجویان مایل هستند که برای ادامه تحصیل و اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی از کشور کانادا اقدام نمایند . از دانشگاه های برتر کانادا میتوان به دانشگاه های مک گیلز ، دانشگاه مونترال و  دانشگاه کویینز اشاره نمود.

برای مشاوره در مورد مهاجرت به کانادا با مشاورین موسسه بین المللی راد تماس بگیرید.